پرداخت سود بالای ۲۰ درصد؛ ممنوع!

آب پاکی رییس کل بانک مرکزی روی دست بانک‌ها پرداخت سود بالای ۲۰ درصد؛ ممنوع! گروه بانک، بیمه، بورس- پرداخت سودهای کلان بانکی، اتفاقی که پیش‌تر باعث ورشکستگی بسیاری از مؤسسات مالی و اعتباری شده و همچنان بانک مرکزی درگیر اتفاقات بعد از آن و تجمعات مالباختگان بوده است. تجمعاتی که همچنان هر از چند […]

آب پاکی رییس کل بانک مرکزی روی دست بانک‌ها

پرداخت سود بالای ۲۰ درصد؛ ممنوع!

گروه بانک، بیمه، بورس- پرداخت سودهای کلان بانکی، اتفاقی که پیشتر باعث ورشکستگی بسیاری از مؤسسات مالی و اعتباری شده و همچنان بانک مرکزی درگیر اتفاقات بعد از آن و تجمعات مالباختگان بوده است. تجمعاتی که همچنان هر از چند گاهی هم در مقابل ساختمان بانک مرکزی و برخی شعب مؤسسات مالی و اعتباری برگزار می‌شود. اما از سوی دیگر برخی بانک‌ها به دلیل شرایط اقتصادی همچنان به دادن سودهای بالا به رغم مخالفت بانک مرکزی مشغول هستند.

پرداخت بالا از کجا شروع شد؟

به دنبال فرصتی که بانک مرکزی در اختیار شبکه بانکی قرار داد تا سپرده‌های مشتریان را تمدید و یا تغییر دهند، آنها نیز در این فاصله‌ چند روزه اقدام به افزایش نرخ سود برای جذب سپرده و نگه داشت منابع قبلی کردند؛ به‌طوری که نرخ سودی که به مشتریان پیشنهاد شده تا ۲۳ درصد افزایش داشته و ۸ درصد بالاتر از نرخ متعارف ۱۵درصدی مصوب شورای پول و اعتبار است!

سوءاستفاده محترمانه!

در حالی نرخ سود بانکی در تیرماه ۱۳۹۵ با مصوبه شورای پول و اعتبار به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد که با توجه به انحرافی که بانک‌ها از این نرخ داشتند؛ در شهریورماه سال گذشته بانک مرکزی طی دستورالعملی بانک‌ها را مکلف به کاهش نرخ سود به ۱۵ درصد کرد، اما قبل از اجرای این دستورالعمل در فاصله اول تا ۱۱ شهریورماه فرصتی ایجاد شد تا بانک‌ها بتوانند سپرده‌های با نرخ بالا جذب کرده و یا حساب‌های کوتاه‌مدت را به بلندمدت تبدیل کنند، از این رو در زمان فرا رسیدن سررسید حساب‌های سال گذشته نگرانی از عدم تمدید حساب‌ها و خروج سرمایه از بانک‌ها برای حرکت به سمت بازارهایی همچون سکه و ارز و ایجاد التهاب در آن موجب شد تا شبکه بانکی به سمتی پیش برود که تا حدی مانع از خروج سپرده شود. بر این اساس بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که سپرده‌های در فاصله‌ دوم تا یازدهم شهریورماه را تا مدت یک ماه تمدید کند. اما در زمان تمدید حساب‌ها، گذری بر شعب بانک‌ها و بررسی نرخ‌های سودی که به مشتریان پیشنهاد می‌شود از این حکایت داشت که اغلب بانک‌ها نرخ سود را تا ۲۳ درصد هم افزایش داده‌اند؛ به گونه‌ای که پیشنهاد متفاوتی برای مشتریان داشته و برای تمدید حساب‌های قبلی و یا گشایش حساب‌های جدید نرخ سود بین حداقل ۱۸ تا ۲۳ درصد متغیر بوده است.

آمار جالب مرکز پژوهش‌های مجلس

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۸۵ درصد کل سپرده‌های سیستم بانکی متعلق به ۲٫۵درصد افراد جامعه است. بنابراین بانک مرکزی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی برای بازپرداخت سود سپرده به ۲٫۵ درصد از ثروتمند‌ترین افراد جامعه خلق کرده است. دلیل اصلی اضافه برداشت بانک‌های خصوصی ناترازی منابع و مصارف این بانک‌ها در چند سال اخیر بوده است. صورت‌های مالی نشان می‌دهد نرخ بالای سود سپرده از دلایل اصلی شکل‌گیری این ناترازی است.

برخورد شدید با سود سپرده بالای ۲۰ درصد

حال رییس کل بانک مرکزی تأکید کرده است بانک مرکزی از این به بعد با افتتاح حساب سپرده یکساله با نرخ سود سپرده بالای ۲۰ درصد به شدت برخورد خواهد کرد. گفتنی است در جلسه اخیر رییس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها موضوع نرخ سود بانکی مطرح شد که در اخبار رسمی به آن اشاره‌ای نشده بود. همتی در این جلسه تأکید کرده است من‌بعد بانک مرکزی با بانک‌هایی که بالاتر از ۲۰ درصد سود سپرده پرداخت کنند، به شدت برخورد خواهد کرد. وی تصریح کرده است از نظر ما نرخ سود همانی است که شورای پول و اعتبار تصویب کرده است (۱۵ درصد نرخ سود سپرده یک‌ساله) اما چون تعداد تخلفات از مصوبه شورا زیاد است به صورت گام به گام به سمت مصوبه شورا حرکت می‌کنیم. همان‌طور که برای کاهش نرخ ارز گام به گام حرکت کردیم برای نرخ سود بانکی هم از این روش استفاده می‌کنیم. همتی بر التزام بانک مرکزی بر نرخ سود سپرده مصوب شورای پول و اعتبار تأکید کرده و گفته است در گام اول من‌بعد نرخ سود بالای ۲۰ درصد نباید داشته باشیم و اگر بانکی بالاتر از این نرخ سود سپرده تعیین کرد، به‌طور جدی و به سرعت با آن بانک برخورد می‌کنیم.