رابطه مستقیم رشد یارانه با افزایش قیمت سوخت!

پرداخت یارانه استانی می‌شود رابطه مستقیم رشد یارانه با افزایش قیمت سوخت! گروه اجتماعی- ثابت‌‌‌ترین عدد اقتصادی طی اخیر، یارانه بوده است! یارانه از زمان به وجود آمدنش در سال ۱۳۸۹ تاکنون روی عدد ثابت ۴۵هزارو۵۰۰ تومان مانده است و این در حالی است که طی این مدت قیمت برخی کالا‌‌ها افزایشی بیش از ۵۰۰درصد […]

پرداخت یارانه استانی می‌شود

رابطه مستقیم رشد یارانه با افزایش قیمت سوخت!

گروه اجتماعی- ثابت‌‌‌ترین عدد اقتصادی طی اخیر، یارانه بوده است! یارانه از زمان به وجود آمدنش در سال ۱۳۸۹ تاکنون روی عدد ثابت ۴۵هزارو۵۰۰ تومان مانده است و این در حالی است که طی این مدت قیمت برخی کالا‌‌ها افزایشی بیش از ۵۰۰درصد داشته است! همین امر باعث شده تا هرازچندگاهی بحث‌هایی درخصوص بالا رفتن قیمت یارانه به گوش برسد اما فعلاً نزدیک به ۷۷ میلیون نفر همان یارانه را دریافت می‌کنند.

دزدی تورم از یارانه مردم!

همزمان با آغاز پرداخت یارانه نقدی بسیاری از کارشناسان از این شیوه انتقاد کردند، اما دولت وقت با جلب‌رضایت مجلس پرداخت آن را آغاز کرد و نتیجه افزایش دو برابری قیمت کالا‌‌‌ها تنها در دو سال نخست بود! به جرأت می‌توان گفت که قیمت کالا‌‌‌ها طی همان دو سال اول صددرصد افزایش پیدا کرد و این در حالی بود که ماهانه ۴۵ هزار تومان به هر نفر یارانه پرداخت شد. به همین دلیل با وجود پرداخت یارانه، میلیون‌‌‌‌ها نفر به زیر خط فقر رانده شدند. زیرا تورم بیش از دو برابر یارانه را از جیب مردم دزدید!

هر فرد چقدر یارانه گرفته است؟

با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها به خصوص سکه، طلا و انواع ارز خصوصاً دلار و یورو مردم در یکی از سخت‌‌‌‌ترین شرایط اقتصادی به سر می‌برند و تحریم‌ها نیز مزید علت شده تا همچنان درگیر این وضعیت باقی بمانند. این در شرایطی است که اگر فردی از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در پایان سال ۱۳۸۹ تمام مراحل را دریافت کرده‌ باشد، با پرداخت یارانه مهرماه، دریافتی کل وی تا مرز ۴‌میلیون تومان گذشته است و جمعیت کشور نیز از مرز ۸۰ میلیون نفر رد شده است. یعنی طی ۸ سال هر فرد کمی بیش از ۴ میلیون تومان دریافتی داشته است و این در حالی است که طی این مدت قیمت برخی کالا‌‌‌ها ۵۰۰ برابر شده است!

علت عدم افزایش یارانه

در این ارتباط، محمدباقرنوبخت، رییس سازمان برنامه‌وبودجه در این باره می‌گوید: با توجه به منابع تأمین پرداخت یارانه نقدی که حامل‌های انرژی بوده و تغییر قیمتی طی سال‌های اخیر نداشته است، مبلغ یارانه نیز تغییر نکرد؛ بنابراین اگر افرادی معتقدند که باید رقم ۴۵هزارو۵۰۰ تومانی افزایش پیدا کند باید در مورد قیمت فعلی حامل‌های انرژی نیز تصمیم‌گیری کنند. آن طور که نوبخت توضیح داد یارانه‌ها از محل مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی است که سوخت به همراه برق و آب آن را تشکیل می‌دهد پرداخت می‌شود. از این منبع باید ۵۰ درصد به مردم باز گردانده شود، ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به خزانه رفته و صرف امور عمرانی و جاری دولت شود. به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه، بر این اساس باید از محل تأمین یارانه‌ها آب و برق را جدا کرد و تنها سوخت باقی می‌ماند که برای بنزین ۱۰۰۰ تومان و برای گازوییل و سایر سوخت‌ها قیمت‌ها از چند سال پیش تغییری نکرده است و هر مقداری که ایجاد می‌شود به خزانه رفته و وارد حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌شود و طبق تبصره۱۴ قانون بودجه که به مربوط به هدفمندی یارانه‌هاست، مطرح می‌شود.

تا کالاهای یارانه‌ای افزایش نیابد از افزایش یارانه خبری نیست

نوبخت اظهار کرد: اگر بگویند چرا یارانه را از ۴۵ هزار تومان بالاتر و حتی به ۴۵۰ هزار تومان نمی‌رسانید باید گفت‌ برای این‌که کالاهایی که از افزایش قیمت آنها یارانه تأمین می‌شود گران نشده است. بنابراین اگر اصرار بر افزایش مبلغ یارانه وجود دارد باید این کالا‌‌ها گران شود، اما در این مورد باید مسایلی را رعایت کرد. وی با اشاره به این‌که می‌پذیریم که در حال‌‌حاضر قیمت سوخت در ایران با منطقه تفاوت دارد، گفت: باید توجه داشت که نمی‌توان کاملاً در این مورد قیاس کرد و باید سایر شاخص‌‌ها را نیز در نظر گرفت. به‌ هر حال افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی اثر روانی دارد و باید برای هر تغییری در آن بررسی‌های همه جانبه انجام گیرد. این در حالی است که در بودجه سال آینده ارقام برای تبصره هدفمندی یارانه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده است که افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی دیده نشده است و در ‌عین ‌حال هر گونه تغییری ایجاد شود تمام منابع آن به خودم مردم بر خواهد گشت.

پیش به سوی یارانه استانی

به گفته وی، براین اساس قرار است یارانه‌ها در سال بعد به صورت استانی و در چارچوب آیین‌نامه‌های اجرایی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد پرداخت شود. در این حالت هر گونه صرفه‌جویی که از محل پرداخت یارانه‌ها انجام شود به طرح‌های عمرانی خود استان‌ها بر خواهد گشت.