هویت خریداران نفتی در هاله‌ای از ابهام!

سوداگران در بورس انرژی خلع سلاح می‌شوند ؟ هویت خریداران نفتی در هاله‌ای از ابهام! گروه انرژی- عرضه نفت در بورس تاکتیک جدید نفتی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا است؛ این استراتژی نوپا هنوز امتحان خود را پس نداده است و همین امر حساسیت‌هایی را در زمان خرید و فروش ایجاد می‌کند. خواه ناخواه طیف […]

سوداگران در بورس انرژی خلع سلاح می‌شوند ؟

هویت خریداران نفتی در هاله‌ای از ابهام!

گروه انرژی- عرضه نفت در بورس تاکتیک جدید نفتی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا است؛ این استراتژی نوپا هنوز امتحان خود را پس نداده است و همین امر حساسیت‌هایی را در زمان خرید و فروش ایجاد می‌کند. خواه ناخواه طیف گسترده‌ای از بخش خصوصی باید درگیر این سناریو شوند اما تاکنون چند درصد از این بخش وارد گود بازی شده‌اند؟ آیا بورس انرژی کشش و قابلیت ساماندهی در معاملات را خواهد داشت؟ آیا دو مهره اصلی بورس انرژی و شرکت ملی نفت هماهنگی لازم را برقرار خواهند کرد تا این مهم را به سرانجام برسانند؟ آیا قد رانتخواران کوتاه می‌شود؟ آیا ضمانت لازم برای حضور تجار فعال در فضایی امن تدبیر شده است؟ و… بذر تمامی این سؤالات و سؤالاتی مشابه دیگر بیش از پیش در زمین معاملات نفت کاشته می‌شود.

جریمه در انتظار برخی شرکت‌ها

در حال حاضر یک میلیون بشکه نفت طی دو مرحله در بورس عرضه شده است؛ در مرحله نخست ششم آبان‌ماه، از مجموع یک میلیون بشکه نفت عرضه شده، ۲۸۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۷۴ دلار و ۸۵ سنت به فروش رسید و در مرحله دوم تمام ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام عرضه شده، با قیمت ۶۴ دلار و ۹۷ سنت معامله شد. نحوه خرید نفت توسط بخش خصوصی در سازوکار بورس به گونه‌ای است ابتدا شرکت‌های خصوصی باید ۱۰ درصد بهای نفت را برای ورود با بازار رقابتی به صورت ریالی پرداخت کنند. سپس در صورت موفقیت در خرید محموله، تا قبل از موعد بارگیری نفت باید ۱۰درصد دیگر را نیز به صورت ریالی پرداخت کنند و سپس به ازای ۸۰ درصد دیگر باید ۱۲۵ درصد ضمانت‌نامه ریالی گرو بانک‌های مورد تأیید شرکت ملی نفت قرار دهند.

فارس در این خصوص نوشت؛« سازوکار بورس انرژی به نحوی تعبیه شده که تنها شرکت‌هایی که توانایی فروش نفت در بازارهای جهانی را داشته باشند وارد این فرایند شوند، زیرا در غیراینصورت جریمه شده و وثیقه آنها ضبط می‌شود. در نتیجه، اظهاراتی مثل عدم بازگشت پول نفت واقعیت ندارد.»

 در این بین با توجه به شفافیتی که در سازوکار معامله در بورس صورت می‌گیرد به محرمانه بودن هویت خریداران نفتی تأکید می‌شود که این امر با اصل شفافیت می‌تواند در تعارض باشد!

فروش نفت در بورس هدف نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس‌شورای‌اسلامی در این خصوص گفته است تاکنون دو بار نفت در بورس عرضه شده و باید بازخورد این عرضه دریافت شود تا اگر فروش نفت در بورس موفقیت‌آمیز بود؛ ادامه یابد، چراکه فروش نفت در بورس هدف نیست.

جلال‌میرزایی با بیان این‌که از همان ابتدا که بحث فروش نفت در بورس مطرح شد پاسخی برای این‌که چگونه نفت در بورس به فروش برسد وجود نداشت، ادامه‌داد: در کشور هدفی به عنوان فروش نفت طراحی شده که از ابزار‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده می‌شود اما متأسفانه پس از مدتی ابزار‌ها جای هدف را می‌گیرد.

وی با بیان این‌که وزیر نفت باید گزارشی به سران ۳ قوه و شورای عالی اقتصادی قوای سه‌گانه ارایه دهد تا مشخص شود اصل ماجرای فروش نفت در بورس چیست، افزود: در فروش نفت در بورس که در دو مرحله صورت گرفته ابهاماتی وجود داشته که باید برطرف شود، چراکه همان زمان که اعلام شد که چند محموله نفت به فروش رسیده درباره این‌که خریداران چه کسانی هستند، شفافیتی وجود نداشت و باید دید آیا خریداری در بورس وجود دارد یا خیر.

عضو کمیسیون انرژی مجلس‌شورای‌اسلامی، تصریح‌کرد: با توجه به شرایط تحریمی کشور نباید اسامی خریداران عنوان شود اما باید برای اعضای کمیسیون انرژی مشخص شود که خریداران نفتی چه کسانی هستند و باید خریداری وجود داشته باشد که بتوان نفتی در بورس ارایه کرد.

فروش ریالی نفت نیازمند دریافت مصوبه جدید

شاپورمحمدی، رییس سازمان بورس دلایل تعویق عرضه نفت خام در بورس انرژی به فارس گفت: مشکلی برای عرضه نفت خام در بورس انرژی وجود ندارد و سازمان بورس منتظر الزام‌های فنی تعیین شده از سوی وزارت نفت برای از سر‌گیری دور جدید عرضه این کالا در بورس انرژی است.

به گفته وی هم‌اکنون علاوه بر امکان فروش ریالی-ارزی نفت خام در بورس انرژی می‌توان زمینه فروش ریالی نفت خام در این بازار را نیز فراهم کرد که این موضوع یکی از مواردی است که وزارت نفت برای آن نیازمند دریافت مصوبه جدید است .

حال برای ادامه روند معامله نفت در بورس برای سومین عرضه بورس انرژی چشم انتظار اشاره شرکت ملی نفت است تا براساس اطلاعیه بعدی سازوکار معامله فراهم شود.