نیروگاه ۱۸۰ میلیارد ریالی هرمز به دادِ صنایع می‌رسد

نیروگاه ۱۸۰ میلیارد ریالی هرمز به دادِ صنایع می‌رسد گروه انرژی- مصرف بیش از اندازه انرژی در طول سالیان گذشته پروسه نیروگاه‌سازی را بیش از پیش در کشور فعال کرده است. در طول ۳۰ سال گذشته متوسط بیش از ۵٫۵ درصد رشد مصرف انرژی برق در کشور وجود داشته است که بنا به اظهار نظر […]

نیروگاه ۱۸۰ میلیارد ریالی هرمز به دادِ صنایع می‌رسد

گروه انرژی- مصرف بیش از اندازه انرژی در طول سالیان گذشته پروسه نیروگاه‌سازی را بیش از پیش در کشور فعال کرده است. در طول ۳۰ سال گذشته متوسط بیش از ۵٫۵ درصد رشد مصرف انرژی برق در کشور وجود داشته است که بنا به اظهار نظر کارشناسان مقایسه‌ای بین رشد مصرف انرژی الکتریکی و رشد جمعیت پس از انقلاب نشان می‌دهد که رشد مصرف برق هم از لحاظ پیک مصرف و هم از لحاظ میزان انرژی الکتریکی مصرفی بیش از ۸ برابر افزایش جمعیت بوده است. این آمار به صورت سرسام‌آوری رشد تصاعدی را تجربه می‌کند هر چند برای مهار این میزان مصرف باید زمینه‌سازی فرهنگی صورت گیرد تا فتیله مصرف را کاهش دهد اما در کنار آن مدیران ظرفیت‌های تولید انرژی را افزایش می‌دهند.

دو سال تا بهره‌برداری کامل پروژه

بر همین اساس پرونده احداث نیروگاه‌ها با قرار گرفتن در خطوط مشخصی سیر پیشرفت خود را طی می‌کند، یکی از این نیروگاه‌ها نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز است که براساس قرارداد دو جانبه در استان هرمزگان در شهر بندرعباس در دست احداث است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۹۹ این نیروگاه به صورت کامل روی مدار بهره‌برداری قرار گیرد. این نیروگاه به‌منظور تأمین برق منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌معدنی و فلزی خلیج‌فارس با دربرداشتن یک واحد گازی زیمنس V94.2 با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات که تکمیل شده و یک واحد بخار به ظرفیت ۷۵ مگاوات به ‌کار خود ادامه خواهد داد.

 این نیروگاه ۲۳۵ مگاواتی موافقت اصولی برای احداث را ۶ سال پیش با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر و شرکت اکسین دویچلند اخذ کرد. این پروژه با پیمانکار GIC آلمانی زیر نظر کارفرمای ایرانی خود قراردادی در قالب BOO منعقد کردند.

نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز در مهرماه سال‌جاری به‌طور آزمایشی وارد مدار شد؛ برای اجرای این طرح نیروگاهی ۴۶میلیون یورو (ارزی) و ۱۸۰میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری شده است. گاز موردنیاز این نیروگاه نیز طبق قراردادی با شرکت گاز هرمزگان منعقد شده به میزان ۲۰میلیون مترمکعب در روز با احداث یک خط انتقال گاز۳۰ اینچی تأمین شده است.

نیروگاهی با ۴۸ درصد راندمان

سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی است و سرمایه‌گذار پس از انعقاد قرارداد خرید برق با شرکت ایمیدرو، عملیات احداث نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز را در سال ۱۳۹۴ آغاز کرد.

راندمان کلی نیروگاه که ۴۸ درصد خواهد بود این درحالی است که دیروز بخش گاز این نیروگاه با حضور معاون اول رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی نیروگاه تولید برق هرمزآذر ماه سال ۹۳هجری خورشیدی با هدف برطرف کردن نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس به ویژه آلومینیم آغاز شد.

خرید تجهیزات از ایتالیا و آلمان

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در خصوص به‌کارگیری کارگران خارجی در این پروژه گفت: ممکن است ناظر ایتالیایی و یا آلمانی با توجه به تعهدی که دارد زمان نصب تجهیزات نیروگاه هرمز بر کار نظارت کرده باشد، اما کار دیگری انجام نداده‌اند.

محسن‌طرزطلب ضمن تکذیب خبر به‌کارگیری نیروهای ایتالیایی و آلمانی در ساخت نیروگاه هرمز به ایلنا اظهارداشت: این نیروگاه توسط بخش خصوصی ساخته شده و شرکت سرمایه‌گذار ۴ یا ۵ سال پیش تجهیزات نیروگاهی را از ایتالیا و آلمان خریداری کرده بود، اما تمامی شرکت‌ها و نیروهای نصاب، ایرانی هستند.

وی تأکیدکرد: سرمایه‌گذار بخش خصوصی با منابع خودش تجهیزات را خریداری کرده و توسط نیروهای ایرانی نصب و استفاده شده است.

وی یادآورشد: در زمان اجرا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در پروسه ساخت مشغول به‌کار بوده که از نصاب تا بهره‌بردار همگی ایرانی بوده‌اند.