چگونگی شروع یک تجارت موفق و پایدار

چگونگی شروع یک تجارت موفق و پایدار گروه تجارت- مجتبی قدیری قطعاً فردی که قصد راه‌اندازی و ایجاد شرکت و یا تجارتی را دارد، به دنبال موفقیت است و دوست دارد در کوتاه‌‌ترین زمان پله‌های ترقی را طی کرده و در قله اوج موفقیت کسب ‌و کار خود قرار گیرد. اما نکته اینجاست که بسیاری از […]

چگونگی شروع یک تجارت موفق و پایدار

گروه تجارت- مجتبی قدیری

قطعاً فردی که قصد راه‌اندازی و ایجاد شرکت و یا تجارتی را دارد، به دنبال موفقیت است و دوست دارد در کوتاه‌‌ترین زمان پله‌های ترقی را طی کرده و در قله اوج موفقیت کسب ‌و کار خود قرار گیرد. اما نکته اینجاست که بسیاری از این افراد موفق نمی‌شوند. این‌که چرا موفق نشده‌اند هزار و یک دلیل می‌تواند داشته باشد. به قولی شروع یک کار جدید سخت است اما وقتی در‌ها را باز کردید، کارتان شروع شده است. در بسیاری از موارد، باید خیلی بیش‌تر از زمانی که برای بقیه کار می‌کردید زمان بگذارید. امروز برای موفق شدن در یک کار و تجارت، باید انعطاف‌پذیر باشید، برنامه‌ریزی خوب داشته باشید و مهارت‌های سازمانی را بدانید و هزاران کار دیگر.

تجارتی که با آن آشنایی دارید را به راه بیندازید

در ابتدا با ارایه یک محصول تجاری کوچک یا ایده‌ای که کمی با آن آشنایی دارید، شروع کنید. مثلاً اگر نقاش ساختمان هستید، می‌توانید یک رنگ‌فروشی بزنید یا شرکت خدماتی برای رنگ‌آمیزی تأسیس کنید. البته قبل از تأسیس شرکت یا باز کردن فروشگاه حتماً قوانین مرتبط با آن صنف را کامل مطالعه کنید و از تجارب دیگران سود ببرید. توجه داشته باشید که اگر در مورد محصول یا خدمتی که ارایه می‌دهید، آگاهی داشته باشید پیشرفت بهتری در آن خواهید داشت. می‌توانید این علاقه خود را با دیگران در اینترنت به اشتراک بگذارید و از آنها راهکارهای پیشرفت را یاد بگیرید یا حتی همین افراد می‌توانند در آینده مشتریان احتمالی شما شوند.

از کم شروع کنید

یکی از اشتباهاتی که اکثر افراد دارند این است که فکر می‌کنند باید در ابتدا همه چیز داشته باشند. مثلاً در فروشگاه خود تمامی رنگ‌‌ها و ابزار کار را ارایه دهند. یا در شرکت خود چندین نقاش حرفه‌ای ساختمان را استخدام کنند. نه این‌گونه نیست، امروز شما برای شروع کسب ‌و کار خود می‌توانید از فضای مجازی استفاده کنید، بهتر است اول با ساخت وب‌سایت و بازاریابی آنلاین شروع کنید تا با نحوه جذب مشتری آشنا شوید. زمانی که در این کار موفق شدید و توانستید مشتری جذب کنید و از این راه درآمد کسب کنید، می‌توانید خود را وقف این کار کنید و به‌طور جدی آن را دنبال کنید.

رقبایتان را تحلیل کنید

رقابت، سازنده بهترین نتایج است. برای موفق شدن نباید از مطالعه کردن و درس گرفتن از رقبایتان بترسید. ممکن است آنها کاری درست انجام می‌دهند که می‌توانید برای درآوردن پول بیش‌تر در تجارتتان از آن استفاده کنید. لذا همواره نگاه کنید رقبای شما چه می‌کنند البته تقلید کورکورانه تجارت شما را به نابودی می‌کشاند. تقلید نکنید بلکه آنها را تحلیل کنید از چه راه و ترفندی در تجارت یا کسب و کار خود موفق شده‌اند.

ریسک‌

رمز موفق شدن این است که ریسک‌های حساب‌شده بکنید تا به رشد کارتان کمک کند. سؤال خوبی که می‌توانید بپرسید این است که، «چه معایبی دارد؟» اگر بتوانید به این سؤال پاسخ دهید، می‌فهمید که در بد‌ترین حالت چه اتفاقی خواهد افتاد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند بتوانید ریسک‌های حساب‌ شده‌ای بکنید که می‌تواند پاداشی عالی برای تجارتتان داشته باشد. شناسایی نقاط ضعف یکی از اصول هر کسب‌ و کار و تجارت است چرا که با شناخت نقاط ضعف خود درصدد رفع آنها برمی‌آیید قبل از آن‌که این نقاط ضعف باعث شکست شما شود.

خلاق باشید

همیشه به دنبال راه‌هایی برای ارتقای کارتان باشید تا از این راه در بین رقبا متمایز و برجسته باشید. خلاقیت به شما کمک می‌کند که حداقل یک گام از رقبای خود جلوتر باشید و سهم بیش‌تری از بازار داشته باشید. پس شنونده خوبی باشید.

ظرفیت‌ها و موج حرکت را زیر نظر بگیرید

برای موفق شدن در تجارت، باید بین «مناسب بودن» و «متفاوت بودن» تعادل برقرار کنید. با وجود رقابت تنگاتنگ و فشرده در محیط بازار، مهم است که بتوانید ظرفیت‌های خالی را پیدا کنید. ظرفیت خالی جایی است که سایر رقبای شما در آن حیطه قوی نیستند. یا به آن بخش از توجهی ندارند و فکر می‌کنند هزینه کردن در آن بخش سودآوری لازم را ندارد.

همچنین، باید نسبت به موج‌های موجود در بازار حساس باشید. اگر کسی نسبت به چیزی خبری منتشر می‌کند، شاید دلیل خوبی برای آن داشته باشد. سعی کنید ارتباط خود را با دیگران حفظ کنید.

خدماتی عالی ارایه دهید

تجارت‌های موفق زیادی هستند که فراموش می‌کنند ارایه خدمات عالی به مشتریان اهمیت زیادی دارد. اگر شما خدمات بهتری را به مشتریانتان ارایه کنید، آنها تمایل بیش‌تری برای مراجعه به شما خواهند داشت تا به رقبای‌تان.

کاری کنید که یافتن شما برای افراد آسان باشد

 برای خرید محصولات یا خدمات شما افراد باید بتوانند شما را پیدا کنند. این روز‌ها چه تجارت آنلاین داشته باشید چه تجارت غیرآنلاین، باید حداقل یک وب‌سایت در اینترنت داشته باشید و با افراد در رسانه‌های اجتماعی یا همان شبکه‌های اجتماعی از طریق ساخت صفحه، گروه و کانال در ارتباط باشید. در غیر این صورت خیلی از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد.

همچنین اگر می‌خواهید مشتریان را به مکان فیزیکی یعنی مغازه خود بکشانید، حتماً سعی کنید در فهرست Google Places قرار بگیرید. لیست سایت‌های محلی مانند Yelp را چک کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات شما صحیح وارد شده‌اند و لینکی هم به سایت شما داده شده است. اگر تجارت آنلاین دارید مطمئن شوید که در دایرکتوری‌ها و سایت‌های آگهی نام سایت شما نیز وجود دارد. بهینه‌سازی سایت را فراموش نکنید و سعی کنید با سایت‌های مشابه تبادل لینکی برقرار کنید.

برای خود هدف و طرحی در نظر داشته باشی

همه می‌دانیم که هر تجارتی نیاز به یک طرح دارد، اما داشتن طرح‌های احتیاطی در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند، هیچ وقت از شکست ناامید نشوید زیرا بسیاری از صاحبان تجارت موفق امروزی از شکست‌های خود درس گرفته‌اند و سعی کرده‌اند طرح‌های جدید دیگری را برای رسیدن به موفقیت دنبال کنند. پس معطل نکنید و هرچه زودتر تجارت خود را راه بیندازید و رویاهای خود را تحقق بخشید.