تدبیر گوشتی!؟

نگاهی به آخرین اقدام دولت برای تنظیم بازار گوشت تدبیر گوشتی!؟ گروه اجتماعی- خبر کوتاه بود و تأثیرگذار؛ هفته گذشته بود که دولت اعلام کرد من‌بعد کسانی که خواستار دریافت گوشت منجمد هستند می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی به میادین میوه و تره‌بار مراجعه تا به ازای هر نفر دوکیلوگرم گوشت منجمد دریافت […]

نگاهی به آخرین اقدام دولت برای تنظیم بازار گوشت

تدبیر گوشتی!؟

گروه اجتماعی- خبر کوتاه بود و تأثیرگذار؛ هفته گذشته بود که دولت اعلام کرد من‌بعد کسانی که خواستار دریافت گوشت منجمد هستند می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی به میادین میوه و تره‌بار مراجعه تا به ازای هر نفر دوکیلوگرم گوشت منجمد دریافت کنند! قیمت این گوشت طبق اعلام مسؤولان چیزی در حدود ۲۹هزارتومان به ازای هر کیلوگرم است و هر نفر با کارت‌ملی می‌تواند در هفته ۳ بار به میادین مراجعه کرده و هر بار دو کیلو گوشت با قیمت اعلام شده خریداری کند.

گرانی اصلی‌‌ترین مواد غذایی

گوشت و مرغ اصلی‌‌ترین مواد غذایی هستند که ایرانیان طی قرن‌ها از آن برای طبخ غذا استفاده می‌کردند و البته در کنار آنها ماهی نیز قرار دارد. قیمت این مواد غذایی طی چند ماه اخیر بیش از ۳۰درصد افزایش یافته است. به‌طور مثال قیمت مرغ در خردادماه امسال کیلویی۶۷۰۰ تومان و قیمت هر کیلو تخم‌‌مرغ هم ۶۴۰۰ تومان بود و اکنون قیمت مرغ به بیش از کیلویی ۱۲هزار تومان رسیده است! قیمت ماهی نیز تنها طی یک ماه گذشته بیش از هزارتومان به ازای هر کیلو افزایش داشته است. به گفته مهدی‌یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان ماهی و پرنده در ماه گذشته قیمت هر کیلو ماهی سفید ۱۳۰هزار تومان، کفال ۸۰ هزار تومان و ماهی قزل‌آلا بوده است که در برخی موارد به افزایش صددرصدی رسیده است. به‌طور مثال ماهی قزل‌آلا در سال گذشته به قیمت ۱۳هزار تومان عرضه می‌شد و اکنون قیمتی بالای ۳۰ هزار تومان دارد!

نظر وزیر کشاورزی درباره افزایش قیمت گوشت و مرغ

محمودحجتی، وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش چندباره قیمت مرغ گفت: قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار باید نزدیک ۱۰هزار تومان باشد و عرضه این محصول با قیمت‌هایی بیش از این، اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است. وزیر جهاد کشاورزی درباره عبور قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ از مرز ۱۲هزارتومان در بازار تصریح کرد: ارزیابی‌های ما و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نشان می‌دهد که اکنون قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار باید نزدیک ۱۰هزار تومان باشد و عرضه این محصول با قیمت‌هایی بیش از این، اجحاف در حق مصرفکنندگان است.

قاچاق دام؛ علت اصلی رشد قیمت گوشت

حال سؤال این است که علت اصلی رشد قیمت گوشت چیست؛ آن هم در شرایطی که قیمت دلار و یورو طی هفته‌های گذشته رو به کاهش نهاده است. در همین ارتباط، عبدالرحیمقاسمی، رییس سابق اتحادیه قصابان مرکز مازندران بیان داشت: به دلیل افزایش قیمت دلار دام‌های کشور به خارج از مرز‌ها قاچاق شده و به فروش می‌رسند، به همین دلیل شاهد کمبود دام و افزایش قیمت گوشت قرمز هستیم. در فصل زمستان به دلیل نبود فضای مناسب برای نگهداری دام و مقرون به صرفه نبودن خرید خوراک، دامپروران دام‌های خود را می‌فروشند. همین عامل باعث می‌شود در فصل زمستان کمبود دام به وجود بیاید. رییس سابق اتحادیه قصابان مرکز استان با اشاره به این‌که چالش مهم دیگر در کمبود دام در مازندران و افزایش نرخ گوشت قرمز، قاچاق دام به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و برخی کشورهای عرب‌نشین است، تصریح کرد: فروش دام به دلیل پایین بودن قیمت ریال در کشور مقرون به صرفه نیست، اما با خارج کردن دام از مرز و فروش آن به دلار سود سرشاری نصیب قاچاقچیان خواهد شد.

آخرین تدبیر گوشتی

حال دولت تصمیم گرفته تا با عرضه گوشت منجمد با کارت ملی سروسامانی به بازار این محصول بدهد. تصمیمی که با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. یکی می‌گوید اگر اعلام کنند که اقتصاد کوپنی است بهتر است و دیگری آن را صدقه می‌خواند. به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا این تدبیر یا بهتر بگوییم صدقه گوشتی تأثیری بر بازار گوشت می‌گذارد یا خیر؟