اعتماد کورکورانه به تلگرام‌های بی‌هویت!

اعتماد کورکورانه به تلگرام‌های بی‌هویت! گروه IT پس از نهایی شدن پروژه فیلترینگ تلگرام و مهاجرت به پیام‌رسان‌های بومی کاربران سعی کردند با ترفندهای گوناگون وضعیت گذشته را احیا کرده و به فعالیت‌های خود در تلگرام ادامه دهند. حالا دوباره موجی از دست‌به‌دست شدن نسخه‌های عجیب از تلگرام راه افتاده است. این بار شاهد تبلیغات […]

اعتماد کورکورانه به تلگرام‌های بی‌هویت!

گروه IT

پس از نهایی شدن پروژه فیلترینگ تلگرام و مهاجرت به پیام‌رسان‌های بومی کاربران سعی کردند با ترفندهای گوناگون وضعیت گذشته را احیا کرده و به فعالیت‌های خود در تلگرام ادامه دهند.

حالا دوباره موجی از دست‌به‌دست شدن نسخه‌های عجیب از تلگرام راه افتاده است. این بار شاهد تبلیغات گسترده‌ای برای دانلود و نصب برنامه‌ای با نام «نسخه رسمی ضدفیلتر تلگرام » هستیم. علی‌رغم این تبلیغات گسترده بررسی‌هایی نشان می‌دهد که این برنامه‌های «نسخه رسمی ضدفیلتر تلگرام » دارای مشکلات امنیتی بسیاری است که مسلماً استفاده عمومی مردم از آن می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

نکته اول!

اولین نکته‌ای که باید به صورت جدی به آن توجه داشت این است که ما اساساً اپلیکیشنی به نام نسخه برنامه تلگرام بدون فیلتر نداریم، چیزهایی که با این نام در حال انتشار هستند، همه بدافزار بوده و برای فریب شما با این اسامی معرفی می‌شوند. افراد سودجو با استفاده از تکنیک مهندسی اجتماعی با سوء‌استفاده از نیاز کاربران آنها را فریب داده و با این دست از برنامه‌ها به اطلاعات آنها دسترسی پیدا می‌کنند.

عدم اطلاع‌رسانی!

متأسفانه هیچگونه آگاهی سایبری در این زمینه وجود ندارد. کاربران نباید به هر قیمتی به نصب فیلترشکن اقدام کنند. اصولاً کسانی که فیلترشکن را به صورت رایگان عرضه می‌کنند، حتماً اهداف و قصدی از این کار دارند و این طور نیست که با طراحی این برنامه‌ها بخواهند کمکی به ما کنند.

پس از مسدود شدن تلگرام در ایران، بازار فیلترشکن‌های تقلبی و خطرناک و اپلیکیشن‌هایی که مدعی هستند می‌توانند بدون فیلترشکن به تلگرام وصل شوند، رونق گرفته است. این در حالی است که بسیاری از هکر‌ها با قراردادن کدهای مخرب و نصب بدافزار‌ها در برخی نسخه‌های بدون فیلتر تلگرام و فیلترشکن‌ها، از کاربران سوءاستفاده می‌کنند.

اعتماد کورکورانه!

کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات بار‌ها به‌کاربران هشدار داده‌اند که به هر فایل و برنامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها اعتماد نکنند و از دانلود و نصب این اپلیکیشن‌‌ها در گوشی خود بپرهیزند. بسیاری از هکر‌ها با سوءاستفاده از جو موجود پس از فیلتر شدن تلگرام، از فیلترشکن‌‌ها و نسخه‌های بدون فیلتر تلگرام برای سرقت اطلاعات کاربران اقدام می‌کنند. کاربر تنها زمانی متوجه هجوم و به سرقت رفتن اطلاعاتش می‌شود که از اعتماد کورکورانه به این برنامه‌ها آسیب می‌بیند.

در حال‌حاضر تعداد زیادی برنامه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شوند که مدعی هستند نسخه‌های بدون فیلتر تلگرام هستند و یا فیلترشکن‌های قوی هستند که برای دور زدن فیلترینگ کاربرد دارند، اما کاربران نباید فریب این تبلیغات را بخورند و جدا از نصب چنین نرمافزار‌ها و اپلیکیشن‌های ناشناخته‌ای خودداری کنند.

جاسوسی!

چنین اپلیکیشن‌هایی اغلب بدافزارهای مخرب و جاسوسی هستند که با دانلود و نصب آنها، اطلاعات موجود بر روی گوشی و سیستم شما به سرقت رفته و هکر‌ها می‌توانند به راحتی از اطلاعات مهم شما مانند اطلاعات بانکی ذخیره شده در حافظه گوشی سوءاستفاده کنند، به‌طوری که حتی ممکن است کاربر متوجه این سرقت اطلاعات نشود.

گوگل پلی تضمین‌کننده امنیت نیست

کارشناسان معتقدند حتی فیلترشکن‌‌ها و نسخه‌های بدون فیلتر تلگرام که به صورت رایگان در گوگل پلی قرار داده می‌شوند نیز نمی‌توانند تضمینکننده امنیت باشند و هکر‌ها از آسیب‌پذیری‌های گوگل پلی نیز سوءاستفاده کرده و اپلیکیشن‌های آن را به بدافزار آلوده می‌کنند.

مشکلات امنیتی

بنا به سخنان این کارشناسان، برنامه‌ای که از آن با نام «نسخه رسمی ضدفیلتر تلگرام » یاد می‌شود، دسترسی‌های زیادی را از کاربر می‌گیرد حتی می‌تواند نام کاربری و پسورد برنامه فیلترشکن و سایر برنامه‌ها را کنترل کرده و آنها را ذخیره کند.

به گفته این کارشناسان با نصب این برنامه، کاربر به صورت اتوماتیک در کانال‌های تبلیغاتی عضو می‌شود و حتی بدتر این‌که برنامه پیام دعوت خود را برای همه مخاطبین کاربر هم ارسال می‌کند.

توصیه‌هایی برای قربانیان !

در صورتی که در دام این برنامه افتاده‌اید و آن را نصب کرده‌اید، برای خلاصی از آن در ابتدا برنامه را حذف کنید و سپس تمامی پسوردهای اینترنتی خود را هم تغییر دهید. حتی پیشنهاد می‌کنیم که برای اطمینان بیش‌تر، گوشی خود را ریست فکتوری کنید.

——-

منابع: گجت‌نیوز؛ تکراتو؛ فیسیت