سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری نفتی روس‌ها پوچ شد !

سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری نفتی روس‌ها پوچ شد ! سمیه مهدوی- شرکت‌های روسی یکی پس از دیگری به خاطر ترس از دست دادن درآمدهای ارزی تحت فشار تحریم‌ها میادین نفتی ایران را به مقصد مسکو ترک می‌کنند. خردادماه سال‌جاری بود که لوک‌اویل اعلام کرد طرح‌های خود برای توسعه پروژه‌هایش در ایران را به خاطر تحریم‌های […]

سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری نفتی روس‌ها پوچ شد !

سمیه مهدوی- شرکت‌های روسی یکی پس از دیگری به خاطر ترس از دست دادن درآمدهای ارزی تحت فشار تحریم‌ها میادین نفتی ایران را به مقصد مسکو ترک می‌کنند. خردادماه سال‌جاری بود که لوک‌اویل اعلام کرد طرح‌های خود برای توسعه پروژه‌هایش در ایران را به خاطر تحریم‌های آمریکا معلق می‌کند. بنابراین بر مبنای تصمیم این شرکت فعلاً طرح‌های توسعه پروژه‌ها در ایران به دلیل تهدید ناشی از تحریم‌های آمریکا متوقف شد.

یکی از مدیران لوک‌اویل گفت: «با توجه به تحولات جدید، من حدس می‌زنم که خیلی زود است بخواهیم بگوییم برنامه‌های ما (در مورد ایران) چه خواهد بود. (اما) اساساً ما در حال حاضر همه چیز را به حالت تعلیق درآورده‌ایم.»

لوک‌اویل که از نظر ذخایر نفتی دومین شرکت بزرگ نفتی خصوصی و از نظر حجم تولید نفت نیز ششمین شرکت نفت خصوصی در جهان محسوب می‌شود، توسعه میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری را بلاتکلیف باقی گذاشته است.

به نظر می‌رسد این غول نفتی نیز پس از شش‌وبش‌های متعدد نتوانست در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت کند و هدف خود را که بر مبنای حضور بیش‌تر در خاورمیانه به‌ویژه ایران گذاشته بود، کنار بگذارد. شاید پس از چشم‌پوشی از ایران، بازارهای هدف دیگری چون امارات، عمان و کویت به صورت جدی‌تر برای این غول نفتی مطرح شود.

کش و قوس پروپوزال‌ها

در خصوص میدان تیموری باید گفت در پروپوزال‌های ارایه‌شده به شرکت ملی نفت به منظور توسعه رقم‌هایی از ۱۵۰ هزار و ۴۵۰ هزار بشکه پیشنهاد داده شده بود، این درحالی است که به صورت بالفعل ۵۰ هزار بشکه از این میدان تولید می‌شود.

همچنین در حال حاضر میزان تولید از میدان منصوری ۶۰ هزار بشکه است که پیشنهاد تولید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای برای این میدان توسط شرکت ملی نفت دریافت شد.

اما مذاکراتی را که می‌رفت تا در میدان نفتی مذکور به دست شرکت روسی به توسعه برسد، در بن‌بست تحریم‌ها معلق مانده است.

این درحالی بود که شاخص‌های اصلی طرح‌های پیشنهادی شرکت‌های روسی خیلی محافضه‌کارانه، کم‌تر اقتصادی و بسیار گران بودند. وزیر نفت ایران در مورد این مسایل به وزیر انرژی روسیه و شرکت‌های روسی اطلاع داد و یک گزارش مقایسه‌ای هم برای آنها ارسال شد که مقامات و شرکت‌های روسی را قانع کرد که لازم است در طرح‌های پیشنهادی خود اصلاحاتی را انجام دهند. با این حال شراکت ایران و لوک‌اویل به نقطه سرانجام نرسید.

جاخالی «رز نفت»

حال پس از لوک‌اویل نوبت به رز نفت رسیده است؛ بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت روسیه تصمیم گرفته ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه را در پروژه‌های نفت و گاز ترک کند.

به گزارش تسنیم به نقل از اویل‌پرایس، در ماه نوامبر سال گذشته رزنفت و شرکت ملی نفت ایران نقشه راهی برای همکاری استراتژیک در نفت و گاز ایران امضا کردند. ایگور سچین، مدیر اجرایی رزنفت گفت که این همکاری شامل ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک می‌شود. در همان زمان رسانه‌های روسیه از قول سچین اعلام کردند که این دو طرف به زودی چندین قرارداد دیگر امضا می‌کنند و کل تولید این پروژه‌ها سالانه به ۵۵ میلیون تن معادل نفت می‌رسد که برابر با ۱٫۱ میلیون بشکه در رزنفت است.

حالا رزنفت در مورد شراکت خود در ایران تجدید نظر کرده است. دلیل آن هم تحریم‌های آمریکا بر بخش نفت ایران و تغییر استراتژی رزنفت برای تمرکز بر رشد تولید در روسیه است.

زاروبژنفت هم عقب‌نشینی کرد

چند روز پیش از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، منابع شرکت دولتی تولید‌کننده نفت زاروبژنفت اعلام کردند که این شرکت به خاطر تحریم‌ها از ایران می‌رود.

چندی پیش دانا انرژی در کنسرسیومی به رهبری زاروبژنفت قراردادی با شرکت نفت ملی ایران برای توسعه مجدد میادین نفتی آبان و پایدار غربی امضا کرد که تخمین می‌زنند هزینه سرمایه‌ای آن حدود ۷۴۰ میلیون دلار بود.

ولی حالا زاروبژنفت تمام پروژه‌های خود در ایران را به خاطر تحریم‌ها ر‌ها کرده است. «اگر تحت تحریم قرار بگیریم، درآمد ارزی خود را از دست می‌دهیم».

بلاتکلیفی سرنوشت سرمایه ۵۰ میلیارد دلاری

کشوری که در برهه‌ای خاص از سوی رسانه‌های ایران با توجه به پیشنهادات بسیارشان برای همکاری در بازار نفت ایران سرآمد شرکت‌های حاضر در پروژه‌ها لقب گرفته بودند تا میزان سرمایه‌گذاری را به بیش از ۵۰ میلیارد دلار برسانند؛ حال یکی پس از دیگری موضع عقب‌نشینی را اتخاذ می‌کنند. تات نفت، گازپروم، لوک‌اویل، زاروبژنفت یک خیز اساسی برای ۷ میدان نفتی برداشته بودند که یک به یک زیر قراردادهایشان می‌زنند.