برنده بزرگ‌ترین مزایده تاریخ ایران چه کسی است؟

واگذاری سرخابی‌ها روی میز سازمان خصوصی‌سازی برنده بزرگ‌ترین مزایده تاریخ ایران چه کسی است؟ گروه بانک، بیمه، بورس- خصوصی شدن سرخابی‌ها؛ این بار جدی‌تر از گذشته شده است. به قول کارشناسان هم قیمت‌های واقعی‌تر شده است و هم این بار عزمی جدی برای فرجام مزایده وجود دارد. مزایده‌ای که تاکنون ۴ بار توسط سازمان خصوصی‌سازی […]

واگذاری سرخابی‌ها روی میز سازمان خصوصی‌سازی

برنده بزرگ‌ترین مزایده تاریخ ایران چه کسی است؟

گروه بانک، بیمه، بورس- خصوصی شدن سرخابی‌ها؛ این بار جدی‌تر از گذشته شده است. به قول کارشناسان هم قیمت‌های واقعی‌تر شده است و هم این بار عزمی جدی برای فرجام مزایده وجود دارد. مزایده‌ای که تاکنون ۴ بار توسط سازمان خصوصی‌سازی برگزار شده است و همه امیدوارند تا عدد ۵ برای سرخابی‌ها خوش‌یمن باشد و تیم‌های محبوب پایتخت بعد از دهه‌ها خصوصی شوند.

آغاز مزایده‌ها با دولت‌روحانی

برای اولین بار دولت روحانی بود که از عزم واقعی خود برای واگذاری سرخابی‌ها خبر داد. اتفاقی که بی‌شک به دلیل جمعیت میلیونی هواداران دو تیم به سود آنها و هواداران است و سرخابی‌‌‌ها می‌توانند با این پشتوانه مردمی هر سال در جمع برترین‌های آسیایی قرار گیرند. به همین دلیل دولت یازدهم سعی کرد با برگزاری مزایده آنها را به بخش‌خصوصی واگذار کند.

مأموریت غیرممکن سازمان خصوصی‌سازی!

سازمان خصوصی‌سازی مطابق اصل۴۴ مأمور مزایده سرخابی‌ها شد تا هواداران بیشازپیش به واگذاری سرخابی‌‌‌ها امیدوار شوند. تاکنون ۴بار مزایده این دو باشگاه بزرگ توسط سازمان خصوصی‌سازی برگزار شده است اما هر بار به دلایلی از جمله عدم تأیید اهلیت خریدار و… سرخابی‌‌‌‌ها دولتی مانده‌اند.

ناکامی و بازگشت سرخابی‌‌‌ها به دولت!

در حالی‌که میلیون‌‌‌ها هوادار چشم‌انتظار مزایده سرخابی‌‌‌ها و واگذاری آنها به بخش‌خصوصی واقعی بودند، این امر به گفته عبدا…‌پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی به دلیل کارشکنی برخی نمایندگان مجلس نهم اتفاق نیفتاد و با توجه به مسایل رخ داده، دولت مجدداً تصمیم گرفت تا سرخابی‌‌‌ها را به بدنه دولت بازگرداند. استقلال و پرسپولیس بعد از برگزاری ۴مزایده به دولت بازگشتند تا تکلیف آنها بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. این درحالی بود که رقیبان قدرتمند سرخابی‌های تهران نظیر الهلال، الاتحاد، العین، کاشیما انتلرز و باشگاه‌های بزرگ چینی به مدد خصوصی شدن سال‌هاست که از بودجه بخش‌خصوصی ارتزاق و به افتخارات مهمی نیز رسیده‌اند؛ اما سرخابی‌‌‌ها همچنان اندرخم یک کوچه مانده‌اند!

خبر خوش وزیر به هواداران سرخابی

حال سلطانی‌فر، وزیر ورزش از عزم جدی دولت برای از سرگیری مزایده خبر داده است. وزیر ورزش در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفت در جلسه هیأت دولت به ریاست رییس‌جمهور، پیشنهاد وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس که به تأیید رییس‌جمهور رسیده بود بعد از طی کردن مراحل کارشناسی در کمیسیون اقتصادی، در هیأت دولت به تصویب رسید. با توجه به این مصوبه هیأت‌وزیران، سازمان خصوصی‌سازی وابسته به وزارت اموراقتصادی و دارایی تمامی مراحل ارزیابی، قیمتگذاری، تعیین شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان را بر عهده خواهد داشت.

قیمت‌گذاری ۵۰۰میلیاردی سرخابی‌‌ها برای واگذاری صحیح نیست

وزیر ورزش‌وجوانان همچنین قیمت‌ اعلامی ۵۰۰ میلیاردی سرخابی‌‌ها برای واگذاری را که توسط روابط‌عمومی‌اش اعلام شده بود، تکذیب کرد. مسعودسلطانی‌فر اظهار داشت: واگذاری استقلال و پرسپولیس بعد از تصویب در کمیسیون تخصصی و اقتصادی دولت در نوبت بررسی در هیأت دولت است و بعد از تصویب, سازمان خصوصی‌سازی ارزش‌گذاری خواهد کرد. قیمت‌گذاری‌هایی که در فضای مجازی انجام شده به هیچ وجه صحت ندارد و سازمان خصوصی‌سازی پس از تصویب این طرح در هیأت دولت به‌عنوان نهاد تخصصی این امر و با توجه به دارایی‌ها و امکانات دو باشگاه آنها را قیمت‌گذاری خواهد کرد و پس از آن مراحل دیگر طی خواهد شد. بنای ما این است که صددرصد سهام این دو باشگاه واگذار شود.

احتمال کاهش قیمت پایه خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

در همین ارتباط، پیشتر عبدا… پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به این که ممکن است قیمت اعلامی جدید برای سرخابی‌‌ها از قیمت ۲۹۰ میلیارد تومان قبلی بیش‌تر و یا کم‌تر باشد، گفت که در واگذاری جدید بدهی‌ها بر عهده خریدار خواهد بود. این مقام مسؤول در خصوص قیمت ۵۰۰ میلیارد تومانی اعلامی برای این باشگاه‌ها نیز گفته: واگذاری این دو باشگاه نیاز به قیمتگذاری دوباره دارد، چرا که قیمت قبلی مربوط به سال ۹۴ و با توجه به شرایط آن روزهای استقلال و پرسپولیس است، بر این اساس ممکن است قیمت اعلامی جدید برای این دو باشگاه از قیمت ۲۹۰ میلیارد تومان قبلی بیش‌تر و یا کم‌تر باشد. قیمت‌گذاری قبلی این دو باشگاه صرفاً قیمت‌گذاری برند آنها بود و در واگذاری قبلی تنها قصد فروش برند و یک باشگاه متعلق به هر یک از این دو تیم را داشتیم؛ اما الان بنا داریم خود باشگاه را بفروشیم. در واگذاری قبلی تسویه بدهی‌ها بر عهده خریدار بود، اما الان و در واگذاری جدید بدهی‌ها بر عهده خریدار خواهد بود. بنابراین اگر قیمت جدید استقلال و پرسپولیس برای واگذاری کم‌تر از ۲۹۰ میلیارد تومان قبلی بود جای سؤالی باقی نماند. ضمن این که در واگذاری قبلی فقط دارایی می‌فروختیم اما الان اگر باشگاه را بفروشیم بدهی را نیز می‌فروشیم و در نتیجه بدهی را از ثمن معامله کم می‌کنیم تا توسط خریدار پرداخت شود.

واگذاری تا عید نوروز

براساس شنیده‌ها مراحل ارزیابی و قیمت‌گذاری سرخابی‌‌ها حداکثر تا دو ماه آینده انجام شده و پس از تصویب قیمت پایه آنها در هیأت واگذاری، مزایده واگذاری استقلال و پرسپولیس تا قبل از عید نوروز انجام خواهد شد. براین اساس از سازمان خصوصی‌سازی شنیده شده مراحل ارزیابی و قیمت‌گذاری این دو باشگاه حداکثر تا دو ماه آینده انجام خواهید شد و در این خصوص قیمت پایه سرخابی‌‌ها نیز به هیأت واگذاری اعلام می‌شود، ضمن این‌که گویا سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد تا قبل از عید نوروز، مزایده واگذاری استقلال و پرسپولیس را انجام دهد.

چه کسی برنده مزایده می‌شود؟

براساس این گزارش، اظهارنظر‌ها درخصوص لزوم حضور نمایندگانی از هواداران این دو باشگاه در مزایده سرخابی‌‌ها اگرچه به سوژه‌ای جذاب برای رسانه‌ها تبدیل شده است اما قانون تجارت و سیاست‌های اصل۴۴ در تعریف اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام معاملات حاکی از عدم اتکای قانونی به مفاهیمی همچون طرف داران یا هواداران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال دارد بر این اساس دو باشگاه استقلال و پرسپولیس یا به اشخاص حقیقی و یا به اشخاص حقوقی در قالب کنسرسیومی متشکل از کانون پیشکسوتان و یا هر شخصیت حقوقی تعریف شده در قانون تجارت ایران واگذار شود. حال باید منتظر ماند و دید که برنده بزرگ‌ترین مزایده تاریخ ایران چه کسی خواهد بود؟