لطفا؛ به باغ‌های تهران شناسنامه بدهید!

وقتی لودر ثروتمندان قاتل طبیعت می‌شود لطفا؛ به باغ‌های تهران شناسنامه بدهید! گروه اجتماعی- باغ‌های قدیمی تهران؛ گلوگاه‌هایی برای تنفس شهر تهران هستند. گلوگاه‌هایی که پشت پدیده‌ای به نام باغ‌خواری از بین می‌روند تا هر روز بر ثروت ثروتمندان اضافه‌تر کنند! تهران، شهری که از قدیم‌الایام دارای باغ‌های بسیاری بوده و اکنون به لطف پایتخت […]

وقتی لودر ثروتمندان قاتل طبیعت می‌شود

لطفا؛ به باغ‌های تهران شناسنامه بدهید!

گروه اجتماعی- باغ‌های قدیمی تهران؛ گلوگاه‌هایی برای تنفس شهر تهران هستند. گلوگاه‌هایی که پشت پدیده‌ای به نام باغ‌خواری از بین می‌روند تا هر روز بر ثروت ثروتمندان اضافه‌تر کنند! تهران، شهری که از قدیم‌الایام دارای باغ‌های بسیاری بوده و اکنون به لطف پایتخت شدنش باغ‌هایش را به فراموشی سپرده تا لودر‌ها دستور قتل باغ‌ها را صادر کنند! از باغ نیاوران که به پروژه عظیم اطلس مال تبدیل شد، گرفته تا باغ اراج ۲۹ هزار متری که در منطقه یک تهران واقع است و احتمالاً به پروژه‌ای تجاری تبدیل می‌شود. حال سؤال این است که چرا نمی‌شود جلوی باغ‌خواری را گرفت؟!

مصوبه برج-باغ

بدون تردید یکی از دلایل قربانی شدن باغ‌های تهران را باید به مصوبه «برج‌باغ» مرتبط دانست. براساس این مصوبه مالک می‌توانست در ۳۰ درصد باغ ساخت و ساز انجام دهد، اما بعداً مشاهده شد که در حین اجرا باغات از بین رفتند. بنابراین سال گذشته شورای شهر پنجم با هدف حفاظت و صیانت حداکثری از باغات این مصوبه را لغو کرد. به گفته کارشناسان شهری هزاران هکتار از باغ‌های تهران پس از تصویب طرح برج‌-باغ‌ها در شورای شهر دوم نابود شده‌اند. لغو مصوبه برج‌‌-باغ در دوره پنجم شورای شهر تهران در شرایطی رخ داد که با اجرای آن ۵ هزار هکتار از باغات تهران تخریب شده بود، چیزی حدود ۷۰درصد از باغات. این مصوبه بعد از ۱۴سال قرار بود از تخریب باغات جلوگیری کند اما فعالیت‌های غیرقانونی در ده‌ونک، باغ موسوم به باغ برره و… در ماه‌های گذشته همچنان ادامه دارد!

مصادره باغات

همچنین علی‌محمد‌مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از ارسال ۶۲ پرونده تخریب باغات به قوه قضاییه طی ۴ سال اخیر خبر داد و گفت که ‌برای اجرای قانون یعنی مصادره باغات تخریب شده نیازمند نظر نهایی قوه قضاییه هستیم. در قانون حفظ و گسترش فضای سبز تأکید شده است که اگر مالکی عمدی نسبت به تخریب فضای سبز اقدام کرد باید باغ وی به نفع مردم مصادره شود و در اختیار شهرداری قرار گرفته و تبدیل به فضای سبز عمومی ‌شود. ۶۲ پرونده از باغات بالای دو هزار متر که توسط مالک تخریب شده‌اند، طی ۴ سال اخیر تشکیل و برای دادستانی ارسال و با دستور دادستانی جلوی فعالیت عمرانی این باغات تخریب شده گرفته شده است. به گفته مختاری، بنا به دستور رییس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر اطلاعات کلیه پلاک‌هایی که مشمول این قانون هستند احصا و به معاونت شهرسازی ارسال شده است تا نسبت به رصد آنها اقدام کنند. با وجود داشتن قانون مشخص هنوز اقدامی از سوی دادستانی صورت نگرفته است، برای اجرای این قانون یعنی مصادره باغاتی که به صورت عمده تخریب شدند نیازمند نظر نهایی قوه قضاییه هستیم.

معضلی به نام طولانی شدن تهیه شناسنامه باغات

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر اما معتقد است که طولانی شدن تهیه شناسنامه باغات موجب از بین رفتن بسیاری از باغات شده است. محمد‌سالاری در جلسه شورا و در جریان بررسی لایحه شناسنامه تک باغات و اراضی مشجر در خصوص وضعیت باغات شهر تهران، گفت: ما در شهر تهران دو دسته باغ داریم باغات به هم پیوسته و انبوه مانند باغات کن، فرحزاد، سوهانک، ازگل و کوهسار که نیاز به تشخیص باغ و غیرباغ بودن در شورا ندارند و باغ بودن آنها مسجل است و باید برای آنها طرح‌های موضعی تدوین شود که خوشبختانه با پیگیری‌های کمیسیون‌های تخصصی شهرسازی و معماری و سلامت و محیط‌زیست برای باغات کن و فرحزاد بعد از رفت و برگشت‌های چندساله، طی ماه‌های گذشته طرح‌های تهیه شده به تصویب رسید و ابلاغ شد. امیدواریم در طول مدیریت شهری دوره پنجم با اجرایی شدن مفاد طرح‌های باغات پیوسته، فضاهای تفرجگاهی جذاب برای حضور مردم در این باغات و صیانت از آنها که اکنون وضعیت نابهنجاری دارند، ایجاد شود. سایر باغات شهر، تک باغات هستند که به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرجع تشخیص باغ و غیرباغ شوراهای شهر هستند و پرونده این باغات برای تشخیص به صورت تک‌تک به شورا می‌آید.

طولانی شدن روند رسیدگی یعنی مرگِ باغ

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در خصوص تصمیم مشترک کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و کمیسیون سلامت و محیط‌زیست، گفت: اکنون شهرداری تهران شناسنامه‌های تهیه شده را به شورا ارسال کرده است تا ما تصمیم بگیریم و پس از بررسی‌های ما بر روی لایحه شناسنامه، به این جمع‌بندی رسیدیم تا این پرونده‌ها به کمیسیون ماده هفتم بروند و آنجا فرایند قانونی طی شود و نهایتاً نظریه کارشناسی آن کمیسیون به شورا بیاید. کمیسیون تخصصی شورا نیز نظر خود را به صورت کلی اعلام و تبدیل به یک مصوبه شورا شود و دیگر نیاز نباشد تک‌تک پرونده باغات در صحن شورا بررسی شود، چرا که ممکن است این روند ۱۰ سال طول بکشد و این طولانی شدن در تشخیص باغ موجب شده بسیاری از باغات ما از بین برود. در نهایت پس از بحث و بررسی این لایحه با تغییراتی در جزییات به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید‌.