مناقصه بلوک‌های اکتشافی نفت به مذاکره تبدیل شد

مدیراکتشاف شرکت نفت به مناقصه‌مزایده خبر داد مناقصه بلوک‌های اکتشافی نفت به مذاکره تبدیل شد واگذاری ۴ بلوک مرزی به کنسرسیوم ایرانی سمیه مهدوی- مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، از معمای مناقصات ۱۴ بلوک اکتشافی که بنا بود بخشی از آن در سال ۹۷ اجرایی […]

مدیراکتشاف شرکت نفت به مناقصه‌مزایده خبر داد

مناقصه بلوک‌های اکتشافی نفت به مذاکره تبدیل شد

واگذاری ۴ بلوک مرزی به کنسرسیوم ایرانی

سمیه مهدوی- مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، از معمای مناقصات ۱۴ بلوک اکتشافی که بنا بود بخشی از آن در سال ۹۷ اجرایی شوند رمزگشایی کرد.

عقبگرد خارجی‌ها در مناقصات اکتشافی

سیدصالح هندی در پاسخ به سؤال خبرنگار انرژی روزنامه مناقصه‌مزایده مبنی بر این‌که پروسه مناقصات ۱۴بلوک اکتشافی که قول برگزاری‌‌اش را برای سال ۹۷ داده بودید به کجا رسیده است، گفت: در نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت که اردیبهشتماه امسال واگذار شد، ۱۴ بلوک اکتشافی در حضور شرکت‌های داخلی و خارجی معرفی شد و اگرچه هدف، واگذاری این بلوک‌های اکتشافی با هدف جذب سرمایه‌های خارجی بود، اما با توجه به شرایط تحریمی پیشآمده و عدم حضور شرکت‌های خارجی تصمیم گرفته شد تا این فرآیند را با همکاری شرکتهای صاحب صلاحیت ایرانی ادامه دهیم.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری مناقصات ۱۴بلوک اکتشافی جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود، با توجه به تحریم‌ها شرکت‌های خارجی در مناقصات حضور پیدا نکردند. برهمین اساس ۳-۴ بلوک مرزی انتخاب شده است تا به روش مذاکره با شرکت‌های صاحب صلاحیت داخلی پروژه‌ها ظرف یک سال آینده کلید بخورند.

کاوش‌های نفتی در «بستان‌آباد» کلید می‌خورد

هندی با تأیید دستیابی به ذخایر جدید نفت‌وگاز در سال‌های ۹۶ و ۹۷، از اعلام هرگونه عدد و رقم در حوزه کشفیات جدید ذخایر هیدروکربوری اجتناب کرد و گفت: اعلام کشف‌های جدید در حوزه اختیارات وزیر نفت است.

وی اعلام کرد: تاکنون حدود ۶۰ درصد پهنه کشور تحت مطالعات اکتشافی قرار گرفته و ضریب موفقیت چاههای اکتشافی (تعداد چاههای موفق نسبت به تعداد چاههای حفر شده) در کشور همچنان حدود۶۰ درصد است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درخصوص زمزمه‌هایی که از کشف نفت در منطقه آذربایجان شرقی شنیده می‌شود توضیح داد: در منطقه بستان‌آباد و میانه احتمال وجود منابع هیدروکربوری را می‌دهیم. کاوش‌ها برای عملیات کشف نفت طی یکی، دوماه آینده شروع می‌شود؛ اما در کل باید گفت منطقه آذربایجانشرقی پتانسیل بالایی برای اکتشاف نفت ندارد.

مشکلات دانشی و مدیریتی همچنان پابرجاست

همچنین مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از شناسایی نیازهای فناورانه در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: در بحث پژوهش، بیش از مشکلات مالی، با مشکلات دانشی و مدیریتی روبه‌رو هستیم. باید به این باور برسیم که پژوهش، محصول و بازاری دیربازده است، بنابراین باید برای چالش‌های فردا‌ها از همین امروز از فرصت پژوهش استفاده کنیم.

وی امضای قرارداد با ۵ دانشگاه کشور در حوزه توسعه زیرساخت‌های فناوری و علمی در کشف منابع هیدروکربوری را یکی از نتایج شناسایی نیازهای فناورانه این مدیریت عنوان کرد و با اشاره به تقویت ارتباط این مدیریت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سال‌های اخیر و اقدام‌های انجام شده در مسیر شکل‌گیری شبکه نوآوری و فناوری، گفت: خوشبختانه قراردادهای پژوهشی امضا شده با دانشگاه‌ها پیشرفت خوبی دارد و فاز نخست بیش‌تر این قرارداد‌ها تکمیل شده یا در مراحل پایانی قرار گرفته است.

بخش دولتی کمک چندانی به پژوهش نمی‌کند

هندی با اشاره به ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور، یادآور شد: به ما ثابت شده است که بخش دولتی کمک چندانی به پژوهش نمی‌کند و واقعیت دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر پژوهش‌ها کاربردی نباشند و اتصال بین پژوهش و تجارت برقرار نشود، چشم‌انداز روشنی را نمی‌توان پیش روی بخش پژوهش کشور متصور شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران همچنین بر اهمیت مسایل زیستمحیطی و حوزه بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (اچ‌اس‌یی) در این شرکت تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون در نزدیکی تالاب شادگان در حال حفاری هستیم، اما برای پسماندهای حفاری برنامهریزی کرده‌ایم و استخرهایی از بتن به این منظور احداث شده و منطقه از هر پسماندی پاکسازی میشود.

وی افزود: تعویض گل‌های پایه روغنی با گل‌های پایه آبی از دیگر اقدام‌های ما بوده است. همچنین یک چاه در منطقه آغار در استان فارس حفر کردیم، اما از آن جا که در گِل حفاری به جای مواد شیمیایی از مواد گیاهی استفاده کرده بودیم، پس از چند ماه شاهد به عمل آمدن ذرت در این منطقه بودیم.

امضای ۱۴ قرارداد کلان پژوهشی

در ادامه این نشست سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تغییر پارادایم پژوهشی در دنیا به سمت بهره‌مندی بیش‌تر از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های استارت‌آپی و خلاقانه، گفت: برای عقب نماندن از این فرآیند، باید خود را با این تغییر پارادایم جهانی منطبق کنیم.

ابراهیمطالقانی با اشاره به قراردادهای پژوهشی حوزه اکتشاف که پارسال با ۵ دانشگاه امضا شد و همچنین قراردادهای توسعه فناورانه که اواخر سال ۹۳ با ۹ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی به امضا رسید، عنوان کرد: در مجموع ۱۴ قرارداد کلان پژوهشی در بخش بالادست صنعت نفت دنبال می‌شود که امیدواریم این صنعت از نتایج آن بهره‌مند شود.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، برنامه‌ریزی برای ایجاد یک مرکز بررسی رفع آسفالتینگ در دانشگاه امیرکبیر را از نتایج این همکاری‌های دانشگاهی برشمرد و افزود: این اقدام که در دستور کار قرار گرفته است، به‌ویژه در رفع آسفالتینگ در میدان‌های منطقه غرب کارون راهگشا خواهد بود.