کاهش قیمت محصولات فولادی

کاهش قیمت محصولات فولادی گروه زمین و معدن در چند روز گذشته شاهد کاهش نرخ محصولات فولادی در بازار بوده‌ایم. روندی که با محدودیت‌هایی که در چند ماه اخیر در حوزه‌های مختلف برای بازگشت ارز ناشی از صادرات یا به بهانه جلوگیری از خام‌فروشی محصولات مختلف ایجاد شده، شرایط صادراتی را برای فعالان اقتصادی حوزه‌های […]

کاهش قیمت محصولات فولادی

گروه زمین و معدن

در چند روز گذشته شاهد کاهش نرخ محصولات فولادی در بازار بوده‌ایم. روندی که با محدودیت‌هایی که در چند ماه اخیر در حوزه‌های مختلف برای بازگشت ارز ناشی از صادرات یا به بهانه جلوگیری از خام‌فروشی محصولات مختلف ایجاد شده، شرایط صادراتی را برای فعالان اقتصادی حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فولاد سخت‌تر کرده است.

نرخ بازار فولاد متأثر از نرخ دلار است چراکه بهای قراضه و سنگ‌آهن در ارتباط مستقیم با نرخ دلار است. در بازارهای جهانی هم با کاهش نرخ سنگ‌آهن و کاهش نرخ قراضه روبه‌رو شده‌ایم که این افت قیمت‌ها در بازار داخلی نیز تأثیرگذار بوده است.

کارشناسان این حوزه روند کاهش بهای دلار را مهم‌ترین دلیل این کاهش نرخ می‌شمرند، نرخ ارز در چند ماه گذشته به صورت حباب‌گونه رشد کرد و تا ۲۰ هزار تومان هم صعود کرد اما اکنون وارد کانال ۹ هزار تومان شده و احتمال دارد باز هم روند کاهشی داشته باشد و تا حدود ۶ تا ۷ هزار تومان کاهش پیدا کند زیرا دولت نرخ دلار را ۵۹۰۰ تومان در نظر گرفته است. به همین دلیل کاهش نرخ فولاد روند کاهشی را در پیش خواهد داشت، البته با کاهش قیمت‌ها اجناسی که چند ماه گذشته انبار شده‌اند نیز به بازار سرازیر شده و بازار را اشباع کرده‌اند؛ موضوعی که به نوبه خود روند کاهش نرخ را برای بازار رقم می‌زند.

همچنین فعالان بازار می‌گویند وضعیت در رکود است و تا زمانی‌که نرخ‌‌ها به ثبات نرسد، مبادلات در سطح مطلوب انجام نمی‌شود. این در حالی است که به‌دلیل موانع صادراتی در دو ماه گذشته میزان صادرات نیز کاهش یافته و تولید روانه بازار داخلی می‌شود.

این در حالی است که ثابت بودن قیمت‌ها برای خریدار و فروشنده بسیار مهم است و اگر قیمت‌ها در حالت ثبات قرار نگیرند، فعالان این صنعت نمی‌توانند در بازار باقی بمانند. مشکل اصلی بازار این است که ثبات ندارد و قدرت پیش‌بینی را از خریدار و فروشنده می‌گیرد.

به نظر می‌رسد ادامه روند فعلی مشکلات زیادی برای فولادسازان دولتی و خصوصی در پی خواهد داشت. فراموش نکنید که این شرکت‌ها برای بقای خود نیازمند فروش کافی محصولات خود هستند.

کاهش قیمت فولاد با افزایش عرضه فولاد

در این رابطه بهادراحرامیان، نایبرییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از کاهش ۳۰ درصدی قیمت فولاد خبر داد و علت آن‌را افزایش عرضه فولاد و محصولات آن در اثر کاهش صادرات عنوان کرد.

احرامیان از ریزش قیمت فولاد در ۳ هفته گذشته خبر داد و گفت: روند کاهش قیمت فولاد در دو ماه گذشته ثابت شده بود اما در ۳ هفته گذشته این روند تسریع شد و در حال‌حاضر قیمت فولاد نسبت به ماه گذشته، ۳۰درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، مقایسه سالیانه قیمت‌های فولاد درست نیست، چرا که قیمت‌ها باید نسبت به قیمت‌های جهانی سنجیده شوند که آنها دایم در حال تغییر هستند.

احرامیان ادامه داد: در حال‌حاضر قیمت محصولات فولادی ایران، همچون میلگرد از قیمت جهانی قراضه پایین‌تر است که این موضوع نشان دهنده افت سقف قیمت‌ها و قرار گرفتن بازار فولاد ایران در فاز عقبگرد است.

نایبرییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران علت این کاهش قیمت را مشکلات صادراتی و در نتیجه وجود مازاد مصرف در بازار عنوان کرد و گفت: میزان تولید فولاد حدود ۲۵میلیون تن و مصرف داخل حدود ۱۲میلیون تن است که در صورت کاهش یا توقف صادرات، وجود مازاد مصرف در بازار منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود.

وی همچنین کاهش قیمت فولاد را زنگ خطر بزرگی برای اقتصاد خواند و تصریح کرد: در حال‌حاضر مشکلات و ابهاماتی بر سر راه صادرات وجود دارد که منجر به کاهش صادرات شده است.

احرامیان با بیان این‌که وجود مازاد تولید در بازار و عدم تناسب عرضه و تقاضا مانع رشد قیمت فولاد شد، اظهار کرد: در اوج التهابات بازار ارز، فولاد در مقایسه با بازار جهانی با دلار ۸۰۰۰ تومان عرضه شد و در حال‌حاضر نیز این محصولات با دلار ۵۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که هزینه تولید محصولات فولادی در بهترین حالت با دلار ۹۰۰۰ تومان تأمین می‌شود.

 نایبرییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ممکن است کاهش قیمت فولاد در کوتاه‌مدت برای سیاست‌گذاران مطلوب باشد، اما ضربه‌های جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد خواهد کرد.

آهن ۱۰۰۰ تومان ارزان شد

 همچنین محمدآزاد، رییس اتحادیه فروشندگان آهن از کاهش هزار تومانی قیمت آهن و میلگرد در هفته جاری خبرداد.

 آزاد، با اشاره به این‌که همزمان با روند کاهشی قیمت ارز آهن نیز در بازار ارزان شده است، اظهارداشت: هفته گذشته هر کیلو تیرآهن با قیمت ۴۱۰۰ تومان به فروش می‌رسید اما در حال‌حاضر قیمت هر کیلو تیرآهن به ۳۱۰۰ تومان رسیده که بنابراین کاهش ۲۴درصدی داشته است.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن با بیان این‌که کاهش قیمت آهن نخست از بازار شروع شد، افزود: این موضوع باعث شد تا تولیدکنندگان هم مجبور به کاهش قیمت‌ها در بورس کالا شوند.

وی تصریح کرد: در حال‌حاضر به دلیل افت صادرات و رکود ساخت‌وساز عرضه آهن بیش از تقاضا در بازار است که در این رابطه باید تصمیم مناسبی برای مدیریت قیمت‌ها اتخاذ شود چراکه کاهش بیش‌تر قیمت‌ها به نفع تولیدکنندگان نیست.

این در حالی است که برای وضعیت فعلی که این بازار با آن درگیر شده است نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت، آنچه از روند بازار مشخص است در کوتاه‌مدت احتمالاً روند نزولی ادامه خواهد داشت. بازار فولاد در حال تجربه یکی از ناشناخته‌‌ترین شرایط خود در ماه‌ها و شاید سال‌های گذشته است، این روند نزولی که هفته‌هاست در بازار ادامه دارد با شتاب مضاعفی همراه شده که بیموامید از افت بیش‌تر قیمت‌ها را مطرح می‌کند، این در حالی است که در مؤلفه‌هایی همچون «بازار دلار»، «بازارهای جهانی»، «تقاضای وا‌قعی در بازار داخلی»، «دورنمای نوسان نرخ‌ها» و سیگنال‌هایی که در حال‌حاضر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم چه در «فاز روانی» و چه در «فاز فنی» بر بازار تأثیر می‌گذارد تغییری مثبت مشاهده نمی‌شود که بتوان از آن داده برای بهبود بازار یاد کرد.