تبلیغات خلاقانه جایگزین متد های تکراری و خسته‌کننده

تبلیغات خلاقانه جایگزین متد های تکراری و خسته‌کننده مجتبی قدیری – گروه تجارت بسیاری از تبلیغات موجود در اطراف ما خسته‌کننده و تکراری هستند و این امر باعث می‌شود تا ما نسبت به این تبلیغات بی‌تفاوت باشیم و تحت تأثیر آنها قرار نگیریم. اما تبلیغات خلاقانه که ایجاد جرقه در ذهن مخاطب است و مخاطب […]

تبلیغات خلاقانه جایگزین متد های تکراری و خسته‌کننده

مجتبی قدیری – گروه تجارت

بسیاری از تبلیغات موجود در اطراف ما خسته‌کننده و تکراری هستند و این امر باعث می‌شود تا ما نسبت به این تبلیغات بی‌تفاوت باشیم و تحت تأثیر آنها قرار نگیریم. اما تبلیغات خلاقانه که ایجاد جرقه در ذهن مخاطب است و مخاطب را جذب می‌کند می‌تواند بسیار مؤثر و تأثیر‌گذار باشد. لذا امروزه اگر پای صحبت مشاوران بازاریابی و تبلیغات بنشینید بی‌شک به شما خواهند گفت که دیگر تبلیغات به شکل قدیمی ‌و سنتی خیلی جواب نمی‌دهد و اثرگذاری لازم را ندارد. آنها به شما خواهند گفت که باید به سراغ تبلیغات خلاقانه بروید، تبلیغاتی که مخاطب را جذب کند. از این‌رو آژانس‌های تبلیغاتی به دنبال خلاقیت هستند. خلاقیت و ابتکار در طرح‌های تبلیغاتی یکی از امتیازات یک محصول نسبت به رقباست.

تعریف خلاقیت

خلاقیت را توانایی تفکر به صورت واگرا و در ابعاد گوناگون تعریف می‌کنند که بتواند جواب‌هایی غیرمعمول و غیرمتعارف را برای سؤال مطرح ‌شده بدهد.

بایدهای تبلیغات خلاقانه

در تبلیغات خلاقانه بسیار مهم است که ابتدا جامعه دقیق مخاطبان شناسایی شوند و تبلیغ صرفاً برای همین جامعه صورت گیرد.

باید رسانه‌های تبلیغاتی را شناخت و رسانه‌ای را انتخاب کرد که جامعه هدف به آن دسترسی دارد. در تبلیغات خلاقانه حتی پیشنهاد می‌شود، رسانه جدید خلق شود.

در تبلیغات خلاقانه هدف جلب توجه ببینده و مخاطب تبلیغات می‌باشد، به‌طوری که فرد جذب سازمان شما شود.

در تبلیغات خلاقانه اساس بر پایه خلاقیت می‌باشد و هر چه میزان خلاقیت در بازاریابی و تبلیغات بیش‌تر باشد، شانس موفقیت بیش‌تر خواهد شد.

در تبلیغات خلاقانه کار تیمی خیلی بیش‌تر تأثیر‌گذار می‌باشد و برای این‌که بتوانید یک تبلیغات و بازاریابی خلاق ارایه کنید باید تیم‌هایی را تشکیل دهید و با استفاده از طوفان ذهنی بتوانید ایده‌های افراد تیم را دریافت کنید.

تبلیغات خلاقانه و برندسازی

باید یادآور شد می‌توان با استفاده از تبلیغات خلاقانه، نه تنها محصولات و خدمات را معرفی کرد بلکه از آن مهم‌تر، تصویر بزرگ‌تری از برند در ذهن عموم ایجاد کرد که به این راحتی‌‌ها فراموش نشود.

۶ پرسش مهم برای تبلیغات خلاقانه

همیشه یادتان باشد که قبل از هر اقدام عملی در تبلیغات باید این ۶ پرسش مهم را از خودتان بپرسید و براساس جواب‌های آن برای تبلیغات‌تان برنامه بریزید.

این ۶ پرسش به عنوان مدل ۶W، یکی از رایج‌‌ترین و معروف‌‌ترین متد‌‌ها در برنامه‌ریزی اولیه برای تبلیغات است:

مخاطب من چه کسی است؟ (Who)

مخاطب من کجاست؟ (Where)

چه پیامی را باید به او انتقال دهم؟ (What)

چرا باید این پیام را به او انتقال بدهم؟ (Why)

از طریق کدام رسانه باید به او پیام بدهم؟ (Which)

چه وقت باید با او ارتباط برقرار کنم؟ (When)

استراتژی‌های خلاق

دستیابی به ایده‌ها

خلق شعار و پیام (M دوم را که فراموش نکردید؟!)

انتخاب جاذبه‌ها (جاذبه‌های فرهنگی، بصری، نوستالژیک و…)

انتخاب تکنیک‌‌ها (فتوشاپ؟ فیلم‌برداری؟ عکاسی؟ دوبله؟)

تعیین تعداد طرح‌ها و کپی‌ها

انتخاب افه‌های هنری مناسب با سلیقه مشتری، نوع محصول و پیام

انواع روش‌های تبلیغی خلاقانه

به صورت کلی و براساس مدیا (رسانه)ی ارایه محتوای تبلیغی خلاقانه را می‌توان به دو شیوه محیطی و آنلاین تقسیم‌بندی کرد.

تکنیک‌های گروهی برای خلق ایده‌های تبلیغات

طوفان فکری‌

طوفان فکری یکی از شیوه‌های خلاقانه خلق ایده‌هاست که در بسیاری از علوم کاربرد دارد و بسیاری از مدیران و متخصصان از آن استفاده می‌کنند.

مشاوره و تصمیم‌گیری گروهی

از این تکنیک می‌توان برای از بین بردن تأثیر و نفوذ یک شخص مقتدر‌، بر نتایج فرایند خلق ایده‌ گروه استفاده کرد و‌ همانند روش توفان فکری از یک گروه ۶ تا ۱۲ نفره استفاده می‌کند. رهبر گروه نقش دبیر جلسه را ایفا می‌کند و پاسخ‌های گروه را در زمان مناسب بر روی یک صفحه مناسب که برای همه ‌شرکت‌کنندگان قابل مشاهده باشد، ثبت می‌کند.

سناریونویسی

یعنی تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات‌، فکرکردن و نوشتن درباره ‌برنامه‌ها و سیستم‌های تبلیغات‌. این تکنیک در تبلیغات‌، شیوه‌ها و راهکارهای اجرایی متفاوتی دارد. برای نمونه در بسیاری از شرکت‌ها گروه‌های مختلفی‌، متشکل از مدیران و مجریان تبلیغات از این تکنیک برای تهیه تیزرهای تبلیغات خلاقانه شرکت استفاده می‌کنند.

هدف تبلیغات خلاقانه

هدف تبلیغات خلاقانه افزایش بهره‌‌وری در انتخاب و استفاده از رسانه‌های تبلیغاتی است که به شما کمک می‌کند به‌ منظور دستیابی به همه اهدافتان، اعم از منحرف کردن توجه‌ها از نام رقیب به نام تجاری شما، افزایش فروش، افزایش سهم بازار و بیش‌تر دیده شدن در فضای کسب‌‌ وکار، موفق باشید، البته این موفقیت نه در پی افزایش بیش‌تر بودجه تبلیغات است بلکه خلاقانه تبلیغ کردن و ماندن در اذهان می‌باشد. یعنی تبلیغاتی با بیش‌ترین بازدهی.