بازار مسکن به وقت کاهش قیمت‌ها با دلار قهر می‌کند!

بازار مسکن به وقت کاهش قیمت‌ها با دلار قهر می‌کند!  گروه راه و شهرسازی- قیمت دلار نسبت به چند ماه قبل، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. بازار مسکن نیز که با افزایش بهای دلار، رشد بالایی را در قیمت‌ها شاهد بود؛ اکنون قصد تبعیت از کاهش قیمت دلار را ندارد و حالا دیگر با قیمت […]

بازار مسکن به وقت کاهش قیمت‌ها با دلار قهر می‌کند!

 گروه راه و شهرسازی- قیمت دلار نسبت به چند ماه قبل، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. بازار مسکن نیز که با افزایش بهای دلار، رشد بالایی را در قیمت‌ها شاهد بود؛ اکنون قصد تبعیت از کاهش قیمت دلار را ندارد و حالا دیگر با قیمت دلار قهر کرده است. در واقع همیشه اینگونه بوده که با رشد قیمت دلار، بهای مسکن افزایش مستقیم  را تجربه می‌کند، اما با کاهش قیمت دلار، شاهد افت قیمت‌ها در بازار مسکن نیستیم. در این شرایط چه باید کرد و دلایل این وضعیت نابسامان بازار مسکن در چیست؟ آیا اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خانه‌های سرمایه‌ای لوکس، ایجاد تحرک در حوزه بهسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده، نظارت چکشی در بخش قیمت‌های مسکن و همچنین استفاده از تجربه بخش خصوصی می‌تواند راهگشای مشکلات مسکن باشد؟

بازار مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد

عطاآیت‌اللهی، کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که به نظر می‌رسد بازار مسکن در ماه‌های آتی برای اولین‌ بار نقش متفاوت‌تری نسبت به رقیب خود دلار داشته باشد، گفت: همواره رابطه دلار با مسکن به‌صورت یک‌به‌یک بوده یعنی زمانی که دلار افزایش داشته قیمت مسکن نیز به نسبت همین نرخ تورم حاصل از این افزایش رشد داشت. اما امسال رابطه این دو بازار نشان داد بازار مسکن دیگر توان بازی موازی با دلار را ندارد.

وی ادامه داد: قیمت دلار به ‌یک‌باره از ۳هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۱هزار تومان (نرخی که در ماه گذشته بانک‌ها خریدار دلار فروشندگان بودند) رسید. این رقم نشان می‌دهد که رشد قیمت دلار در بازار رسمی بالای ۲۰۰ درصد بوده است. حال ‌آن‌که براساس آمار‌ها این رشد در بازار مسکن در شهر‌ها ۲۵ تا ۳۰درصد، در کلان‌شهر‌ها بالای ۳۰و در تهران ۷۰درصد بوده است. این کارشناس مسکن گفت: بنابراین عواملی مانند مسکن مازاد ۲٫۶ میلیونی، عدم پوشش مناسب تسهیلات بانکی برای خرید مسکن، عدم توانایی خرید متقاضیان مصرفی و همچنین کاهش صبر و حوصله مالکان و سازندگان باعث تغییر نقش مسکن شده است.

وی با بیان این‌که در ماه‌های آتی روند ارایه تخفیف و کاهش قیمت‌ها از سوی مالکان و سازندگان دور از ذهن نیست، عنوان‌کرد: همه سوداگران با رصد کنونی بازار مسکن به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت مسکن به حد اشباع رسیده و بازار رسمی کشش افزایش قیمت را ندارد. آیت‌اللهی خاطرنشان‌کرد: قیمت‌های نامتعارف به درخواست مالکان است که در نهایت خریدار به دلیل افزایش چند برابری قیمت‌ها صرفنظر می‌کند. ادامه این روند و افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن باعث می‌شود که خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی از بازار مسکن صرفنظر کنند. این کارشناس با بیان این‌که واقعیت بازار نشان می‌دهد، بخش بزرگی از خریداران مسکن بخش مصرفی هستند و در حال حاضر این بخش توانایی خرید مسکن را ندارند، اظهارداشت: کاهش دمای قیمت مسکن در دستان همین بخش مصرفی است و از آنجایی‌ که از ابتدای سال جاری برای توانمندسازی این بخش اقدام قابل‌ توجهی انجام‌ نشده شاهد فروکش کردن دمای این بازار در روزهای آتی خواهیم بود.

ماهی‌گیری بازندگان از آب گل‌آلود

افشین‌پروین‌پور، کارشناس مسکن با تأیید اشباع قیمت مسکن در سال‌جاری گفت: هر افزایش قیمتی بدون وجود خریدار محکوم ‌به فنا است و کاهش میزان معاملات مسکن به‌خوبی نشان می‌دهد که عمر افزایش قیمت مسکن به نقطه پایانی خود رسیده است.

مدیر گروه مطالعات مسکن مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت درباره داشتن نگاه اقتصادی به مسکن در کشور گفت: ما در ایران دو نوع تورم داریم که شامل تورم عمومی در کل اقتصاد و نیز تورم مسکن می‌شود. این موضوع سبب می‌شود کسانی که در ایران مستأجر هستند، مرتباً با گذشت زمان، زیان می‌بینند و ادامه وضعیت مستأجری سبب ضرر اقتصادی به خانوار می‌شود. به معنای دیگر تورم عمومی اقتصاد سبب می‌شود تا از ارزش پولی که به عنوان ودیعه نزد مالک دارند، مرتباً کاسته شود از سوی دیگر تورم بخش مسکن هم سبب می‌شود تا از خرید واحد مسکونی ناتوان‌تر شوند. ضمن این‌که به دلیل بالا بودن اجاره‌ها، امکان پس‌انداز برای خرید مسکن نیز ندارند.

وی گفت: متأسفانه در طی ماه‌های اخیر برخی از مالکان و سازندگان از آب گل‌آلود اقتصاد کشور شروع به ماهی‌گیری کرده‌اند. درحالی که این ماهی‌گیری به ضرر آنها تمام شد، چراکه بسیاری از سازندگان به علت نبود متقاضی هنوز هم نتوانسته‌اند سرمایه و سود خود را از بازار مسکن خارج کنند. پروین‌پور با تأکید بر این‌که زمان کنونی فرصت مناسبی برای ایجاد و احداث مسکن‌های مسکونی مصرفی است، گفت: بهسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده زمان مناسبی برای تولید انبوه با کیفیت و با قیمت‌های مناسب است. وی گفت: قیمت بازار مسکن در طی ماه‌های اخیر به‌واسطه دو مزیت اقتصادی یعنی کاهش قیمت دلار و عدم کشش بازار مسکن روند معکوس و نزولی خواهد داشت.

حوزه ساخت‌وساز در رکود به سر می‌برد

فرشیدپورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که منابع بخش مسکن به‌ جای صندوق پس‌انداز مسکن یکم، باید به دو حوزه تولید و بازآفرینی اختصاص یابد، گفت: بخش تولید مسکن شرایط سختی را می‌گذراند و وزیر آینده اگر این حوزه را به آرامش برساند ما از او حمایت می‌کنیم. وی افزود: هم‌اکنون حوزه ساخت‌وساز در رکود به سر می‌برد و شرایط سختی دارد. در حوزه بافت فرسوده برای استفاده از صندوق توسعه ملی پیشنهاد دادیم که خوشبختانه تفاهمنامه آن انجام شد. در این حوزه می‌شود هزینه‌های تولید را کاهش داد. اما مصوباتی که بعضاً در مجلس دنبال می‌شود و نیز سمت‌وسوی تسهیلات، برای حوزه تولید کفایت نمی‌کند. منابع به سمت استفاده از صندوق‌های پس‌انداز مسکن یکم سوق یافته که در آینده چالش خود را خواهد داشت. بنابراین حتماً باید در استفاده از صندوق توسعه ملی برای بافت فرسوده تمهیدات لازم صورت گیرد. وی با بیان این‌که بخش تولید، ابتدا باید وارد فرایند بازآفرینی شود گفت: در مرحله دوم، واحد‌ها در قالب فروش اقساطی و صندوق‌های پس‌انداز مسکن یکم به خریداران واگذار شود. این سیاست اکنون وجود ندارد و صندوق توسعه ملی عملاً به سمت صندوق پس‌انداز مسکن یکم و خرید مسکن شیفت پیدا کرده است. علت این است که دولت و مجلس به ‌درستی نظرات بخش خصوصی را رعایت نکردند.

پورحاجت در ادامه تأکیدکرد: افزایش یا کاهش قیمت رابطه مستقیمی با عرضه و تقاضا دارد و آمار‌ها نشان می‌دهد زمانی که بازار مملو از کالا باشد بخش تقاضا قدرت چانه‌زنی دارد و این مورد در خصوص مسکن کاملاً به اثبات رسیده است.