نجات شهر‌ها از انبوه بافت‌های فرسوده غیراستاندارد!

نجات شهر‌ها از انبوه بافت‌های فرسوده غیراستاندارد! گروه راه و شهرسازی- متأسفانه عمر خانه‌ها در کشورمان به نسبت استانداردهای جهانی کوتاه است. عدم رعایت اصول ساخت و ساز و به‌ کار نبردن مصالح مرغوب موجب شده است تا خیلی زود بافت‌های مسکونی کشورمان تبدیل به بافت‌های فرسوده شوند. براساس آمارهای موجود دست‌کم ۱۳۰ هزار هکتار […]

نجات شهر‌ها از انبوه بافت‌های فرسوده غیراستاندارد!

گروه راه و شهرسازی- متأسفانه عمر خانه‌ها در کشورمان به نسبت استانداردهای جهانی کوتاه است. عدم رعایت اصول ساخت و ساز و به‌ کار نبردن مصالح مرغوب موجب شده است تا خیلی زود بافت‌های مسکونی کشورمان تبدیل به بافت‌های فرسوده شوند. براساس آمارهای موجود دست‌کم ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده در ایران وجود دارد. به‌گونه‌ای که حداقل یک سوم جمعیت کشورمان در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند. این موضوع خطرات ایمنی و جانی بالایی را در سرزمین زلزله‌خیزمان به‌وجود آورده است. ساکنان بافت‌های فرسوده، از دو گروه عمده تشکیل شده‌اند. تعدادی از آنها، مهاجران روستا‌ها و شهرهای کوچک هستند که به عنوان بافت‌های ناکارآمد شهری یا سکونت‌گاه‌های غیررسمی تشکیل شده‌اند. یک گروه هم در بافت‌ها و محله‌های قدیمی شهر‌ها ساکن هستند. وجه مشترک هر دو گروه، به درآمد ایشان برمی‌گردد که مشکلات اقتصادی زیادی دارند. مسأله اصلی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری فقر است که از داشتن مسکن مطلوب محروم هستند. این مسایل باعث می‌شود نوسازی بافت فرسوده صورت نگیرد و سکونت‌گاه‌های غیررسمی مطابق استاندارد‌ها انجام نشود. این خود، فقر خدماتی از جمله مدرسه و فضای سبز را به دنبال دارد. حالا نزدیک به ۷۷ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور وجود دارد که باید مورد بازسازی قرار گیرد. وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط به دنبال به چرخش درآوردن چرخ‌های احیای بافت‌های فرسوده و تأمین اعتبارات مورد نیاز است. این کار می‌تواند بسیاری از مشکلات عمرانی و اقتصادی کشور را از بین ببرد.

فروش اوراق مشارکت برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در سال ۹۸

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت در لایحه بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شده و بخشی از این اعتبارات متعلق به شهرداری‌ها است.

سیدهادی‌بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس از موافقت هیأت دولت با انتشار اوراق مشارکت برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در کلان‌شهر‌ها خبر داد و گفت: اخیراً تعدادی از شهرداران کلان‌شهر‌ها به رییس‌جمهور نامه نوشته و درخواست کردند که با توجه به وضعیت مالی شهرداری‌ها و کمبود اعتبارات برای اجرای طرح بازآفرینی در لایحه بودجه سال ۹۸، مجوزی برای انتشار اوراق مشارکت داده شود که در نهایت دولت با این پیشنهاد موافق کرده است.

فروش اوراق مالی اسلامی در سال ۹۸ برای تسریع در روند اجرای طرح بازآفرینی شهری

نماینده مردم ارومیه در مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه‌داد: احتمالاً این مصوبه در تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۹۸ گنجانده شود، تا شهرداری‌ها بتوانند از طریق فروش اوراق مالی اسلامی، به روند اجرای طرح بازآفرینی شهری سرعت ببخشند.

طبق بررسی‌های انجام شده، در شرایط کنونی حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت در لایحه بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شده و بخشی از این اعتبارات متعلق به شهرداری‌ها است

وی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، در شرایط کنونی حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت در لایحه بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شده و بخشی از این اعتبارات متعلق به شهرداری‌ها است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه‌داد: البته اخیر سازمان برنامه و بودجه، با اختصاص اعتبار ۶ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح بازآفرینی شهری موافقت کرده است، اما اجرای کامل این طرح کلان به اعتبارات بیش‌تری نیاز دارد.

اجرای بخشی از طرح بازآفرینی شهری نیازمند اعتبار مستقیم دولتی است

بهادری تصریح‌کرد: برای اجرای طرح بازآفرینی شهری، برخی بخش‌ها نیازمند اعتبار مستقیم دولتی است و در این زمینه به هر میزانی که بتوانیم این ردیف اعتباری را تقویت کنیم، بسیار مفید و کارساز خواهد بود، اما با توجه به این‌که کل اعتبارات عمرانی کشور در سال ۹۸ حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان است، شرایط برای افزایش اعتبارات این حوزه فراهم نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه‌داد: امروز براساس آمار‌ها حدود ۵٫۳ میلیون نفر دچار بدمسکنی هستند و برخی از مناطق کلان‌شهر‌ها به ویژه تهران از نظر بافت فرسوده و غیرایمن در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار دارد، بنابراین با این شرایط تسریع در اجرای طرح بازآفرینی شهری ضروری است.

بازآفرینی پاسخی برای بافت‌های ناکارآمد شهری

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان این‌که اقدامات قابل ‌توجهی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و همچنین دولت‌های سابق در خصوص اصلاح بافت فرسوده انجام ‌شده است، گفت: از اواسط دهه ۸۰ مداخله در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد همواره یکی از اولویت‌های حاکمیت بوده و در این خصوص دستاوردهایی قابل‌توجهی به ‌دست ‌آمده است و در طول یک دهه گذشته حدود ۴۰ درصد از بافت‌های فرسوده تهران نوسازی شده است.

کاوه‌علی‌اکبری گفت: بازآفرینی به مجموعه برنامه‌ها، سیاست‌ها و اقداماتی اطلاق می‌شود که برای مواجه و رویاروی با این شرایط اتخاذ می‌شود و شامل کارهای اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، محیطی، حقوقی و مدیریتی است که در نهایت منجر به برون‌رفت عرصه شهری از فرسودگی و ناکارآمدی می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان این‌که بازآفرینی شهری پاسخی به مهم‌ترین مشکل شهری تحت عنوان فرسودگی و ناکارآمدی است، گفت: بخشی از عرصه‌های شهری در طول زمان، بنا بر دلایل مختلف کارآرایی و کارآمدی خود را از دست می‌دهند و کیفیت زندگی در این مناطق کاهش‌یافته و شهروندان رضایت که درگذشته به این محیط‌‌ها داشتند را ندارند و این مورد باعث می‌شود بافت دچار افول و تنزل شده و به اصلاح بافت فرسوده یا ناکارآمد شناخته شوند.

علی‌اکبری با بیان دلایل این مسأله که چرا اقدامات بازآفرینی با آن شتاب و کیفیتی که انتظار داریم؛ پیش نمی‌رود، اظهارکرد: چند دلیل برای این صورت‌مسأله وجود دارد. دلیل اول مربوط به ماهیت پیچیده و چندوجهی مشکلات فرسودگی این بافت‌ها است نباید فراموش شود فرسودگی با ابعاد و ریشه‌های مختلف با علت‌های تودرتو مواجه است.

وی گفت: مشکل دیگر بافت‌های فرسوده مربوط به چند دستگاهی و بین‌بخشی بودن بازآفرینی است. در تمامی کشور‌ها حتی در کشورهایی که با ساختار مدیریت شهری یکپارچه مواجه هستند، بازآفرینی به‌عنوان امری تلقی می‌شود که نیازمند همکاری و هماهنگی کنشگران، دستگاه‌ها و مراجع مختلف است و از آنجایی که برقراری هماهنگی بین دستگاه‌ها سخت زمانبر و پیچیده است اقدامات با سرعت مورد انتظار به پیش نمی‌رود. البته دلایل مختلفی نیز می‌توان برای عدم سرعت و شتاب اصلاح بافت‌های فرسوده متصور شد.

برنامه‌های بازآفرینی ۱۸ محله تهران

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: خوشبختانه تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه بازآفرینی شهری، خود را ملزم به اجرای برنامه دانسته و نسبت به آن اعلام آمادگی کرده‌اند و این می‌تواند نویددهنده اتفاقات خوبی در این بخش باشد.

هوشنگ‌عشایری با اشاره به فعالسازی ستاد بازآفرینی شهری استان تهران بیان‌کرد: با توجه به ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی ستاد بازآفرینی تهران برخلاف سایر شهرستان‌ها به ریاست شهردار و همچنین به دبیری رییس سازمان نوسازی شهرداری برگزار می‌شود.

عشایری در این راستا تأکیدکرد: با توجه به ردیف تعیین شده در ابلاغیه جدید برنامه بازآفرینی شهری، لازمه خروجی و استفاده از منابع مشخص شده، تصویب موضوعات و برنامه اقدام مشترک برای محلات هدف در ستاد بازآفرینی است که خوشبختانه در این جلسه به انجام رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: پیشنهادهای شهرداری تهران در جلسه مذکور مطرح و در نهایت برنامه اقدام مشترک برای ۱۸ محله هدف تا انتهای برنامه ششم به تصویب رسید.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تأکید بر این‌که عملیات اجرایی در این ۱۸ محله از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد،گفت: به‌طور مثال مصوبه کمیسیون ماده ۵ برای فعالسازی عملیات اجرایی محله سیروس به دلیل تغییرات در شهرداری نیاز بود که طی یک ماه گذشته اخذ شد و اکنون پیمانکار در حال آغاز اقدامات است.

این مقام مسؤول در این زمینه با بیان این‌که منابع مشخصی برای اجرای برنامه مصوب از سوی شرکت بازآفرینی به شهرداری تهران اختصاص خواهد یافت، خاطرنشان‌کرد: خوشبختانه تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در این حوزه خود را ملزم به اجرای برنامه دانسته و نسبت به آن اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌تواند نویددهنده اتفاقات خوبی در این بخش باشد.

عشایری در بخش دیگری از سخنان خود بیان‌کرد: درحال‌حاضر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت فرسوده به ازای هر یک واحد در کلان‌شهر‌ها و ۴۰ میلیون تومان در سایر شهر‌ها با سود ۹ درصد اعطا می‌شود که طی تصمیمات اخیر این رقم می‌تواند با سود ۱۸ درصد تا ۱۱۰ میلیون تومان افزایش داشته باشد که امیدواریم این اتفاق در مرحله اجرا قرار گیرد.