چوب کاهش بودجه بر سر بخش حمل و نقل

چوب کاهش بودجه بر سر بخش حمل و نقل تنها ۹۲۰۰۰تومان برای حمل و نقل هر ایرانی  گروه راه و شهرسازی- این روز‌ها تب داغ تنظیم بودجه، همه کشور را به خود مشغول کرده است. مردم، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و بخش‌های گوناگون در انتظار میزان تغییرات در بودجه سال آینده خود هستند. در واقع بودجه، تصویری […]

چوب کاهش بودجه بر سر بخش حمل و نقل

تنها ۹۲۰۰۰تومان برای حمل و نقل هر ایرانی

 گروه راه و شهرسازی- این روز‌ها تب داغ تنظیم بودجه، همه کشور را به خود مشغول کرده است. مردم، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و بخش‌های گوناگون در انتظار میزان تغییرات در بودجه سال آینده خود هستند. در واقع بودجه، تصویری کلی از واقعیت‌های اقتصادی و مدیریتی کلان کشور است. میزان رشد و توسعه‌یافتگی و یا عقب‌ماندگی از برنامه‌های کلی کشور را می‌توان در بودجه‌های سالانه به ‌خوبی جستجو کرد. در این میان بخش ریلی کشور خواهان تحقق اعتبارات مورد نیاز خود است، تا بتواند براساس سند چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴ کشور، به اهداف برنامه‌ریزی شده برسد. متأسفانه علی‌رغم تأکید در قانون برنامه ۵ساله ششم توسعه کشور، شاهد شرایط نامناسبی در وضعیت بودجه حمل و نقل و نیز ریلی ایران هستیم. این موضوع اجازه نخواهد داد تا ایران به رشد همه جانبه خطوط ریلی خود بپردازد و براساس آن ظرفیت‌های بالقوه جغرافیایی خود را بالفعل کند. تکمیل کریدور شمال-جنوب و نیز اتصال ریلی خطوط آهن در شرق کشور، برای اتصال افغانستان و آسیای میانه به بندر چابهار، از جمله این اولویت‌هاست. این در حالی است که سهم هر ایرانی در بودجه حمل و نقل سال آینده به ۹۲۰۰۰ تومان می‌رسد. برآورد بودجه‌ای سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت راه‌وشهرسازی خاطرنشان ‌می‌کند که در بودجه سازمان هواپیمایی کشوری، سال گذشته اعتباری بالغ ‌بر ۱۰۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود؛ برای سال آینده این رقم به ۹۵ میلیارد تومان کاهش یافته است. بودجه شرکت شهر فرودگاهی امام هم از ۶٫۲ میلیارد تومان در سال‌جاری به ۵ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. حتی شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران نیز از قاعده کاهش بودجه در امان نمانده و بودجه این شرکت از ۶٫۲ میلیارد تومان به ۳٫۴میلیارد تومان رسیده است. بودجه راه‌آهن از ۱۶ هزار میلیارد ریال به حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است. بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سال جاری ۱۶٫۵ هزار میلیارد ریال بوده که چندان رشدی نداشته و به حدود ۱۶٫۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مجلس، قاطعانه به موضوع کاهش بودجه ریلی ورود می‌کند

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس درباره بودجه تخصیص‌یافته به حمل‌ونقل ریلی گفت: کاهش بودجه ریلی به هیچ وجه قابل قبول نیست و ما هر سال باید شاهد افزایش آن باشیم. سیدهادی‌بهادری وعده داد که مجلس حتماً به مسأله کاهش بودجه حمل‌ونقل ریلی ورود خواهد کرد و نسبت به افزایش آن اقدام خواهد کرد.

او تصریح‌کرد: کل بودجه عمرانی پارسال ۶۲ هزار میلیارد تومان بود و امسال هم علی‌الظاهر طبق صحبت آقای نوبخت با بنده، بودجه کل تغییری نکرده و همان رقم است ولی اگر بودجه بخشی در حوزه حمل‌ونقل کاهش یافته حتماً این بودجه در بخش دیگری افزایش یافته است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در خصوص سهم حمل‌ونقل ریلی در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و کاهش تصادفات جاده‌ای نیز گفت: این نوع از حمل‌ونقل، در افزایش ایمنی و افزایش کیفیت سفر نقش ارزنده‌ای دارد و خوشبختانه با همت مسؤولان ریلی کشور در سال گذشته ۵ مرکز استان به شبکه ریلی وصل شدند که در سال ۹۸ حتماً باید این شبکه، توسعه ناوگان و ادوات مختلف ریلی را تجربه کند.

بهادری تأکید‌کرد: بنابراین کاهش بودجه قابل قبول نیست و شرایط باید برای استفاده بیش‌تر هموطنانمان از رفاهی که حمل ونقل ریلی ایجاد می‌کند، بهتر شود.

یک درصد درآمدهای نفتی به طرح‌های ریلی نرسیده است

از عوامل عدم تخصیص یک درصد منابع حاصل از فروش نفت و گاز سهم دولت در قالب بودجه به طرح‌های ریلی، می‌توان به عدم هماهنگی‌های بین بخشی، عدم اتخاذ تصمیم در سطوح مدیریتی و عدم تخصیص اعتبارهای پیش‌بینی شده اشاره کرد.

براساس بند «الف» ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است به منظور تکمیل و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی، دو خطه کردن مسیر‌ها و احداث خطوط برقی و سریع‌السیر، علاوه بر مشارکت دولتی و خصوصی و افزایش اعتبارات این حوزه در بودجه، سالانه یک‌درصد منابع حاصل از فروش نفت و گاز سهم دولت را در قالب بودجه سالانه به وزارت راه و شهرسازی اختصاص دهد تا طرح‌های حمل و نقل ریلی با اولویت مناطق کم‌تر توسعه‌یافته اجرا شود.

این در حالی است که در لایحه ۹۸ نسبت به قانون بودجه ۹۷، بودجه راه‌آهن کاهش یافته است.

براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، پیشنهاد‌ لازم برای تحقق این سند بالادستی ارایه شده اما به تصویب مراجع ذی‌ربط نرسیده است و از عوامل عدم تحقق آن می‌توان به عدم هماهنگی‌های بین بخشی، عدم اتخاذ تصمیم در سطوح مدیریتی و عدم تخصیص اعتبارهای پیش‌بینی شده اشاره کرد.

همچنین براساس بند «ب» ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه با توجه به قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوبه ۱۸ آذر ۸۶ ضرورت دارد به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در طول اجرای قانون برنامه، سهم حمل و نقل ریلی بار حداقل به ۳۰ درصد و سهم حمل و نقل ریلی مسافر حداقل به ۲۰ درصد برسد.

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دستگاه اجرای این سند بالادستی معرفی شده است.

طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه به منظور دستیابی به سهم ۲۰درصدی مسافر از حمل و نقل عمومی و سهم ۳۰درصدی از سهم بار در پایان قانون برنامه ششم توسعه، اهداف کمی برای سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است و در سال ۹۶ به میزان ۷۵درصد هدف حمل بار و ۵۷ درصد هدف حمل مسافر محقق شد.

در راستای دستیابی به اهداف مذکور در طول برنامه ششم برنامه‌های عملیاتی در حوزه‌های فنی و زیربنایی و ناوگان پیش‌بینی شده است.

از عوامل عدم تحقق این سند بالادستی می‌توان به عدم تحقق منابع مالی پیش‌بینی شده در بند «الف» ماده ۵۷ قانون برنامه ششم و سایر منابع عمومی، عدم اخذ عوارض جاده‌ای و قیمت پایین سوخت و عدم تخصیص اعتبارات پیش‌بینی شده اشاره کرد.