قیمت‌گذاری دستوری آفت صنعت فولاد

قیمت‌گذاری دستوری آفت صنعت فولاد گروه زمین و معدن فعالان صنعت فولاد کشور می‌گویند: صادرات این محصول در شرایط کنونی تحت‌الشعاع دو عامل تحریم‌های خارجی و سیاست‌های محدود‌کننده توسط وزارت‌ صنعت،معدن‌وتجارت قرار گرفته است. از جمله آن قیمت‌گذاری دستوری می‌باشد. این در حالی است که حمایت از مصرف‌کننده در شرایط تورمی موجود با قیمت‌گذاری دستوری […]

قیمت‌گذاری دستوری آفت صنعت فولاد

گروه زمین و معدن

فعالان صنعت فولاد کشور می‌گویند: صادرات این محصول در شرایط کنونی تحت‌الشعاع دو عامل تحریم‌های خارجی و سیاست‌های محدود‌کننده توسط وزارت‌ صنعت،معدن‌وتجارت قرار گرفته است. از جمله آن قیمتگذاری دستوری می‌باشد. این در حالی است که حمایت از مصرف‌کننده در شرایط تورمی موجود با قیمت‌گذاری دستوری تحقق پیدا نمی‌کند. اگر قیمت‌گذاری دستوری دولت در صنعت فولاد و سایر صنایع پایان پیدا کند، قیمت‌ها به سرعت واقعی‌شده و متعادل می‌شود و چه بسا کاهش قیمت‌ها را نسبت به نرخ‌های بالای کنونی در بازار غیررسمی شاهد باشیم.

با این حال آمارهای صادراتی نشان می‌دهند در ۸ ماه سال‌جاری ایران توانسته ۶٫۵ میلیون تن فولاد صادر کند و حتی آن‌طور که سرقینی، معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت می‌گوید: صادرات فولاد در سال ۹۷ کم‌تر از سال گذشته نخواهد بود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بتوانیم تا ۹میلیون تن از این محصول را صادر کنیم. براین اساس نیازمند تمهیداتی در این حوزه هستیم تا بتوانیم ضریب اثرگذاری ریسک‌های موجود محیطی، سیاستی و تحریمی را به حداقل ممکن برسانیم. یکی از این اقدامات آن است که دولت محدودیت‌های صادراتی را در حوزه فولاد کاهش دهد. اخبار اخیر مبنی بر این‌ است که صادرات برخی محصولات فولادی همچون آهن‌اسفنجی آزاد شده و عرضه اجباری آن در بورس کالا برداشته شده است، که امیدواری را در بین سایر تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات افزایش داد که می‌توان به آینده رفع این محدودیت‌ها امید داشت.

ضرر فولادسازان با اجرای قیمت دستوری

در این رابطه بهرام‌سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است، برخی مشکلات به صورت زیرساخت باقی می‌ماند در نتیجه با برداشته شدن محدودیت‌ها همچنان در جای خود هستند.

رییس انجمن فولاد گفت: اجرای قیمت دستوری نه تنها به نفع خریداران نشد؛ بلکه فولادسازان نیز متضرر شدند. در نهایت همه متوجه شدند که مکانیسم بورس بهترین گزینه برای خریداران نهایی و فولادسازان است.

سبحانی عنوان کرد: سابقه قیمتگذاری دستوری برای حوزه فولاد به قبل از سال ۸۲ باز می‌گردد. در آن زمان وزارت بازرگانی وقت تعیینکننده قیمت فولاد بود و فولادسازان مجبور بودند طبق قیمت دستوری محصولات خود را به فروش برسانند. در آن زمان قیمت تعیینشده بسیار کم‌تر از قیمت بازار بود. در این بین دلالان با خرید فولاد از کارخانجات و فروش آن در بازار آزاد به سود کلان دست پیدا می‌کردند، این امر باعث می‌شد هم فولادسازان و هم خریداران نهایی متضرر شوند.

وی ادامه داد: در سال۸۲ با راه‌اندازی بورس، تولیدکنندگان محصولات خود را در بورس عرضه کردند و خریداران براساس رقابت با یک قیمت مشخص فولاد را خریداری می‌کردند و از این طریق قیمت واقعی کشف می‌شد. رفته‌رفته بورس باعث شد که سود حاصله به جای جیب دلالان به ‌کارخانه‌داران و خریداران واقعی برگشت داده شود.

سبحانی، عرضه فولاد در بورس را دارای دو مزیت عنوان کرد و گفت: عرضه فولاد در بورس باعث شد که درآمد حاصله در توسعه کارخانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و ظرفیت تولید فولادسازان افزایش پیدا کند.

رییس انجمن فولاد، تولید ۲۵ میلیون تن فولاد را در سال‌جاری حاصل عرضه فولاد در بورس دانست و افزود: هنگامی که دست دلالان از بازار کوتاه شد، بخش‌خصوصی مصمم شد تا در حوزه فولاد سرمایه‌گذاری کند؛ این امر نقش مؤثری در توسعه صنعت فولاد داشت.

وی تصریح کرد: از سال ۸۲ تا اوایل سال‌جاری فروش فولاد از طریق بورس ادامه داشت تا این‌که با ایجاد تحریم‌ها و نوسانات ارزی، سودجویان به فضای کاذب دامن‌زده و عنوان کردند که بورس ناکارآمد است و باید منحل شود. زیرا قصد داشتند مجدد به رانت و سودهای کلان خود دست پیدا کنند. شعار آنها این بود که باید فولاد با قیمت ارزان به دست خریدار نهایی برسد. حاصل این فشارها، ایجاد قیمت دستوری بود که عملاً بورس را ناکارآمد می‌کرد.

این در حالی است که چندی پیش معاون امور معادن و صنایعمعدنی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در نامه‌ای به ذوب‌آهن، اجازه فروش در خارج از بورس را به این شرکت داد، البته منصوریزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز در این باره بیان کرد که این شرکت فروش خارج بورس نداریم.

سبحانی در این باره گفت: بدون شک فروش در خارج از بورس با شرایطی انجام می‌شود، یعنی موارد استثنایی را می‌توان در خارج از بورس داشته باشیم، اما در کل فروش در بورس به نفع شرکت‌هاست و بهتر است معامله خود را در آن انجام دهند.

ورود دولت در عرصه قیمت‌گذاری در هیچ دوره‌ای موفق نبوده

در این باره جهانبخش‌شکری، رییس هیأت‌مدیره شرکت جهان فولاد غرب با بیان این مطلب که نباید برای صادرات کالا و تولیدات با ارزش‌افزوده و بازار مصرف داخلی موانع و محدودیت ایجاد کرد، گفت: در جهان جایی را نمی‌شناسم که برای صادرات محصولاتش مانع ایجاد کند.

شکری با تأکید بر این‌که ورود دولت به عرصه بازار اغلب باعث نامتعادل شدن فضا می‌شود، گفت: ورود دولت در عرصه قیمت‌گذاری در هیچ دوره‌ای موفق نبوده و تجربه آن نیز رانت بالایی بود که در نیمه نخست سال‌جاری به‌واسطه همین قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا ایجاد شد اما این بار دولت در عرصه صادرات ورود کرده و با ایجاد موانع باعث کاهش آمار صادرات برای تولیدکنندگان در دو ماه اخیر شده است.

شکری افزود: این اقدام دولت به مثابه این است که هر کس نقش بیش‌تری در اقتصاد دارد به جای آنکه کارش تسهیل شود بر مشکلاتش افزوده می‌شود.

رییس هیأت‌مدیره مجتمع جهان فولاد غرب اظهار کرد: دریافت تعهد ارزی و شروط آن در صورت عدم بازگشت ارز به کشور باعث شده تا در حال‌حاضر صادرات این شرکت متوقف شود این در حالی است که این شرکت با هدف صادرات در منطقه مرزی ایجاد شده است.