مزایده باران آثار هنری ۳۴ میلیارد تومان هزینه در برداشت!

دهمین حراج تهران برگزار شد مزایده باران آثار هنری ۳۴ میلیارد تومان هزینه در برداشت! گروه اجتماعی- مزایده آثار هنری در دنیا امری متداول است و چند صباحی است که در کشورمان نیز خریداران آثار هنری در دایره‌ای شفاف به نام مزایده گردهم می‌آیند تا آثار مورد علاقه خود را با قیمت‌هایی نجومی به چنگ […]

دهمین حراج تهران برگزار شد

مزایده باران آثار هنری ۳۴ میلیارد تومان هزینه در برداشت!

گروه اجتماعی- مزایده آثار هنری در دنیا امری متداول است و چند صباحی است که در کشورمان نیز خریداران آثار هنری در دایره‌ای شفاف به نام مزایده گردهم می‌آیند تا آثار مورد علاقه خود را با قیمت‌هایی نجومی به چنگ آورند. آثاری که برخی‌ از آنها هوش از سر آدمی می‌پراند و سؤالی مهم را در ذهن پدید می‌آورد: این که آیا خرید اثر هنری چندین میلیارد تومانی تنها برای زینت خانه است یا برای حراجی دیگر در کشوری دیگر! به هر شکل در آدینه‌ای که گذشت، دهمین حراج آثار هنری تهران توسط حسینپاکدل برگزار شد. کسی که جای بزرگی همچون رضاکیانیان را گرفته بود و توانست با هنرمندی خود ده‌ها میلیارد تومانی را که در جیب خریداران اضافه مانده بود، برداشت کند.

۹ دوره حراج تهران چقدر فروش کرد

حراج تهران از خرداد سال۱۳۹۱ آغاز به‌کار کرد و در ابتدا به آثار هنری مدرن و معاصر توجه نشان داد و شاید ۶ سال پیش کم‌تر کسی پیش‌بینی می‌کرد این حراج بتواند در آستانه برگزاری دهمین دوره خود قرار بگیرد، آن‌هم درحالی‌که از ۸۴۳ اثری که در ۹ دوره قبلی آن حضور داشته، فروشی معادل ۱۵بیلیونو۲۹۴میلیاردو۶۰۰ میلیون تومان به‌ دست ‌آمده باشد.

چه کسی گفته کار دست قیمت ندارد؟

می‌گویند کار دست قیمت ندارد، اما حراج آثار هنری در تهران مصداق این حرف نیست. در حراج آثار هنری تهران معمولاً کم‌تر از آثار هنرمندان به نام جهان دیده می‌شود اما همین کارهایی که ارایه می‌شود نیز توانسته خریداران را مجاب به خرید آثار هنری کند. به هر شکل دهمین حراج آثار هنری تهران با ۱۱۴ اثر شامل ۱۴ مجسمه، ۷۵ نقاشی، ۶ عکس، ۱۹ نقاشی‌ خط از ۱۰۵ هنرمند برگزار شد.

حراج دهم و شایعات

گفتنی است؛ چند روزی قبل از آغاز حراج دهم آثار هنری، شایعاتی درخصوص برخی آثار هنری مطرح شد. حراج تهران در ۱۰دوره برگزاری، چکش‌های نقد بسیار خورده است؛ حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای. شایعات بسیاری نیز پیرامون آن به ویژه در فضای مجازی منتشر شده است و همگان می‌دانند که حراج تهران، اعتبار ملی و بین‌المللی خود را با رعایت قوانین ملی و استانداردهای بین‌المللی کسب کرده است که اگر چنین نبود، تاکنون زیربار این شایعات و اخبار نادرست کمر خم کرده بود و امروز اثر و نشانی از حراج تهران وجود نداشت. این حراجی نیز خارج از این قاعده نبود و شایعاتی مبنی بر غیرقانونی بودن عرضه تابلویی از رکنی‌حائری‌زاده مطرح شد؛ اما اثر مذکور با عنوان «ان‌ول‌آب» در دفتر ثبت گنجینه مؤسسه هنرهای تجسمی معاصر با کد ۳۲۷ به ثبت رسیده و براساس مجوز هیأت‌مدیره وقت این مؤسسه در تاریخ ۲۴/۱۱/۹۱ فروخته شده و از سوی یکی از گالری‌های تهران به حراج تهران ارایه شده است.

بیشینه و کمینه مزایده دهم

مثل تمام مزایده‌هایی که در سطح دنیا برگزار می‌شود، همه می‌خواستند بدانند که کدام اثر هنری با بالا‌ترین قیمت به فروش رسید و کدام اثر هنری با کم‌ترین قیمت به خریدارش تحویل شد. در این شب صدمین اثر ارایه شده اثری از منیرفرمانفرماییان (شاهرودی) بود که توسط خودش به حراج تهران ارایه شد و با قیمت ۴ میلیارد تومان به فروش رسید تا رکورددار حراج تهران شود؛ اثری از مهشیدرحیمتبریزی با قمیت ۲۰میلیون تومان، به عنوان ارزان‌‌ترین مزایده این شب به فروش رسید.