تلاش بانک مرکزی برای جلوگیری از انفجار بازار ارز!

از آغاز تحریم‌ها تا اجلاس لهستان تلاش بانک مرکزی برای جلوگیری از انفجار بازار ارز! گروه بانک، بیمه، بورس- تحریم‌های بانکی آمریکا علیه کشور ما باعث شد تا بسیاری از بانک‌های کشور برای ارتباط با جهان دچار مشکل شوند. آخرین روزهای مهرماه سال‌جاری بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد حداقل ۵۰ بانک ایرانی را […]

از آغاز تحریم‌ها تا اجلاس لهستان

تلاش بانک مرکزی برای جلوگیری از انفجار بازار ارز!

گروه بانک، بیمه، بورس- تحریم‌های بانکی آمریکا علیه کشور ما باعث شد تا بسیاری از بانک‌های کشور برای ارتباط با جهان دچار مشکل شوند. آخرین روزهای مهرماه سال‌جاری بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد حداقل ۵۰ بانک ایرانی را تحریم کرده است. براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک‌ها و شرکت‌های تحریم شده با بنیاد تعاون بسیج ارتباط داشتند و اینگونه بود که بانک‌های ایرانی در سیاهه لیست وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند. از آن زمان تاکنون تلاش‌های بسیاری را بانک مرکزی ایران برای کم کردن اثر تحریم‌ها انجام داده است.

سیاهه تحریم‌های بانکی

در سیاهه تحریم‌های بانکی ۵۰ بانک و زیرمجموعه‌های آنها مورد تحریم قرار گرفتند که می‌توان در این زمینه به بانک ملی، بانک الکترونیکی آرین، بانک آینده، بانک توسعه صادرات ایران، بانک قوامین، بانک سپه، بانک صنعت و معدن، بانک ایرانی-اروپایی‌هاندلز بانک وابسته به بانک صنعت و معدن، پست بانک، بانک تجارت، بانک دی، بانک سپه اینترنشنال، بانک کشاورزی، بانک بین‌المللی کیش، بانک قرض‌الحسنه رسالت، مؤسسه مالی و اعتباری قوامین، بانک خاورمیانه، بانک شهر و بانک رفاه کارگران، بانک بین‌المللی پرشیا، بانک فرست‌ایست‌اکسپورت و شرکت سهامی خاص بانک ملت، مؤسسه آتیه‌سازان دی، شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی، شرکت هلدینگ توسعه دیدار ایرانیان، شرکت تجارت‌گستر فرداد، صرافی دی، شرکت لیزینگ دی، شرکت کارگزاری بانک دی، شرکت سرمایه‌گذاری رویای روز کیش، شرکت بازرگانی الکترونیکی دی، شرکت توسعه دنیا شهر کهن، شرکت تولید نیروی برق دماوند، شرکت خدمات بیمه امید بنیان دی، شرکت عمران و مسکن آباد دی و شرکت خدمات مالی و حسابداری دی ایرانیان اشاره کرد.

اولین واکنش همتی به تحریم‌ها

 در پی اعلام تحریم‌های دولت آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری‌اسلامی‌ایران در آن زمان و اعلام قطع خدمات پیام‌رسان سوئیفت، دکتر عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی طی گفت‌وگویی اعلام‌کرد؛ تحریم‌های اعلام شده قبلاً توسط بانک مرکزی پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریم‌ها، انجام گرفته است. رییس کل بانک مرکزی تأکیدکرد: مذاکرات لازم با کشورهای طرف تجاری انجام گرفته و نحوه تعامل با آنها هماهنگ شده است. دکتر همتی افزود: اقدامات لازم در راستای تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی صورت گرفته و وضعیت ذخایر ارزی کشور به سطح مطلوب ارتقا داده شده است که انعکاس این امر را طی ایام اخیر در ثبات بازارهای پول و ارز شاهد بوده‌ایم. ضمناً بانک مرکزی با توجه به احتمال قطع خدمات پیام‌رسان مالی سوئیفت، سامانه‌های جایگزین برای تعامل بانکی با کشورهای طرف تجاری را پیش‌بینی کرده است.

واکنش جالب بازار ارز به تحریم‌ها

همزمان با آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، واکنش بازار ارز بسیار جالب توجه بود. در حالی‌که همگان انتظار داشتند تا قیمت ارز با توجه به دور جدید تحریم‌ها افزایش داشته باشد، اما در آبان‌ماه نه تنها قیمت ارز بالا نرفت بلکه روندی معکوس به خود گرفت و کاهشی شد! هر دلار آمریکا در آبان‌ماه و در جریان مبادلات بازار آزاد ارز تهران در محدوده ۱۳ هزار و ۹۰۰ تا ۱۴ هزارتومان معامله شد که در مقایسه با اوج قیمت هفته قبل از آغاز تحریم‌ها که حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود، نشان از کاهش قیمت داشت. همچنین هر یورو نیز طی معاملات هفته آغاز تحریم‌ها ۱۵ هزار و ۸۰۰ تا ۱۵ هزار ۹۰۰ تومان مبادله شد که در هفته قبل از آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان بود! همین نشان می‌داد که بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز جدی است و دستورات لازم را هم برای آن صادر کرده است. این دستورات باعث شد که قیمت دلار طی ماه‌های بعد از آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا به کانال ۱۰ هزار تومانی برگردد؛ اتفاقی که پیش از آن انجامش ممکن نبود. گفتنی است در حال حاضر دلار در کانال ۱۱ هزار تومانی قرار دارد و بانک مرکزی سعی کرده تا همچنان این قیمت پابرجا باشد.

اجلاس ضد ایرانی آمریکا در لهستان

اما آمریکا بیکار نمانده و در تلاش است تا باز هم بازار ارز را بر هم بریزد. تلاش‌های ایالات متحده برای ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران وارد فاز جدیدی شده است و در همین راستا وزیر خارجه آمریکا از برگزاری یک نشست بین‌المللی با تمرکز بر نفوذ و نقش‌آفرینی منطقه‌ای ایران در ورشوی لهستان خبر داد. به گفته مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، این کنفرانس دو روزه قرار است با میزبانی لهستان و در هفته آخر بهمن ماه سال‌جاری (یک ماه دیگر) در این کشور برگزار شود. اجلاسی که آغاز نشده باعث بروز جنجال‌های بسیاری شده و واکنش شدید مقامات کشورمان را در پی داشته است.

خنثی‌سازی جنگ روانی- ارزی آمریکا

حال عبدالناصرهمتی، رییس کل بانک مرکزی وعده داده که بانک تحت امرش به دنبال خنثی‌سازی جنگ روانی آمریکا است. وی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دولت آمریکا دور جدیدی از جنگ روانی علیه ملت ایران را آغاز کرده است. اعلام اجماع بین‌المللی علیه ایران آن هم در ضعیف‌‌‌ترین کشور اروپایی، ادعای عدم تمدید معافیت‌های نفتی آن هم بعد از سابقه قبلی عقب‌نشینی از این‌که قبلاً می‌خواست صادرات نفت ایران را به صفر برساند و اظهاراتی نظیر آن، حاکی از ناامیدی آمریکایی‌‌ها از مؤثر شدن اقدامات آنها علیه ایران است. همتی در ادامه عنوان‌کرد: شروع و شتاب گرفتن تأمین ارز از طریق هند، کره‌جنوبی، چین و تصمیم به توسعه مبادلات و تجارت با ترکیه، عراق و سایر همسایگان در کنار ذخایر مطلوب و حضور مؤثر بانک مرکزی در بازار، یک بار دیگر تلاش دولت آمریکا برای تأثیرگذاری بر بازار ارز را خنثی خواهد ساخت. رییس کل بانک مرکزی در بخش پایانی پیام خود تأکید‌کرد: طرح شایعات علیه سیستم بانکی نیز در این راستا است که هشیاری مردم عزیز را می‌طلبد.