ارایه ضمانت نامه به پیمانکاران نفتی توسط صندوق ضمانت صادرات

تلنگر صادرکنندگان خصوصی صنعت نفت به دولتی‌ها ارایه ضمانت نامه به پیمانکاران نفتی توسط صندوق ضمانت صادرات سمیه مهدوی- سیزدهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با شعار جنجالی «توسعه صادرات قانون محور و بدون رانت» شامگاه یکشنبه هفته جاری درحالی کلید خورد که حضور چهره‌های برجسته صنعت نفت و بخش خصوصی توجه‌ها را جلب […]

تلنگر صادرکنندگان خصوصی صنعت نفت به دولتی‌ها

ارایه ضمانت نامه به پیمانکاران نفتی توسط صندوق ضمانت صادرات

سمیه مهدوی- سیزدهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با شعار جنجالی «توسعه صادرات قانون محور و بدون رانت» شامگاه یکشنبه هفته جاری درحالی کلید خورد که حضور چهره‌های برجسته صنعت نفت و بخش خصوصی توجه‌ها را جلب می‌کرد.

در ابتدای این دورهمی عباسعلی‌اسلامی؛ رییس هیأت مدیره اوپکس با انتقاد جدی از سیاست‌های انقباضی دولت در بخش صادرات به واگویه مشکلات این صنف پرداخت.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، انتقاداتی تلخ و واقعی که باعث شد در ادامه مدیران دولتی با دستانی پر برای دلجویی این بخش به ارایه راهکارهایی بپردازند؛ تأمین امنیت مالی صادرکنندگان، قول مساعد گفت‌و‌گو با دولتی‌ها و ارایه ضمانت‌های لازم به بخش خصوصی از جمله اتفاقات مثبت و خوشایندی بود که پس از بیان انتقادات وعده عملیاتی شدن آن بین مسؤولان و مدیران رد و بدل شد.

یکی از اتفاقات مهمی که قرار است در این بخش رخ دهد ارایه ضمانت بانکی در بخش صادرات نفتی است، هر چند این دغدغه وجود دارد که آیا کارفرما یا مؤسسه خارجی با توجه به شرایط تحریم ضمانت‌نامه ارایه شده را قبول خواهند کرد یا نه؟

ابهام در سیاست‌های بورسی صدای صادرکنندگان را درآورد

دبیر اتحادیه اوپکس در ابتدای این همایش گفت: امسال همانند ادوار گذشته اتحادیه با هدف بررسی صنعت نفت و گاز و چالش‌های آن این برنامه را برگزار کرد. براساس رسم هر ساله شعاری برای همایش انتخاب شد؛ عنوان شعار امسال بر مبنای « توسعه صادرات قانون‌محور و بدون رانت» است که تحقق آن می‌تواند بخش زیادی از مشکلات ما را برطرف کند.

اسلامی با اشاره به این‌که امسال تولیدکنندگان و صادرکنندگان اتحادیه سال سختی را تجربه کردند، ادامه‌داد: شواهد و قرائن حاکی از آن است که سال ۹۸ سخت‌تر از امسال خواهد بود، گفتن دوباره آنچه که ارز بر سر واحدهای تولیدی آورد، تکرار مکررات است و یادآوری سیاست‌های متناقض  بورسی تنها دردهای ما را تازه‌تر می‌کند.

وی گفت: در یکی دو سال اخیر رانت و بی‌قانونی اندک رمق باقی مانده را از جان واحدهای تولیدی و صادراتی گرفته است. 

این فعال خصوصی بیان‌کرد: تسهیلات تکلیفی تنها به فربه شدن دولت، ناکارآمدی سیستم بانکی، تورم انتظاری، افزایش میزان بهره، کمبود تسهیلات ارزان‌قیمت و ده‌ها مشکل دیگر در حوزه پولی و مالی شده که بدنه صنعت به صورت مستقیم از همه آنها آسیب دیده است.

اسلامی تصریح‌کرد: سیاست‌های دولت در زمینه بورس به قدری مبهم و ناکارآمد است که هیچ کارشناس اقتصادی قدرت ارزیابی و پیش‌بینی نوسانات آن را حتی برای یک بازه زمانی کوتاه‌مدت ۳ ماهه ندارد، چگونه در این شرایط از تولیدکننده انتظار ارایه یک برنامه یک ساله و ۵ ساله داشته باشیم که از پس تعهدات خود برآیند؟!

وی با اشاره به سایر مشکلات بخش خصوصی گفت: فعالیت‌های واحدهایی که از دل دولت منفک شده ولی خود را با سازوکار بخش خصوصی تطبیق نداده‌اند، جزیی از این مشکل به حساب می‌آید، برخی از این واحد‌ها به دلیل تبعیت از روش‌های دولتی در انتصاب مدیران در ادامه فعالیت با مشکلات مدیریتی مواجه شده و پس از مدتی زیانده می‌شوند. این امر مجدداً پیمانکار فرعی که عمدتاً واحدهای کوچک در بخش خصوصی هستند را دچار مشکل می‌کند. ادامه این روند به نقصان و سوء‌مدیریت بیش‌تر منجر شده و به تعطیل شدن واحدهای بیش‌تری در بخش خصوصی می‌انجامد.

میان‌دار گفت‌و‌گوی خصوصی‌ها با وزارت نفت می‌شوم

معاون امور بین‌الملل وزارت نفت پس از سخنان رییس اتحادیه اوپک با قرار گرفتن در جایگاه سخنرانی ضمن ابراز تعجب و البته تأسف نسبت به چالش‌های مطرح شده گفت: بخش خصوصی و دولتی یک جایی همدیگر را درک نمی‌کنند، برای باز شدن این گره پیشنهاد می‌دهم یک گفت‌و‌گو بین دولتی‌ها و خصوصی‌ها شکل بگیرد.

امیرحسین‌زمانی‌نیا تأکید‌کرد: هر چند این امر به معاونتی که در آن مشغول هستم، ارتباط چندانی ندارد ولی به‌عنوان ناظر و میان‌دار در جریان این گفت‌و‌گو‌ها حاضر شده و این امر را از وزارت نفت پیگیری کنم.

زمانی‌نیا در ادامه با بیان این‌که در جنگ نابرابر اقتصادی قرار گرفته‌ایم، افزود: شرایط برای حفظ بازار نفت ساده نیست اما برخی مسایل ما را سورپرایز کرده است.

وی ادامه‌داد: «روزی نیست که ۵ یا ۶ خریدار جدی نفت به من مراجعه نکنند که البته به دلیل این‌که کارم فروش نفت نیست آنها را به امور بین‌الملل شرکت ملی نفت هدایت می‌کنم؛ ما بازارهای سایه‌ای یافته‌ایم که نمی‌خواهم درباره آنها توضیح دهم، زیرا دشمنان از آن اطلاعات سوءاستفاده خواهند کرد.»

وی همچنین افزود: برای صادرات فرآورده‌های نفتی فرصت‌های بسیاری وجود دارد که از همه آنها استفاده نشده است.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل با بیان این‌که باید اتاق فکر صادرات فرآورده‌های نفتی تشکیل شود، افزود: برای صادرات این فرآورده‌ها باید به سراغ بازارهای جدید رفت.

وی افزود: در کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه و افغانستان فرصت‌های زیادی وجود دارد که صادرکنندگان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

چراغ سبز صندوق ضمانت صادرات به بخش خصوصی

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: این صندوق می‌تواند برای تسهیل صادرات نفت به دست بخش خصوصی، ضمانت‌نامه‌های لازم را به شرکت ملی نفت ارایه کند.

افروزبهرامی در این خصوص گفت تحریم‌های ظالمانه محدودیت‌های زیادی را در روابط بین‌المللی کشور ایجاد کرده است، اما در صورت انسجام و هماهنگی نهادهای متولی در بخش پولی، مالی و تجاری آثار زیانبار تحریم‌ها کم می‌شود.

وی به روش‌های متنوع پوشش ریسک صادرات اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند از ابزارهایی مانند خرید دین اسناد صادرات و ضمانت‌نامه‌های خدمات فنی و مهندسی استفاده کند.

وی گفت: ظرفیت‌های منحصر به فردی از اطلاعات عمومی و مالی خریداران نفتی از اقصی نقاط دنیا وجود دارد که از طریق سازمان‌های همتا در اختیار ما قرار می‌گیرد، بدین‌ترتیب خریداران ناشناخته ولی معتبری را به بازار صادرات معرفی می‌کنیم تا بتوان قراردادهای صادراتی را با هزینه‌های به مراتب کم‌تر بیمه کرد.

 این مقام مسؤول گفت: ارایه ضمانت‌نامه‌های بانکی برای صدور خدمات فنی مهندسی به پیمانکاران برای حضور در مناقصات از جمله اقداماتی است که می‌توان از آن در شرایط بحرانی پیشِ رو بهره گرفت. ما می‌توانیم به جای سیستم بانکی با توجه به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها باعث آن شده‌اند، در صدور این ضمانت‌نامه‌ها کمک کنیم. این منوط به این است که کارفرما و مؤسسه مالی خارجی ضمانت‌نامه ما را بپذیرد، بات وجه به این‌که این ضمانت‌نامه یک ضمانت‌نامه دولتی است بعید به نظر می‌رسد آن را قبول نکند.

ارایه این ضمانت‌نامه‌ها به پیمانکاران و مهندسین برای صدور خدمات فنی، مهندسی برای شرکت در مناقصات می‌تواند کمک مؤثری در شرایط سخت تحریم‌ها بکند.

گفتنی است در این مراسم زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل، بهرامی از صندوق ضمانت صادرات، هندیانی از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سلطان نژاد از بورس کالای ایران، سلطانی و معظمی از اتاق بازرگانی ایران و تهران و پورابراهیمی از کمیسیون اقتصادی مجلس به سخنرانی پرداختند .

تقدیر از شرکتهای برتر اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران  و پنل تخصصی با محوریت بررسی مشکلات اعضای اتحادیه حسن ختام این مراسم بود .