کلید مناقصه قفل ۴۰ پروژه آب و فاضلاب را باز کرد

کلید مناقصه قفل ۴۰پروژه آب و فاضلاب را باز کرد  گروه انرژی- پروژه‌های آب و فاضلاب کشور در صف بهره‌برداری قرار گرفته‌اند تا با رونمایی از آنها جمعیت تحت پوشش خود را افزایش دهند. تا پیش از این بنا به گفته مدیران در پایتخت  مجموعه طرح های فاضلابی تهران ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که […]

کلید مناقصه قفل ۴۰پروژه آب و فاضلاب را باز کرد

 گروه انرژی- پروژه‌های آب و فاضلاب کشور در صف بهره‌برداری قرار گرفته‌اند تا با رونمایی از آنها جمعیت تحت پوشش خود را افزایش دهند. تا پیش از این بنا به گفته مدیران در پایتخت  مجموعه طرح های فاضلابی تهران ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که این عدد با توجه به وضعیت سایر استان‌ها عدد ایده‌آلی محسوب می‌شود.

این درحالی است که مناقصات پروژه‌ها درحال برگزاری هستند و با تعیین پیمانکار برنده، شروع به فعالیت خواهند کرد، اما هر یک از این طرح‌ها نیازمند اعتبارات و بودجه‌های میلیاردی هستند.

به‌عنوان مثال تصفیه‌خانه ۷ و ۸ فاضلاب تهران به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان در انتظار برگزاری مناقصه قرار گرفته است. یا تصفیه‌خانه شهرک غرب قرار شده به روش BOT اجرایی شود که اجرای این پروژه نیز به ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

پس از به روی غلتک افتادن چرخ‌های مناقصه پروژه‌ها در پایتخت، حال نوبت به سایر طرح‌ها در نقاط دیگر کشور رسیده است. از همین روی ۴۰ واحد تصفیه‌خانه آب و فاضلابی در دوقدمی بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

افتتاح واحدهای تصفیه‌خانه

به گزارش مناقصه‌مزایده، با این تفاسیر مدیران خیز برداشته‌اند تا مجموعه‌ای از این طرح‌های آبفایی را وارد مدار کنند. در همین راستا معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای کشور از افتتاح ۴۰ واحد تصفیه‌خانه آب و فاضلاب همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در کشور خبر داد.

شاهین‌پاکروح اظهارکرد: در همین زمان، تعداد ۲۶ واحد تصفیه‌خانه‌ فاضلاب با مجموع ظرفیت ۴۸۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز افتتاح شده و ۳ میلیون نفر جمعیت را تحت پوشش خود قرار خواهند داد.

وی با بیان این‌که در بخش آب نیز تعداد ۱۲ واحد تصفیه‌خانه‌ با مجموع ظرفیت بیش از یک‌میلیون مترمکعب در شبانه‌روز راه‌اندازی خواهد شد، ادامه‌داد: جمعیت تحت پوشش این تصفیه‌خانه‌ها ۵ میلیون نفر است.

بهره‌برداری ۷ تصفیه‌خانه در سایر شهرها

معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای کشور همچنین از آماده افتتاح بودن تعداد یک واحد تصفیه‌خانه‌ آب در شهر ازنا و ۴ واحد تصفیه‌خانه‌ فاضلاب در شهرهای کاشان، محمودآباد نمونه، خوانسار و گلبهار خبر داد و افزود: در یک سال گذشته، تعداد ۷ واحد تصفیه‌خانه‌ فاضلاب در شهرهای بیله‌سوار، رودان، استهبان، کنگاور، اردکان، ایوان، اهواز (شرق) به‌ همراه دو واحد سامانه‌ نمک‌زدایی آب در شهرهای بندرترکمن و بندرعباس افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

اجرای قرارداد BOO در بندر ترکمن

براساس اعلام وزارت نیرو، پاکروح اضافه‌کرد: در حال‌ حاضر تعداد دو واحد سامانه نمک‌زدایی آب در شهرهای بندرعباس و بندرترکمن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به روش BOO با مجموع ظرفیت ۲۹ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در روز در دست اجراست.

وی تصریح‌کرد: تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این تعداد تصفیه‌خانه هزینه شده و برای تکمیل آن به ۱۸۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.