گله رییس کل بیمه مرکزی از نرخ‌شکنی برخی بیمه‌ای‌ها!

گله رییس کل بیمه مرکزی از نرخ‌شکنی برخی بیمه‌ای‌ها! گروه بانک، بیمه، بورس- صنعت بیمه‌ای کشور، صنعتی تعرفه‌ای است و در آن هر شرکتی که تعرفه بهتری ارایه دهد، می‌تواند مشتری بیش‌تری را برای خود جذب کند. یعنی شرکت‌های بیمه باید یک حداقل‌هایی را برای ارایه نرخ رعایت کنند و سندیکای بیمه‌گران نیز در رعایت […]

گله رییس کل بیمه مرکزی از نرخ‌شکنی برخی بیمه‌ای‌ها!

گروه بانک، بیمه، بورس- صنعت بیمه‌ای کشور، صنعتی تعرفه‌ای است و در آن هر شرکتی که تعرفه بهتری ارایه دهد، می‌تواند مشتری بیش‌تری را برای خود جذب کند. یعنی شرکت‌های بیمه باید یک حداقل‌هایی را برای ارایه نرخ رعایت کنند و سندیکای بیمه‌گران نیز در رعایت این حداقل‌‌ها می‌تواند نقش به‌سزایی ایفا کند. حال در این بین مدیران عامل بیمه‌های کشور می‌توانند با اتخاذ تصمیمی جلوی این روند را بگیرند.

ملی شدن صنعت بیمه

بعد از ملی شدن صنعت بیمه در سال ۵۸، چهار شرکت بیمه دولتی در کشورمان فعالیت داشتند تا این‌که بخش خصوصی نیز وارد عرصه بیمه‌گری شد. این در حالی است که براساس رهنمودهای مقام‌معظم‌رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ صنعت بیمه وارد دوره جدیدی از فعالیت شد و مقرر شد بیمه ایران همچنان در کنار دولت بماند. این اتفاق نادر نیست و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز بیمه دولتی وجود دارد، البته دو دیدگاه متفاوت در این خصوص در مجامع تصمیم‌گیر وجود داشته است. برخی معتقد بودند درصدی از سهام شرکت‌ها در انحصار دولت باشد و دیدگاه دیگر، یک شرکت مستقل بیمه دولتی بود و سرانجام تصمیم قطعی مقام‌معظم‌رهبری حضور بیمه ایران به عنوان تنها بیمه‌گر دولتی بود که هدف متعالی آن تنظیم بازار بیمه‌گری در کشور است. در واقع هدف دولتی ماندن بیمه ایران و وظیفه اصلی بیمه ایران فعالیت در عرصه‌هایی است که بخش‌ خصوصی یا شرایط و توان حضور در آن حوزه را به لحاظ امکانات، نیروی انسانی و شبکه فروش ندارد یا از نظر اقتصادی تمایلی برای فعالیت در آن بخش نیست.

شرکت‌های بیمه مقصرند؟

این در حالی است که تمامی بیمه‌گران دولتی و خصوصی باید به خاطر داشته باشند که این خود آنها بودند که توقع نرخ پایین و انتخاب بیمه‌گر براساس ارزان‌‌ترین حق بیمه را در بیمه‌گذاران ایجاد کردند و این مسأله به مرور تبدیل به یک ضابطه شد که بیمه‌گر مجبور به رعایت آن شده است. در شرایط کنونی بازار، باز هم تأکید می‌کنیم که سندیکای بیمه‌گران می‌تواند نقش پررنگی در برگرداندن آرامش به آن ایفا کند.

صدای رییس کل هم درآمد

رییس کل بیمه مرکزی هم در پنجمین همایش مدیریت ریسک و بیمه با ابراز گلایه نسبت به نرخ‌شکنی برخی شرکت‌های بیمه گفت: شرکت‌های بیمه‌ای باید به تقلبات همتایان خود بپردازند. غلامرضا‌سلیمانی گفت: ارتباط شرکت‌های بیمه با مدیریت ریسک از جمله کارهای مهم صنعت بیمه است؛ چراکه شرکت‌های بیمه‌ای به وجود آمده‌اند تا ریسک را مدیریت کنند؛ پس کار بسیار سنگینی برعهده ما گذاشته شده است؛ این در حالی است که گاهی شرکت‌های بیمه ریسک سایر شرکت‌ها را پوشش داده و خود در ریسک قرار می‌گیرند. رییس کل بیمه مرکزی افزود: شرکت‌های بیمه‌ای اول باید خود مقاوم بوده و مقاومت پایدار داشته باشند و بعد کار ریسک‌پذیری را انجام دهند.

وی افزود: شرکت‌هایی موفق هستند که خود مدیریت ریسک کرده‌اند، بنابراین توفیق شرکت‌های بیمه به مدیریت انواع ریسک گره خورده است؛ البته مدیریت ریسک یک فرایند سیستماتیک است که باید بر مبنای شناخت و ارزیابی دقیق باشد.

حاکمیت شرکتی

به گفته سلیمانی، در بحث حاکمیت شرکتی رسماً اعلام کرده‌ایم که همه شرکت‌ها باید کمیته مدیریت ریسک داشته باشند و در بخش نظارت به این کمیته و فعالیت آن توجه داریم؛ چراکه نمی‌شود ریسک یک شرکت را بپذیریم، ولی خودمان توانایی پذیرش ریسک نداشته باشیم؛ پس توانگری مالی، اعلام رسمی به بیمه‌گذاران و بیمه‌گران است که آیا شرکت قدرت بالا برای پذیرش ریسک دارد. وی با بیان این‌که برخی شرکت‌های بیمه ریسک بالایی را می‌پذیرند ولی توانگری نیم‌درصدی دارند، گفت: سرمایه شرکت‌های بیمه باید افزایش یابد که اکنون بسیاری از شرکت‌ها منطبق با اساس‌نامه افزایش سرمایه داده‌اند؛ ضمن این‌که شرکت‌های اتکایی نیز سرمایه خود را بالا برده‌اند. با توجه به تحریم‌ها انتظار داریم که از شرکت‌های بیمه‌های اتکایی خارجی برای ریسک‌پذیری استفاده کنیم؛ البته شرکت‌های بیمه‌ای خارجی که با آمریکا کار نمی‌کنند، اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما به هر حال به دلیل تورم و تحریم ریسک ما بالا است و شرکت‌های بیمه‌ای نیز در معرض آثار منفی آن هستند.

رضایتمندی بیمه‌گذاران را فراهم کنیم

سلیمانی گفت: باید رضایت بیمه‌گذاران را نیز فراهم کنیم؛ چرا که اگر با توجه به تورم نتوانیم به بیمه‌گذار پرداخت داشته باشیم؛ خوب نیست، البته نرخ‌شکنی نیز از سوی شرکت‌های بیمه صورت می‌گیرد. این در حالی است که اگر شرکتی خیلی قیمت پایین می‌دهد، حتماً خدمات خوبی نمی‌دهد. قیمت خیلی بالا یا خیلی پایین مشکل‌زا است؛ پس شرکت بیمه‌ای که قیمت خیلی پایین می‌دهد؛ در نهایت زیان می‌بیند؛ چراکه خدمت خوبی نمی‌تواند ارایه دهد. ما دنبال تعیین نرخ برای بیمه‌ها نیستیم، ولی تأکید داریم که قیمت باید عادلانه باشد. البته تأکید ما بر بیمه زندگی است و باید به اهداف برنامه ششم برسیم. شرکت‌های بیمه‌ای تشکیل شده‌اند تا ریسک را پوشش داده و امنیت ایجاد کنند، البته در بخش‌های آتش‌سوزی، زندگی و شخص ثالث مردم اکنون امنیت دارند؛ زمانی این ضریب بیش‌تر شناسایی می‌شود که به درستی زیر ذره‌بین قرار گیرند.

جلوگیری از تقلبات بیمه‌ای

وی با بیان این‌که گاهی جلوگیری از تقلبات بیمه‌ای سود برخی شرکت‌های بیمه‌ای را ٥٠ درصد بالا می‌برد، گفت: برخی ریسک‌های بزرگ خسارت سنگینی ایجاد می‌کند؛ پس شرکت‌های بیمه باید بازرسی لازم را صورت دهند و تنها به قرارداد بسنده نکنند. رییس کل بیمه مرکزی تصریح‌کرد: مدیریت ریسک یک فرایند است.