تهاتر؛ آخرین راهکار پرداخت بدهی‌های دولت و شهرداری

تهاتر؛ آخرین راهکار پرداخت بدهی‌های دولت و شهرداری گروه اجتماعی- بدهی‌های دولت به شهرداری تهران و بالعکس مانند داستان مرغ و تخم‌مرغ شده است! از یک‌سو شهرداری مدعی است که دولت بدهی‌های چندین هزار میلیارد تومانی‌‌اش را به شهرداری پرداخت نکرده است و از سوی دیگر دولت می‌گوید، شهرداری برنامه‌ای برای پرداخت بدهی‌های خود ندارد. […]

تهاتر؛ آخرین راهکار پرداخت بدهی‌های دولت و شهرداری

گروه اجتماعی- بدهی‌های دولت به شهرداری تهران و بالعکس مانند داستان مرغ و تخم‌مرغ شده است! از یکسو شهرداری مدعی است که دولت بدهی‌های چندین هزار میلیارد تومانی‌‌اش را به شهرداری پرداخت نکرده است و از سوی دیگر دولت می‌گوید، شهرداری برنامه‌ای برای پرداخت بدهی‌های خود ندارد. شهرداری تهران می‌گوید که اگر دولت بدهی‌هایش را پرداخت کند، می‌توان در انتظار رفع گره‌کور مالی در این نهاد باشیم. شهرداری تهران همچنان مدعی است که مجموع بدهی‌های دولت به آنها رقمی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان شده است!

مجموع بدهی‌های شهرداری تهران

درباره مجموع بدهی‌های شهرداری تهران، داریوشقنبری، مشاور پارلمانی شهرداری تهران در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به بودجه و سهم شهرداری از آن گفت که یکی از معضلات جدی کشور، منابع مالی شهرداری‌هاست که امروزه نمی‌شود شهرداری را در کشور پیدا کرد که مشکل بدهکاری نداشته باشد. شهرداری تهران هم‌اکنون ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که اگر کمبود اعتبارات را هم به آن اضافه کنیم به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. اگر این بدهی را به نسبت منابع مالی و بودجه شهرداری حساب کنیم بیش از ۳برابر بودجه سالیانه می‌شود. با این فرض که تمام بودجه سالیانه تحقق پیدا کند که الان این رقم ۱۷هزارو۴۰۰ میلیارد تومان است. البته وضعیت شهرداری تهران نسبت به شهرداری‌های شهرهای کوچک بهتر است اما آنها هم بدهی‌های خود را دارند.

مجموع بدهی‌های دولت به شهرداری تهران

در سوی دیگر بدهی‌های دولت به شهرداری تهران باقی می‌ماند. بدهی‌هایی که شهرداری مدعی است رقم دقیقش مشخص نیست و بنابر گزارشاتی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان شده است! افشانی، شهردار سابق تهران با ذکر بدهی کلان دولت به شهرداری تهران خواستار پرداخت آن از سوی دولت برای انجام امور جاری شهرداری تهران شد، اتفاقی که تاکنون به صورت کامل رخ نداده و همچنان بدهی چندین هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری تهران پابرجاست.

تهاتر؛ بدهی‌های دولت و شهرداری تهران

حال یکی از مدیران سابق شهرداری تهران از راهکاری برای پرداخت بدهی‌های دولت و شهرداری خبر داده است. زریرنگین‌تاجی، سرپرست سابق معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران از پرداخت مطالبات شهرداری از دولت در حوزه بلیت مترو و اتوبوس خبر داد. وی در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها با اشاره به این که برخی از طلب‌های شهرداری را به صورت تهاتر از دولت دریافت کرده‌ایم، گفت: مطالبات شهرداری از دولت در حوزه بلیت مترو و اتوبوس که حدود ۷۵۰ میلیارد تومان بود، با دولت تهاتر شد. او با اشاره به طلب‌های شهرداری از محل جرایم راهنمایی و رانندگی که رقمی بیش از هزارو۳۰۰ میلیارد تومان است، گفت: تلاش می‌کنیم این رقم نیز طی هفته‌های آینده با بدهی‌های شهرداری با بانک‌های دولتی تهاتر شود. وی در خصوص این‌که دریافت طلب‌‌ها تنها از طریق تهاتر انجام می‌شود، توضیح داد: نه شهرداری منابع لازم را برای پرداخت بدهی‌های خود دارد و نه بخش دولتی؛ هم آنها از ما طلبکار هستند و هم ما از آنها؛ بهتر است برای پرداخت بدهی‌ها و وصول مطالبات، به صورت تهاتری عمل کنیم.