نمکی بر زخم طرح تحول سلامت!

وعده سرپرست وزارت بهداشت برای بازنگری در مهم‌ترین طرح سلامت کشور نمکی بر زخم طرح تحول سلامت! مسعود طاهری- طرح تحول سلامت، طرحی که وزیر بهداشت پیشین دولت به عنوان مهم‌ترین میراثش از آن یاد کرده است اما سرپرست فعلی وزارت بهداشت آن را بدون منطق اقتصادی می‌داند. طرح تحول سلامت، طرحی بود که دولت […]

وعده سرپرست وزارت بهداشت برای بازنگری در مهم‌ترین طرح سلامت کشور

نمکی بر زخم طرح تحول سلامت!

مسعود طاهری- طرح تحول سلامت، طرحی که وزیر بهداشت پیشین دولت به عنوان مهم‌ترین میراثش از آن یاد کرده است اما سرپرست فعلی وزارت بهداشت آن را بدون منطق اقتصادی می‌داند. طرح تحول سلامت، طرحی بود که دولت روحانی از سال ۹۴ آغازش را کلید زد و تاکنون پای این طرح ایستاده است. طرحی که به گفته هاشمی، وزیر اسبق وزارت‌بهداشت، کمک شایان توجهی به مردم خصوصاً مناطق دورافتاده کرده است و به‌زعم وی توانسته که بسیاری از مشکلات بخش بهداشت کشور را مرتفع کند. حال سعیدنمکی، سرپرست وزارت بهداشت مدعی است که اجرای طرح تحول سلامت با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، منطق اقتصادی ندارد. سؤال این است که آیا طرح تحول سلامت پایان می‌یابد؟

سایه روشن‌های طرح تحول سلامت

منتقدان طرح تحول سلامت اکثراً تأمین‌کننده تجهیزات پزشکی و دارویی اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان و توزیع‌کنندگان هستند؛‌یعنی قشری که بابت طلب‌های خود صدایشان به آسمان بلند شده و می‌گویند وجه قابل‌توجهی از مطالباتشان را از مراکز درمانی دریافت نکرده‌اند. همچنین برخی می‌گویند تنها عملکرد این طرح افزایش درآمد پزشک‌‌ها بوده است، نه تنها خدماتی که بیمه ارایه می‌داده بیش‌تر نشده بلکه کم‌تر هم شده است. موافقان این طرح می‌گویند نه تنها پویایی طرح تحول سلامت کم‌تر شده است بلکه از نظر مردم همان خدماتی که داده می‌شد بدون هیچ کم و کاستی ادامه دارد و امروز ثابت شده این طرح برای مردم است نه برای پزشکان.

بازنگری طرح تحول سلامت

با تمام این اوصاف با استعفای وزیر بهداشت از کابینه دولت روحانی که کمبود بودجه برای طرح تحول سلامت نیز از جمله دلایل اصلی استعفای او بود، حالا سرپرست جدید این وزارتخانه از بازنگری در طرح تحول سلامت خبر داده است. سعیدنمکی در اجلاس مدیران کل سازمان بیمه سلامت با تأکید بر لزوم بازنگری در بسته خدمات سلامت و همچنین ادامه طرح تحول نظام سلامت، گفت: طرح تحول سلامت همه چیز داشت، اما فرمول اقتصادی و تفکر و منطق اقتصادی نداشت. وی ضمن تشکر از زحمات دکترسیدحسن‌قاضی‌زاده‌هاشمی در وزارت بهداشت گفت: بیمه مقتدر و ماندگار، بیمه‌ای است که بتواند از افراد بر مبنای بضاعت‌شان پول بگیرد و بر مبنای نیازمندی‌شان به آنها خدمت کند. حال اگر این هرم وارونه شود، این بیمه پایدار نیست. در یک بیمه پایدار اعضای مشارکت‌کننده باید جوان‌تر، غنی‌تر و سالم‌تر باشند تا از افراد سالم و پولدار بگیرند و آن را خرج بی‌پول‌‌ها و بیماران کنند؛ در غیراین صورت به قول سعدی بر آن کدخدا زار باید گریست که دخلش بود ۱۹خرج ۲۰. در هیچ کجای دنیا با درآمد سرانه ۵۰ تا ۶۰ هزار دلاری نمی‌گویند که به هر سیستمی خواستید، مراجعه کنید و خدمت بگیرید و پولش را دولت می‌دهد. نمی‌شود کفش آدیداس کلاک، بلا و ملی را کنار هم بگذاریم و بگوییم هر کدام را می‌خواهید،‌ بردارید ما پولش را می‌دهیم. علاوه بر این در کنار کشف ادیداس ویزیتور بگذاریم تا برای آن تبلیغ کند. در این صورت معلوم است که چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود.

زیرساخت‌هایی که در طرح تحول بلااقدام ماند

نمکی ادامه داد: از آنجایی که می‌خواستیم طرح تحول سلامت موفق شود، کار‌ها را به تدریج مدیریت کردیم. اما برخی زیرساخت‌های مهم را بلااقدام گذاشتیم؛ در حالی که این موارد جزو موارد برنامه ۵ و ۶ توسعه بودند و معطل مانده بودند. همچنین آزمون وسع و بررسی استحقاق کسانی را که باید از منابع عمومی استفاده کنند را شوخی گرفته بودیم و به همین دلیل است که هرچه در این چاه ویل می‌ریزیم، باز هم این حوزه دچار گرفتاری است.

بسته خدمتی بازنگری شود

سرپرست وزارت بهداشت با بیان این که اگر در سازمان برنامه و بودجه نگران اصلاح رویه‌ها بودیم، به این دلیل بود که می‌خواستیم طرح را ادراه کنیم، گفت: ما باید بسته خدمتی را تعریف و داروهای تحت پوشش را مشخص کنیم. باید بار دیگر بسته خدمتی بازنگری شود. بیمه سلامت باید از وزارت بهداشت بخواهد که سیستم ارجاع و سطح‌بندی چه شد؟ در عین حال بیمه هم باید برای نظارت پایش و پالایش این اقدامات سیستم مقتدری داشته باشد و در صورت عدم رعایت این موارد نظارت و برخورد کند.

با این اوصاف و با توجه به اعتقاد سرپرست جدید وزارت بهداشت این پرسش مطرح است که آیا یکی از مهم‌ترین طرح‌های سلامت در کشور ادامه خواهد یافت یا خیر؟