چالش ۱۰ سال؛ خوب یا بد؟!

چالش ۱۰ سال؛ خوب یا بد؟! گروه IT اگر شما از افرادی هستید که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، حتماً با چالش جدید «۱۰ سال پیش و اکنون» آشنا شده‌اید. این چالش با هدف بررسی تغییرات ظاهری افراد طی ۱۰ سال تشکیل شده است. هم‌اکنون بسیاری از کاربران در فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر مشغول شرکت […]

چالش ۱۰ سال؛ خوب یا بد؟!

گروه IT

اگر شما از افرادی هستید که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، حتماً با چالش جدید «۱۰ سال پیش و اکنون» آشنا شده‌اید. این چالش با هدف بررسی تغییرات ظاهری افراد طی ۱۰ سال تشکیل شده است. هم‌اکنون بسیاری از کاربران در فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر مشغول شرکت در این چالش هستند اما پشت پرده این ماجرا از چه قرار است؟

یک چالش هدف‌دار!

پیش از پیوستن به این چالش فراگیر به این فکر کرده‌اید که اشتراک این عکس‌‌ها و چالش‌هایی مثل آن، می‌توانند از طرف مدیران شبکه‌های اجتماعی و برای مقاصد دیگری مثل بهبود الگوریتم‌های تشخیص چهره و تشخیص سن طراحی شده باشند؟

انتقاد اولیه!

کیت اونیل، نویسنده و پژوهشگر حوزه فناوری می‌گوید: بسیاری از تکنولوژی‌های تشخیص چهره برای پیشرفت خود به تصاویر افراد نیاز دارند. بنابراین سناریوهای مرتبط با چهره افراد برای این نوع فناوری‌ها حایز اهمیت بسزایی است. او در این خصوص یک مقاله نوشت و روند نشر تصاویر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را مورد انتقاد شدید قرارداد، اما بسیاری به او تاختند!

واکنش‌ها به انتقاد از چالش!

در بین افرادی که ایده‌ خانم اُنیل را به چالش می‌کشیدند، بسیاری از آنها این استدلال را مطرح می‌کردند که این تصاویر، پیش از این چالش هم همه جا موجود بوده‌اند. بیش‌ترین واکنش، شامل این جمله می‌شد: «این داده‌ها در حال حاضر هم در دسترس هستند. فیسبوک همین حالا هم تمامی تصاویر پروفایل‌‌ها را در اختیار خود دارد».

البته که همین‌طور است. در نسخه‌های مختلف این چالش، به افراد آموزش داده می‌شود که چطور اولین تصویر پروفایل خود یا یک تصویر از ۱۰ سال پیش را در کنار تصویر پروفایل حاضر خود منتشر کنند. بنابراین، بله، این تصاویر پروفایل همین حالا هم موجود هستند، روی همه‌ آنها یک برچسب زمانی خورده است، افراد زیادی این تصاویر را ذخیره کرده‌اند و برای بخش اعظم کاربران، این تصاویر به‌طور عمومی در دسترس هستند، اما بیایید قدری متفاوت به این داستان فکر کنیم.

تکمیل اطلاعات با یک چالش!

تصور کنید که قصدِ ارایه‌ داده‌ یادگیری به یک الگوریتم تشخیص چهره روی جنبه‌های مرتبط با سن و به‌طور خاص‌تر، روی افزایش سن داشته باشید؛ مثلاً این که ظاهر افراد با بالا رفتن سن چه تغییری می‌کند. در حالت ایده‌آل، نیاز به یک مجموعه داده‌ بسیار وسیع از تصاویر افراد خواهید داشت. اگر این را هم بدانید که تصاویر در یک فاصله زمانی ثابت و مشخص، مثلاً ۱۰ ساله، گرفته شده‌اند، بهتر هم خواهد بود.

مسلماً می‌توانید برای به دست آوردن چنین مجموعه داده‌ای، به کند وکاو در تصاویر پروفایل‌‌ها در فیسبوک و نگاه کردن به زمان انتشار آنها یا داده‌های متای تصویر بپردازید، اما این مجموعه‌ بزرگ تصاویر پروفایل، می‌تواند حجم عظیمی از تصاویر غیرمفید و مزاحم را وارد مجموعه داده‌ شما کند.

فیسبوک: به ما ربطی ندارد!

فیسبوک در جایگاه خود، هر گونه دست داشتن در چالش #۱۰YearsChallenge را تکذیب کرده است. یکی از اعضای شرکت فیسبوک این‌گونه پاسخ داده است:

 این یک رفتار کاربرمحور است که توانسته همه‌گیر شود. فیسبوک این جریان را راه‌اندازی نکرده است و در این چالش، از تصاویری که در فیسبوک موجود است، استفاده می‌شود. از این چالش چیزی به فیسبوک نمی‌رسد (جز یادآوری این‌که چه چیزهایی در سال ۲۰۰۹ به عنوان مد مطرح بود). به خاطر داشته باشید که کاربران فیسبوک می‌توانند در هر زمان، قابلیت تشخیص چهره‌ فیسبوک را خاموش کنند.

سناریوی خوب

تکنولوژی تشخیص چهره، به خصوص با توانایی شناخت افزایش سن، می‌تواند در موارد پیدا کردن کودکان گمشده کمک کند. سال گذشته پلیس در دهلی‌نو گزارش کرد که در ۴ سال گذشته، بیش از ۳۰۰۰ کودک گمشده را ردیابی کرده است. اگر کودکان برای مدتی گم شوند، احتمالاً به زودی چهره‌شان نسبت به آخرین تصویر ثبت شده تغییر خواهد کرد، بنابراین یک الگوریتم با شناسایی تغییرات سنی می‌تواند در اینجا بسیار کمک‌کننده باشد.

سناریوی بد

درست مثل سایر فناوری‌ها، امکان فراگیر شدن و ایجاد نتایج دیگر نیز وجود دارد. تشخیص افزایش سن می‌تواند در آینده در صنعت بهداشت و بیمه نیز اثرگذار باشد. برای مثال اگر به نظر برسد که نسبت به اطرافیان خود، زودتر پیر می‌شوید، می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً ریسک بیمه‌ای شما چندان برای شرکت بیمه مناسب نیست و بیمه تصمیم خواهد گرفت که هزینه‌ بیمه را برای شما بیش‌تر کرده یا از تحت پوشش قراردادن شما صرف نظر کند.

حرف آخر

صرفنظر از مبدأ یا قصد پشت این مفهوم، ما باید همه چیز را در مورد داده‌هایی که ایجاد و به اشتراک می‌گذاریم، بدانیم و با آگاهی در این نوع چالش‌ها شرکت کنیم. انسان‌ها غنی‌‌ترین منابع داده برای بیش‌تر تکنولوژی‌هایی هستند که در جهان ظاهر می‌شوند. ما باید این را بدانیم و با علم به این موضوع تصمیم‌گیری کنیم. فراموش نکنیم که انسان‌ها پیوند ارتباطی بین دنیای فیزیکی و دیجیتال هستند.

منابع

آتلانتیک (theatlantic.com)

انتخاب (entekhab.ir)

شهر سخت‌افزار (shahrsakhtafzar.com)