لزوم ارایه گواهی صلاحیت ایمنی برای ارزیابی کیفی در مناقصات دولتی

مصوبه‌ای که حوادث صنعتی و نفتی را کاهش می‌دهد لزوم ارایه گواهی صلاحیت ایمنی برای ارزیابی کیفی در مناقصات دولتی  رضا پاکدامن؛ کارشناس توافقات بین‌المللی-یکی از چالش‌های فعالیت‌ صنعتی، عدم رعایت تدابیر کافی ایمنی بوده که هر از چندگاهی موجب بروز حوادث در محیط کار با خسارت‌های جانی و مالی زیادی می‌شود. توجه کردن به […]

مصوبه‌ای که حوادث صنعتی و نفتی را کاهش می‌دهد

لزوم ارایه گواهی صلاحیت ایمنی برای ارزیابی کیفی در مناقصات دولتی 

رضا پاکدامن؛ کارشناس توافقات بین‌المللی-یکی از چالش‌های فعالیت‌ صنعتی، عدم رعایت تدابیر کافی ایمنی بوده که هر از چندگاهی موجب بروز حوادث در محیط کار با خسارت‌های جانی و مالی زیادی می‌شود.

توجه کردن به موضوع «سلامت، ایمنی و محیط‌زیست» (سام) خصوصاً در پروژه‌هایی مانند نفت و پتروشیمی که ممکن است خسارت‌های غیرقابل جبران انسانی و زیست‌محیطی نه تنها برای محدوده کارگاه، بلکه برای منطقه وسیعی پیرامون کارگاه به ‌دنبال داشته باشد، باید با حساسیت مضاعف پیگیری شود.

خلأ نظارتی کارفرما بر عملکرد پیمانکار

اگرچه نظام حقوقی سام (HSE) در کشور ما نسبتاً جامع بوده و کلیه زوایا را مورد توجه قرارداده است؛ زیرا مجموعه کاملی از قوانین و مقررات ناظر بر سام توسط نگارنده در کتاب قوانین و مقررات ناظر بر سلامت، ایمنی و محیط‌زیست در محیط کار و صنعت، تدوین و توسط انتشارات خرسندی به چاپ رسیده است، ولی کماکان آمار حوادث حین کار نگران‌کننده است. به‌ نظر می‌رسد در بعد نظارت کارفرمایان بر عملکرد پیمانکاران خلأ‌های زیادی وجود داشته باشد.

اگرچه در قراردادها، پیمانکاران ملزم به رعایت کلیه ضوابط و دستورالعمل‌های «سام» می‌شوند و لازم است در سراسر اجرای پروژه این نظارت کارفرمایی به‌طور مستمر صورت گیرد، ولی ارزیابی توانمندی شرکت پیمانکار در توجیه بودن به مباحث و داشتن سازمان تخصصی، در شروع کار و حتی قبل از واگذاری کار و امضای قرارداد می‌تواند اقدامی پیشگیرانه و قوی‌ باشد.

توجه به رویکرد پیشگیرانه ارزیابی پیمانکاران

درحالی‌که رویکرد پیشگیرانه ارزیابی پیمانکاران تاکنون مورد توجه نبوده است، خوشبختانه در چند روز گذشته هیأت وزیران با مصوبه‌ای، یکی از معیار‌ها برای ارزیابی کیفی شرکت‌ها در فرایند مناقصات را ارایه گواهی صلاحیت ایمنی تعیین کرده است.

در تصویبنامه «الحاق جزء (۱۳) به بند (الف) ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی بند (ج) ماده (۱۲) قانون برگزاری مناقصات» شماره۱۳۵۹۴۳/ت۵۵۸۸۷هـ مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۹۷ مقرر شده:

{متن زیر به عنوان جزء (۱۳) به بند (الف) ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی بند (ج) ماده (۱۲) قانون برگزاری مناقصات موضوع تصویب‌نامه شماره ۸۴۱۳۶/ت۳۳۵۶۰هـ مورخ ۱۶/۷/۱۳۸۵ و اصلاحات بعدی آن الحاق می‌شود:

{۱۳- گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری صادرشده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی }

یعنی یکی از پیش‌نیاز‌ها برای تأیید صلاحیت کیفی یک شرکت قبل از در نظر گرفتن پیشنهاد مالی، توانمندی آن در مدیریت نظام ایمنی و سلامت در ارایه کار خواهد بود.

فاجعه در کمین پروژه‌های نفتی

باید باور کنیم که جامعه ما، جامعه‌ای ناایمن است. از خیابان اختصاصی دانشگاه علوم و تحقیقات در تهران (که در آن علوم و تحقیقات آموزش داده می‌شود!) تا جاده‌ها و سایت‌های پروژه‌های نفتی و پتروشیمی در عسلویه که با هزینه‌های هنگفت واحدهای تولیدی احداث می‌شود، همگی بالقوه مستعد حادثه و فاجعه هستند.

با امید به آن‌که با اجرای این مصوبه مهم به ‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه مؤثر، کاهش قابل توجه‌ای در سوانح صنعتی که غالباً به دلیل بی‌مبالاتی و توجیه نبودن عوامل اجرایی پروژه‌ها به دانش ایمن نگهداشتن محیط کار به وقوع می‌پیوندد، باشیم.