علت حضور ایران در مناقصات تجهیزات پزشکی عراق چیست؟

مناقصه‌مزایده گزارش می‌دهد علت حضور ایران در مناقصات تجهیزات پزشکی عراق چیست؟ مسعود طاهری- تجهیزات پزشکی برای درمان یک بیماری بسیار مؤثر هستند، هم برای دکترها که می‌خواهند با آن در اتاق عمل برای بیمارشان نسخه‌ای شفابخش بپیچند و هم برای بیماری که قرار است با آن تجهیزات امیدی برای زندگی بیش‌تر پیدا کند. در […]

مناقصه‌مزایده گزارش می‌دهد

علت حضور ایران در مناقصات تجهیزات پزشکی عراق چیست؟

مسعود طاهری- تجهیزات پزشکی برای درمان یک بیماری بسیار مؤثر هستند، هم برای دکترها که می‌خواهند با آن در اتاق عمل برای بیمارشان نسخه‌ای شفابخش بپیچند و هم برای بیماری که قرار است با آن تجهیزات امیدی برای زندگی بیش‌تر پیدا کند. در واقع تجهیزات پزشکی عصای دست هر کشور در بخش سلامت هستند، اما سؤال این است که آیا در کشور با کمبود تجهیزات پزشکی روبه‌رو هستیم؟ خصوصاً این که در حال‌حاضر کشورمان شدید‌ترین تحریم‌ها، سپری می‌کند و برای واردات برخی از دارو‌ها و همچنین تجهیزات پزشکی در مضیقه است.

در چنین شرایطی خبری منتشر شد مبنی بر این که ایران قصد دارد در مناقصه‌های تجهیزات پزشکی در عراق شرکت کند. کشوری جنگ‌زده که در بخش اعظمی از آن با کمک‌های ایران از گروه داعش بازپس گرفته شده و همین موضوع باعث شده تا کشورمان بتواند در بخش‌های مختلف اقتصادی عراق از جمله بخش سلامت تأثیرگذار باشد. همچنین براساس گفته‌های مسؤولان کشورمان، سوریه، عراق و لبنان کشورهایی هستند که ایران می‌تواند در صادرات تجهیزات پزشکی آنها حضوری جدی داشته باشد.

تلاطم نرخ ارز و تجهیزات پزشکی

ایران در حالی عزمش را برای شرکت در مناقصات بین‌المللی کشور عراق جذب کرده است که در تابستان امسال با تلاطمات ارزی مشکلاتی جدی برای تجهیزات پزشکی داشت و آن طور که برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند حتی کار به جایی رسید که در برخی بیمارستان‌ها، بیماران را برای تهیه وسیله پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع دادند! این در شرایطی بوده که دولت بار‌ها اعلام کرده بود که برای کالاهای استراتژیک همچون دارو و تجهیزات پزشکی، ارز دولتی تخصیص داده است. اما به‌رغم تمام کوشش‌های دولت در آن مقطع زمانی همچنان کمبود تجهیزات پزشکی وجود داشت؛ مثلا کیانوشجهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، کمبودهای تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها را موردی دانست و گفته بود که وضعیت به گونه‌ای نیست که بخواهیم آن را خیلی حاد تلقی کنیم، اما قبول داریم که مشکل وجود دارد. همچنین احمدحمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمبود تجهیزات پزشکی را نمی‌توان تنها براساس یک حرف کتمان کرد، چراکه بیماران نیز به این مشکل پی برده‌اند و به ما هم منتقل کرده‌اند، همچنین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی هم در این مورد به کمیسیون گزارش داده‌اند.

فراخوان واردات دارویی!

بی‌تردید آغاز تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان باعث شد تا کشورمان در زمینه‌های مختلف دچار مشکل شود و این مسأله‌ای قابل کتمان نیست. بی‌تردید تجهیزات پزشکی نیز در این میان بی‌نصیب نماند و به رغم وعده‌های دولت، قیمت تجهیزات پزشکی به شدت افزایش یافت. حتی کار به جایی رسید که هفته گذشته گروه نظارت بر تأمین و توزیع تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت فراخوان تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری به‌صورت واردات فوریتی را در گروه کالاهایی چون اندوسکوپی و اندوسرجری، اورتوپدی، بیهوشی و تنفسی، کالاهای پوست و مو، جراحی عمومی، چشم، زنان و زایمان، قلب و عروق، مغز و اعصاب و… را اعلام کرد.

آغاز مناقصات تجهیزات پزشکی در کشور عراق

بهرغم شرایط گفته شده اما عزم مسؤولان برای حضور در مناقصات بین‌المللی تجهیزات پزشکی جدی است و آن طور که مسؤولان اعلام کرده‌اند، عراق نخستین کشوری است که ایران در مناقصات تجهیزات پزشکی‌‌اش شرکت خواهد کرد. در همین رابطه، سید آصف مهدوی، رییس اداره صادرات تجهیزات پزشکی در جلسه توجیهی مناقصات تجهیزات پزشکی کشور عراق با حضور ۳۰ شرکت صادرکننده، گفت: «کشورهای عراق، سوریه و لبنان کشورهای مهمی از نظر صادرات تجهیزات پزشکی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران هستند. همچنین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سال‌های پرخرید کشور عراق است و طبق آمار وزارت بهداشت عراق، ۱۰۰ اتاق عمل در سال ۲۰۱۹ و ۱۷۰ اتاق عمل در ۲۰۲۰ در این کشور تجهیز خواهد شد. فراخوان اولین مناقصه کشور عراق در سال ۲۰۱۹ به ارزش ۱۶میلیون دلار تجهیزات اتاق عمل برای ۲۶ اتاق عمل در ۴بیمارستان اعلام شده است که شرکت‌های صادرکننده تجهیزات پزشکی می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت کیمادیا در این مناقصه شرکت کنند. وی همچنین بر مشارکت جدی شرکت‌ها در این مناقصه تأکید کرد. رییس اداره صادرات تجهیزات پزشکی با تأکید بر حضور شرکت‌های ایرانی در بازار جهانی، گفت: ۸۲درصد یارانه برای حضور شرکت‌ها در نمایشگاه عمان هلث و ۹۱درصد یارانه برای حضور شرکت‌ها در نمایشگاه مدیکا تعلق گرفته است.

حال سؤال این است که آیا وضعیت تأمین تجهیزات پزشکی از زمان تلاطمات نرخ ارز تاکنون اینقدر رو به راه شده است که مسؤولان عزمشان را برای حضور در مناقصات بین‌المللی تجهیزات پزشکی جزم کرده‌اند؟ و این که حضور ایران در مناقصات تجهیزات پزشکی عراق، با توجه به کمبود تجهیزات پزشکی در کشور به چه دلایلی انجام می‌پذیرد؟