نبض یک میلیارد دلار پروژه نفتی در دست پیمانکاران ایرانی

۱۰ مناقصه در صنعت نفت برگزار شد نبض یک میلیارد دلار پروژه نفتی در دست پیمانکاران ایرانی گروه انرژی- یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نفت درحالی رقم خورد که در کنار آن خبر انتشار ۳۰هزار میلیارد ریال اوراق منفعت برای پیمانکاران رونمایی شد. بدین ترتیب پیمانکاران برنده مناقصات پروژه‌های نفتی ۹قرارداد طرح نگهداشت و افزایش […]

۱۰ مناقصه در صنعت نفت برگزار شد

نبض یک میلیارد دلار پروژه نفتی در دست پیمانکاران ایرانی

گروه انرژی- یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نفت درحالی رقم خورد که در کنار آن خبر انتشار ۳۰هزار میلیارد ریال اوراق منفعت برای پیمانکاران رونمایی شد. بدین ترتیب پیمانکاران برنده مناقصات پروژه‌های نفتی ۹قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت را مال خود کردند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، براین اساس شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای پروژههای کبود، گچساران خامی، لالی‌آسماری، نرگسی، منصوری‌آسماری و رامشیر با ۵ شرکت ایرانی و قرارداد پروژههای دانان، سعادتآباد و نفتشهر نیز بین شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و ۳شرکت ایرانی امضا کردند.

طرح نگاهداشت و افزایش تولید با هدف حفظ و افزایش میزان تولید از میادین در دست بهره‌برداری کشور در ایجاد اشتغال با پیش‌بینی مبلغ سرمایه‌گذاری بیش از ۶٫۲ میلیارد دلار در طول ۳سال تعریف شده است. این طرح شامل ۳۳ پروژه است که ۲۹ پروژه در بخش خشکی و ۴ پروژه در بخش فراساحل را شامل می‌شود. قرار است در میان بسته‌های کاری تعریف شده در مجموع ۲۸۰ حلقه چاه حفاری و بیش از ۱۷۰۰ حلقه چاه تعمیر ‌شود.

افزایش ۲۸۰ هزار بشکه در روز

این پروژه‌ها با میانگین سرمایه‌گذاری حدود ۲۲۰میلیون دلار و در محدوده جغرافیایی ۷ استان نفتخیز کشور اجرا خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با اجرای آنها، تولید نفت‌خام کشور به‌طور متوسط بیش از ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کنند که اضافه درآمد روزانه ۱۴ میلیون دلار را در پی خواهد داشت.

مهم‌ترین فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این طرح شامل نصب و ارتقای تأسیسات فتح‌الارضی، اجرای خطوط لوله نفت‌وگاز عملیات حفاری، تعمیر و تکمیل چاه نصب و ارتقای تجهیزات سرچاهی و اجرای جاده‌های دسترسی و موقعیت چاه‌هاست.

در این راستا شرکت ملی نفت بعد از اخذ مجوزهای لازم، به تهیه و انتشار اسناد و برگزاری مناقصات ۱۰ پروژه از مجموعه پروژه‌های این طرح اقدام کرد که به تعیین تعدادی از شرکت‌های اکتشاف، تولید و حفاری به عنوان برنده مناقصات مذکور منجر شد. این پروژه‌ها که در حوزه عملیاتی شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب (۶ پروژه)، نفت مناطق مرکزی (۳پروژه) و نفت فلات قاره (یک‌پروژه) تعریف شده است، مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم حدود یک میلیارد دلار را شامل خواهد شد.

 

انتشار ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در مراسم امضای قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، با بیان این‌که در مسیر تأمین مالی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در میدان‌های نفتی در حال بهره‌برداری، تا پایان امسال ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت منتشر می‌شود، گفت: ۸۰ درصد تأمین مالی هر یک از بسته‌های قراردادی این طرح، از طریق SPV (صبااروند) که قرارداد آن به‌صورت بیع متقابل با شرکت ملی نفت ایران امضا شده، تأمین می‌شود و ۲۰درصد آن باید از طرف پیمانکاران طرف قرارداد تأمین شود.

به گفته رضادهقان هفته آینده ۱۰هزار میلیارد ریال اوراق منفعت منتشر می‌شود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: SPV از طریق اوراق و دیگر روش‌ها برای تأمین ۸۰ درصد منابع مالی مورد نیاز در اجرای این طرح اقدام خواهد کرد.

ایجاد جبهه کاری برای پیمانکاران ایرانی

دهقان با بیان این‌که ایده اولیه این طرح از سوی وزیر نفت و با هدف ایجاد جبهه کاری برای پیمانکاران و سازندگان داخلی مطرح شد، افزود: این ایده سال گذشته، در دستور کار قرار گرفت و پیرو آن کارگروه‌هایی به این منظور تشکیل و در تیرماه سال ۹۷، مصوبه شورای اقتصاد دریافت شد.

وی، به ۳۳ بسته کاری تعریف شده در این طرح اشاره کرد و گفت: از این میان، ۲۶ بسته کاری در حوزه فعالیت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، ۴بسته کاری در حوزه شرکت نفت فلات قاره ایران و ۳بسته کاری در حوزه کاری نفت مناطق مرکزی ایران است.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، سرمایه‌گذاری مصوب طرح را ۶,۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ۹۷۹ میلیون دلار نیز هزینه تأمین مالی در تعهد دولت است.

دهقان، میزان افزایش تولید روزانه حاصل از اجرای کامل ۳۳ بسته کاری را حدود ۲۸۰ هزار بشکه و تولید تجمعی برآورد شده را ۴۱۰ میلیون بشکه عنوان کرد که در مجموع بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی به همراه خواهد داشت. به گفته وی، به منظور استفاده از توان سازندگان داخلی، دو فهرست تجهیزات داخلی تهیه و به قرارداد‌ها ضمیمه شده است.

استفاده حداکثری از توان پیمانکاران و سازندگان داخلی

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در این مراسم از استفاده حداکثری توان پیمانکاران و سازندگان داخلی در طرح‌های نگهداشت تولید خبر داد.

او با بیان این‌که ٤ درصد کل اعتبارات طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت به بحث مسؤولیت‌های اجتماعی تعلق می‌گیرد، افزود: نوسازی تأسیسات نفت هم در این طرح مدنظر قرار دادیم.

وی گفت: هنر واقعی این است که با امکانات موجود و بدون فشار به بودجه عمومی، با خلاقیت برای کشور ثروت‌آفرینی کرد؛ کاری که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر نفت، با تأکید بر این‌که یکی دیگر از اهداف در این طرح، اصلاح روش اجرای طرح‌ها و فاصله گرفتن از روش امانی و اجرا در قالب EPC/EPD به‌معنای واقعی است، افزود: پرداخت به پیمانکاران براساس تکمیل زنجیره‌ای از کار خواهد بود.

زنگنه تأکید کرد: استفاده حداکثری از توان پیمانکاران و سازندگان داخلی در اجرای این طرح بسیار مورد تأکید است. کمی طرح را به تأخیر انداختیم تا زمانی که با اجرای این طرح‌ها، نفت بیش‌تر به مدار می‌آید، بتوانیم این نفت را به بازار روانه کنیم.