بازارسرمایه آماده میزبانی از نقدینگی ۱۷۰۰هزار میلیارد تومانی!

بازارسرمایه آماده میزبانی از نقدینگی ۱۷۰۰هزار میلیارد تومانی! گروه بانک، بیمه، بورس- نقدینگی کشور بنابر آخرین اطلاعات و آمار‌ها نزدیک به ۱۷۰۰هزار میلیارد تومان است؛ یعنی نزدیک به کل بودجه سال۹۸ دولت روحانی! رقمی که اگر به درستی هدایت نشود می‌تواند اقتصاد هر کشوری را به لرزه درآورد. اتفاقی که در ایران طی چند سال […]

بازارسرمایه آماده میزبانی از نقدینگی ۱۷۰۰هزار میلیارد تومانی!

گروه بانک، بیمه، بورس- نقدینگی کشور بنابر آخرین اطلاعات و آمار‌ها نزدیک به ۱۷۰۰هزار میلیارد تومان است؛ یعنی نزدیک به کل بودجه سال۹۸ دولت روحانی! رقمی که اگر به درستی هدایت نشود می‌تواند اقتصاد هر کشوری را به لرزه درآورد. اتفاقی که در ایران طی چند سال گذشته رخ داده و قیمت انواع و اقسام خدمات و کالا‌ها به چند برابر افزایش یافته است. کارشناسان اقتصادی، بازارسرمایه را یکی از بهترین مکان‌ها برای میزبانی از نقدینگی می‌دانند زیرا ارزش بالای بازار سرمایه این امکان را می‌دهد که از نقدینگی میزبانی کند. همچنین با توجه به این‌که نسبت مخاطره به بازده در بازارهای جایگزین بازار بورس همچون سکه، ارز و مسکن بالا رفته و تلاطم‌های پیش‌بینی نشده‌ای را در آن بازار‌ها شاهد هستیم، معامله‌گران آن بازار‌ها به دنبال گزینه دیگری با ریسک کم‌تر و سود بیش‌تر هستند که به‌طور قطع آن گزینه می‌تواند بازار سهام باشد. البته سهامداران و سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که این رشد قیمت سهام باید متناسب با واقعیت‌ها و ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها باشد و به یک رشد حبابی قیمت سهام تبدیل نشود. چرا که شاخص بورس که قطب نمای اقتصادی کشور است باید با شرایط اقتصادی کشور منطبق باشد. حال علی‌صحرایی، مدیرعامل بورس تهران در یک نشست خبری گفته که بازارسرمایه می‌تواند میزبان این حجم از نقدینگی باشد. مدیرعامل بورس پایتخت همچنین در این نشست خبری به موضوعات مهم بازارسرمایه پرداخت که در پیمی‌آید:

جلسه مدیران بازار سرمایه با دادستان تهران

صحرایی در این نشست خبری در برابر پرسش خبرنگاری مبنی بر جزییات جلسه مدیران بازار سرمایه با دادستان تهران و انتقاد نسبت به نحوه عملکرد این بازار در جذب نقدینگی در مقطع التهاب بازار ارز و سکه عنوان کرد: مدیران بورس تهران در این جلسه حضوری نداشتند و براین اساس، اطلاعی از جزییات آن وجود ندارد، اما قدر مسلم، سرمایه‌گذاران با مقایسه بازده بازارهای مختلف همواره بهترین گزینه‌ها را انتخاب می‌کنند. امروز نیز با توجه به بازدهی سایر بازارها، مردم بازار سرمایه را انتخاب می‌کنند، چرا که با توجه به اشباع بازارهای موازی، تنها بازار سرمایه می‌تواند بازار امنی برای سرمایه‌گذاران باشد. صحرایی همچنین با تأکید بر افزایش بی‌سابقه نقدینگی در اقتصاد اظهار کرد: بازار سرمایه به عنوان یک بازار مولد، می‌تواند میزبان مناسبی برای نقدینگی سرگردان اقتصاد باشد. مدیرعامل بورس تهران افزایش قدرت نقدشوندگی را دیگر برنامه خود در این جایگاه دانست و اظهار کرد: با اجرایی شدن اصلاح ساختارهای بازار، میزان توقف نماد‌ها کاهش قابل‌توجهی پیدا کرد؛ پیش از این میانگین توقف هر نماد در بازار سرمایه ۳۶ روز بود که پس از اجرایی شدن قوانین جدید، میانگین توقف نماد‌ها به یک روز رسیده است.

استارت‌آپ‌‌ها ریسک بالایی دارند

مدیرعامل شرکت بورس تهران همچنین با اشاره به ریسک بسیار بالای استارت‌آپ‌ها، تأکید کرد: استارت‌آپ‌ها به علت ریسک بالا در بورس عرضه نخواهند شد. صحرایی با اشاره به اجرایی شدن برنامه‌های خود در دوره ۱۰ماهه گذشته بیان کرد: در نگاه نخست، عمیق شدن و افزایش ظرفیت بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت و برنامه‌هایی برای افزایش ورود شرکت‌ها به بورس عملیاتی شد. وی با اشاره به ریسک بسیار زیاد استارت‌آپ‌ها برای سرمایه‌گذاری تأکید کرد: استارت‌آپ‌‌ها ریسک بالایی دارند و در بورس عرضه نخواهند شد.

اهمیت آموزش و فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه

صحرایی ضمن تأکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه گفت: تمایل به سرمایه‌گذاری مستقلانه همواره وجود داشته، این در حالی است که با توجه به تخصصی بودن این بازار باید زمینه‌هایی فراهم شود تا ضمن فرهنگ‌سازی و آموزش مدل‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌داران را به سمت سرمایه‌گذاری از طریق ابزارهای غیرمستقیم هدایت کنیم. مدیرعامل بورس تهران با اشاره به گذشت ۱۱سال از آغاز به‌کار سامانه معاملاتی اظهار کرد: بهبود زیرساخت‌های معاملاتی یکی دیگر از برنامه‌هایی است که بورس تهران آن را دنبال می‌کند. وی افزود: افزایش ابزارهای جدید معاملاتی با توجه به نیاز بازار نیز در دستور کار قرار گرفت و با تشکیل کمیته توسعه، محصول جدیدی به نام آتی سبد سهام به بازار معرفی شد که در این ۲۶ روز کاری توانسته کارنامه خوبی از خود نشان دهد و حدود ۲۱۳۸ قرارداد معاملاتی را ثبت کند.

گزارش عملکرد ۱۰ ماهه بورس

صحرایی در ادامه گزارش عملکرد ۱۰ماهه بورس را با استناد به آمارهای موجود اعلام و بیان کرد: در این مدت شاخص کل بورس تهران رشد ۷۰درصدی و شاخص هم‌وزن افزایش ۶۸ درصدی داشته‌اند. براین اساس طبق مقایسه‌های انجام شده، بورس و فرابورس تهران توانسته‌اند از نظر رشد شاخص، رتبه نخست را بین بورس‌های جهانی به دست آورده‌اند. صحرایی با اشاره به رشد ۶۲درصدی ارزش کل بازار و رشد ۸درصدی ارزش اسمی آن گفت: این رشد نشان از ورود شرکت‌های جدید به بورس و افزایش سرمایه شرکت‌های موجود دارد. در این دوره ۳شرکت و امروز هم یک شرکت دیگر با شفافیت کامل اطلاعات در بورس پذیرفته شده‌اند که ارزش بازار آنها (۳شرکت پذیرفتهشده) حدود ۱۵۵ هزار میلیارد ریال بوده است. وی افزود: از سوی دیگر در این دوره ۱۰ماهه، ۶شرکت با توجه به مصوبه ناظران بورس تهران از این بازار خارج و به فرابورس منتقل شدند. مدیرعامل بورس تهران رشد ارزش کل معاملات را در این دوره، ۱۶۹ درصد اعلام و بیان کرد: حجم معاملات در بازار سرمایه نسبت به سال گذشته رشد ۱۲۲ درصدی را تجربه کرده است. وی همچنین ضمن اشاره به ورود یک صندوق قابل معامله به بازار سرمایه گفت: ارزش معاملات در صندوق‌های قابل معامله نیز در این مدت رشد ۲۶۵ درصدی داشته است.