نظارت ویژه، ضرورت انتخابات اتاق های بازرگانی

نظارت ویژه، ضرورت انتخابات اتاق های بازرگانی گروه تجارت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات نهمین دوره هیأت‌های نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی سراسر کشور، در ۲۶ دی‌ماه به پایان رسید. انتخابات از ساعت ۸ الی ۱۸ روز شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۷ در محل‌های تعیین شده از سوی اتاق‌های شهرستان برگزار می‌شود. تا مهم‌ترین پارلمان بخش […]

نظارت ویژه، ضرورت انتخابات اتاق های بازرگانی

گروه تجارت

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات نهمین دوره هیأت‌های نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی سراسر کشور، در ۲۶ دی‌ماه به پایان رسید. انتخابات از ساعت ۸ الی ۱۸ روز شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۷ در محل‌های تعیین شده از سوی اتاق‌های شهرستان برگزار می‌شود. تا مهم‌ترین پارلمان بخش خصوصی تعیین تکلیف شود که چه کسانی قرار است سکاندار این پارلمان باشند. نکته اینجاست که با شروع فصل انتخابات حرف و حدیث‌هایی نیز از گوشه ‌و کنار شنیده می‌شود؛ حرف ‌و حدیث‌هایی که اگر واقعیت داشته باشد، می‌تواند چهره پارلمان بخش خصوصی را در آینده خدشه‌دار کند و جایگاه این پارلمان را متزلزل کند.

تخلف به شیوه اتاق بازرگانی!

منصورپوریان، عضو هیأت نمایندگان اتاق اهواز صدور ۶۰۰کارت بازرگانی بی‌نام و نشان را زنگ خطری برای اقتصاد کشور دانست و گفت: چنین اتاق‌هایی فقط نام اتاق بازرگانی را یدک می‌کشند. وی با تأکید بر شفافیت در اتاق بازرگانی اظهار‌کرد: متأسفانه برخی از اتاق‌های استانی با وجود ضرورت در شفافیت، مبادرت به صدور کارت‌های بازرگانی عضویت برای اشخاصی که هیچ اطلاعی از تجارت و کارآفرینی ندارند، صرفاً جهت حضور در انتخابات کرده‌اند که اتاق بازرگانی اهواز یکی از این شهرستان‌ها است. پوریان اضافه‌کرد: ۶۰۰کارت بازرگانی فقط در یک ماه توسط رؤسای اتاق، برای افراد ناشناس صادر شده که براساس شنیده‌ها در ۵ استان چنین تخلفی رخ داده و این موضوع در کمیته انضباطی بررسی شده است. وی از احتمال انصراف بسیاری از افراد برجسته اتاق در پی این تخلفات خبر داد و گفت: ما برند‌های خوبی از جمله پدرام‌سلطانی، عدنان‌موسی‌پور و کاوه‌زرگران و بسیاری دیگر در سطح تجارت داریم که به خاطر این موضوع تصمیم به عقب‌نشینی از انتخابات و انصراف از عضویت در اتاق گرفته‌اند، چرا که وقتی می‌بینیم برای انتخابات در اتاق چنین حرکت‌های ناشایستی انجام می‌شود، دیگر نمی‌توان اسم آنجا را اتاق بازرگانی گذاشت. پوریان تأکید‌کرد: این موضوع زنگ خطری برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود، زیرا ما شدیداً در حال مبارزه با کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف هستیم و شعار شفافیت می‌دهیم در حالی‌که چنین تخلفاتی در اتاق‌های استانی ما در حال انجام است. به گفته این عضو هیأت نمایندگان اتاق اهواز، تاکنون حداقل ۵ اتاق استانی اقدام به این کار کرده‌اند به‌طوری‌که اعضای هیأت رییسه برای افراد زیادی کارت بازرگانی صادر و آنها را به عنوان تاجر به اتاق ایران اعلام کرده است.

کارت عضویت‌ ابزار سوءاستفاده انتخاباتی

یک منبع آگاه کارت‌های عضویت را ابزار سوءاستفاده اتاق‌های استانی دانست و گفت: بسیاری از اتاق‌های استانی از جمله ارومیه و اهواز از کارت عضویت تنها به عنوان ابزاری در جهت رأی آوردن در انتخابات استفاده می‌کنند. این منبع آگاه که نخواست نامش ذکر شود در گفت‌وگو با یکی ار خبرگزاری‌ها به تخلفات اتاق ارومیه در زمان انتخابات اشاره و اظهارکرد: علاوه بر صدور بی‌رویه کارت‌های بازرگانی برای اشخاصی که صلاحیت واقعی نداشته و فعال اقتصادی نیستند، انتخابات اتاق ارومیه موروثی شده است. وی با گلایه از این رویه اتاق ارومیه ادامه‌داد: حسن‌انتظاری به عنوان رییس اتاق ارومیه فردی ۷۰ساله است که نه تنها از انتخابات دور بعد اتاق به دلیل سن بالا، کناره‌گیری نکرده بلکه دخترش «الناز انتظاری» را نیز که کار پخش مواد‌غذایی را انجام می‌دهد به عنوان کاندیدای دور بعدی اتاق ایران اعلام کرده است. این منبع آگاه با بیان این‌که برای کاندیداتوری و عضویت در اتاق باید روی کارت‌های بازرگانی به جای عضویت تأکید‌شود، اظهارکرد: برخی افراد فقط در زمان انتخابات اقدام به تمدید کارت عضویت می‌کنند که این اقدام اصلاً شایسته نیست و هیأت نظارت باید به داشتن کارت‌های بازرگانی اعضا تأکید داشته باشد، زیرا اخذ کارت بازرگانی پروسه سختی دارد و داشتن این کارت به معنای فعال اقتصادی بودن است. وی درباره دیگر تخلفات اتاق ارومیه بیان‌کرد: موضوع دیگر این است که اگر هر یک از اعضای هیأت رییسه بخواهند به لیست کسانی که می‌توانند به آنها رأی بدهند؛ دسترسی داشته باشند باید رییس اتاق دستور این کار را صادر کند، در حالی‌که خود رییس به این اطلاعات دسترسی دارد و به راحتی می‌تواند رأی‌دهندگان را شناسایی و لابی کند. به گفته این منبع آگاه تا‌کنون بالای ۵۱ نفر از اتاق ارومیه در انتخابات ثبت‌‌نام کرده‌اند.

انتقاد یک عضو اتاق از ایراد غیرقانونی بر مدارکش

محمد‌امیرزاده، یک عضو اتاق بازرگانی از ایراد غیرقانونی که هیأت نظارت تهران بر مدارک ثبت نام وی برای انتخابات دوره نهم اتاق گرفته است، گلایه‌کرد. وی یکی از اعضایی بود که نامش در لیست افراد ثبت نام نکرده در انتخابات اتاق قرار گرفت، اما بنا بر اظهاراتش، وی تمایل به شرکت در انتخابات داشته و به خواست خودش از انتخابات کناره‌گیری نکرده اما به مدارکش ایراد غیرقانونی گرفته‌اند. این فعال بخش خصوصی تأکید‌کرد: به دلیل این‌که محل شرکت بازرگانی‌ خودم را قبل از انتخابات تغییر دادم به من اجازه ثبت نام در این دوره را ندادند، زیرا یکی از مواردی که در انتخابات باید رعایت شود، این است که کارت شرکت حداقل باید یک ساله باشد. به گفته این عضو اتاق، او ۶ سال است که فعال اقتصادی است و نباید به دلیل تغییر موقعیت مکانی شرکتش، او را از ثبت نام محروم می‌کردند. امیرزاده تأکید‌کرد: ‌اتاق بازرگانی را خانه خودم می‌دانم و از اتاق جدا نخواهم شد و همیشه برای کمک به بهبود وضعیت اتاق و کمیسیون‌‌‌ها حاضر هستم.

کوچک‌‌ترین تخلفات نادیده گرفته نشود

قطعاً‌ هدف رأی‌دهندگان و کاندیدا‌‌ها در نهایت اصلاح رویه‌های حاکم بر اقتصاد ایران به نفع اقتصاد ملی است. از این‌رو اگر در این انتخابات شاهد باشیم که برخی به دنبال سوءاستفاده و… باشند که انتخابات در فضایی ناسالم و غیرشفاف برگزار شود به هدف اصلی که اصلاح اقتصاد ملی است نخواهند رسید و این امر بیش‌تر به زیان خود فعالان اقتصادی خواهد بود. لذا ضرورت دارد که نظارت ویژه‌ای بر این انتخابات صورت گیرد و حتی کوچک‌‌ترین تخلفات نادیده گرفته نشود. چرا که این امر پارلمان بخش خصوصی را تضعیف می‌کند و تضعیف اتاق بازرگانی تبعات ناگواری برای اقتصاد و فعالان اقتصادی دارد.