ضرورت ایستادگی در برابر وسوسه‌های کلنگ‌زنی طرح‌های جدید عمرانی

ضرورت ایستادگی در برابر وسوسه‌های کلنگ‌زنی طرح‌های جدید عمرانی گروه راه و شهرسازی- سال‌هاست طرح‌های نیمه‌تمام روی زمین مانده است. پیمانکاران در حالت بلاتکلیف قرار دارند، زیرا عمده نیروهای کارشان بیکار شده‌اند. دولت انبوهی از بدهی‌ را به پیمانکاران دارد و همه اینها به دلیل کلنگ‌زنی بی‌مورد طرح‌های عمرانی با عدم پیش‌بینی بودجه آنها در […]

ضرورت ایستادگی در برابر وسوسه‌های کلنگ‌زنی طرح‌های جدید عمرانی

گروه راه و شهرسازی- سال‌هاست طرح‌های نیمه‌تمام روی زمین مانده است. پیمانکاران در حالت بلاتکلیف قرار دارند، زیرا عمده نیروهای کارشان بیکار شده‌اند. دولت انبوهی از بدهی‌ را به پیمانکاران دارد و همه اینها به دلیل کلنگ‌زنی بی‌مورد طرح‌های عمرانی با عدم پیش‌بینی بودجه آنها در سال‌های قبل بوده است. حالا در بودجه‌ریزی‌های سال آینده شنیده می‌شود، مجدداً برخی برای طرح‌های عمرانی جدید نقشه‌هایی در سر دارند. واقعاً با انبوه ده‌ها هزاری انواع پروژه‌های نیمه‌تمام ملی و استانی چه نیازی به شروع ناتمام طرح‌های جدید است؟ لازم است مجلس و نمایندگان آن در برابر این وسوسه خطرناک محکم بایستند و اجازه این اشتباه دوباره را ندهند. در این صورت اوضاع بد عمرانی و پیمانکاران دست‌کم بدتر نخواهد شد.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی با اشاره به وجود حدود ۸۰ هزار طرح نیمه‌تمام استانی و ملی در کشور، گفت: سندیکای شرکت‌های ساختمانی و باقی تشکل‌های صنعت احداث درباره واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام صحبت‌های فراوانی انجام داده‌اند.

بیژن‌سعید‌آبادی به مناسبت بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران در خصوص وضعیت واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی به بخش خصوصی گفت: تبصره ۱۹ قانون بودجه عملاً به این بخش می‌پردازد، منتهی متأسفانه در طول این مدت علی‌رغم همه تلاش که این تشکل و تشکل‌های همگن و حتی اتاق بازرگانی کرده، تاکنون لیست کاملی از طرح‌های نیمه‌تمام به دست نیاورده‌ایم.

سعید‌آبادی افزود: اما در تبصره ۱۹ که در مجلس بررسی می‌شود، باز به دستگاه‌های اجرایی چه ملی و چه استانی اجازه می‌دهند که ۱۰ درصد از اعتبارات عمرانی را صرف طرح‌های جدید کنند و ما عملاً می‌بینیم که وقتی اجازه برداشت ۱۰ درصدی از اعتبارات پروژه‌های عمرانی که حتی تکافوی پروژه‌های عمرانی جاری را نمی‌کنند، برای استفاده در طرح‌های جدید می‌دهند، به این معناست که دوباره به طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی اضافه خواهد شد.

وی ادامه‌داد: نظر سندیکا در این راستا به مجلس ارایه  شده و امیدواریم نمایندگان مجلس این موضوع را رعایت کنند.

شفافیت قیمت‌ها امروز در مملکت گم شده است

رییس ادوار و عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی با اشاره به این‌که بیش از ۷۰ سال از تأسیس این تشکل به عنوان قدیمی‌‌ترین تشکل فنی و مهندسی می‌گذرد، گفت: سندیکای شرکت‌های ساختمانی نقش بسیار مهمی در ساماندهی ساخت و ساز کشور دارد.

منوچهرملکیانی‌فرد با بیان این‌که اصولاً کار سازندگی کار دشواری است و اصولاً مدیر یک شرکت پیمانکاری که در کار سازندگی مملکت فعالیت می‌کند، زندگی سخت و زیان‌آوری از نظر سلامت دارد، گفت: ساختن به معنی غلبه کردن بر طبیعت است و به‌طور نمونه یک راهساز زمانی راه را می‌سازد که راهی وجود ندارد و در جریان ساخت این راه از طراحی و تهیه و نقشه و ساخت راه، دشواری‌ها و زحمات زیادی را متحمل می‌شود و از همین رو ساختن از قداست بالایی برخوردار است.

وی تأکیدکرد: وطن‌پرست‌‌ترین افراد جامعه را در بین افرادی می‌توانید ببینید که در بخش ساخت و ساز کار می‌کنند و تنها چیزی که آنها را در این حرفه نگه داشته، عشق به وطن است، هر چند برخی تصور می‌کنند که پول فراوانی در این حرفه وجود دارد.

این فعال بخش خصوصی پایه‌گذاران سندیکای شرکت‌های ساختمانی را شایسته تقدیر و بزرگداشت دانست و با اشاره به تاریخچه تشکیل این سندیکا گفت: در سال ۱۳۲۴ تعدادی از مهندسان نخبه دور هم جمع شده و این سندیکا را تأسیس کردند تا عهده‌دار طرح‌های اجرایی شود و این سندیکا در سال ۱۳۲۶ ثبت شد.

وی با بیان این‌که پس از جنگ جهانی دوم و رفع اشغال کشور به دلیل نیاز شدید کشور به ساخت زیربنا‌ها و رفع نیازهای اولیه مردم برنامه ۷ ساله اول عمرانی تهیه شد، افزود: برنامه اول توسعه توسط شورای‌عالی برنامه‌ریزی تهیه شد و در خرداد ۱۳۲۷ یک سازمان برنامه موقت تشکیل شد که این برنامه را عملیاتی کند و بعد از یک سال به مجلس ثابت شد که نیاز به وجود یک سازمان برنامه همیشگی است که در نهایت سازمان برنامه و بودجه فعلی در سال ۱۳۲۸ تشکیل شد. نکته بسیار مهم این است که سندیکای شرکت‌های ساختمانی یک سال و نیم پیش از سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده بود.

طلب‌های میلیاردی از دولت از کجا آمده است؟

ملکیانی فرد تأکید‌کرد: این سندیکا تشکیل شد تا ساخت و ساز را نظم دهند و رقابت سالم ایجاد کنند و قیمت تمام شده شفاف شود؛ آنچه که امروز در این مملکت گم شده است. ادعا می‌کنند که هزاران میلیارد تومان از دولت طلب داریم. اما سؤال این است که چه کرده‌اند که اینهمه طلب دارند و انتظار دارند کلید مملکت در اختیار آنها قرار گیرد، صرفاً به خاطر این‌که چند طرح عمرانی اجرا کرده‌اند. وی افزود: در زلزله‌هایی که در ایران رخ داد، کم‌تر دیده شده که یک جاده یا پل یا ساختمانی که براساس ضوابط سازمان برنامه و بودجه و کمک سندیکا ساخته شده، آسیب دیده باشند. امروز انتظار داریم که قیمت‌ها شفاف و مناسب باشد. وی ‌گفت: متأسفانه اکثر تصمیم‌گیری‌های دولتی بدون حضور بخش خصوصی صورت می‌گیرد و پشت درهای بسته برای آن بخش تصمیم‌گیری می‌شود. ملکیانی‌فرد با بیان این‌که ساماندهی ساخت‌وساز یکی از اهداف این سندیکا بوده است، گفت: سازندگان همواره بعد از ارایه  نقشه وارد عملیات اجرایی می‌شوند، بنابراین اجرای مراحل ساخت که توسط اعضای این سندیکا صورت می‌گیرد، بدون نقص است.

ضرورت ترویج اخلاق مهندسی و شفاف‌سازی قیمت‌ها

دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکا با بیان این‌که نقش سندیکا در دوران بعد از جنگ جهانی دوم نیاز شدید کشور به ساخت زیربنا‌ها بود، گفت: نقش سندیکا در آن زمان با امروز متفاوت بود، چرا که مؤسسان سندیکا کسانی بودند که در دولت نقش مهمی داشتند و شاید امروز این وظیفه را دولتی‌ها انجام می‌دهند و بخش خصوصی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

ایرج‌گلابتونچی با بیان این‌که در حوزه مهندسی کشور سندیکای شرکت‌های ساختمانی طرف مشورت است و اغلب هم در تصمیم‌گیری‌ها شرکت داده می‌شود، گفت: بازار مسکن نابسامان است و بازیگران بازار مسکن مهندسانی که از طریق مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان نظام مهندسی مورد صلاحیت قرار گرفتند، نیستند و افراد دیگری در بخش مسکن تأثیرگذار هستند.

گلابتونچی همچنین با اشاره به ضرورت ترویج اخلاق مهندسی و شفاف‌سازی قیمت‌ها گفت: بیش از ۷۰ درصد شرکت‌های عضو سندیکا در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی فعالیت می‌کنند.

۴ اصل اخلاقی، شعار مصوب سندیکا

عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی نیز گفت: ما نکوداشت نهادی را گرفته‌ایم که اعلام کنیم ۷۰ سال استقامت و تلاش برای آبادانی کشور گرفته‌ایم.

علیرضا‌مقدس‌زاده افزود: ما ۴ اصل اخلاقی داریم که شعار مصوب شرکت‌های عضو سندیکا است و شامل عدالت، کرامت، شجاعت و سلامت است. ما در این مراسم نکوداشت می‌خواهیم از تمامی دوستان چه در بخش خصوصی و چه در دولت دعوت کنیم و راهکارهای خود را برای برون‌رفت از شرایط کنونی ارایه  دهیم.

اکثر پیمانکاران بیکارند

خزانه‌دار سندیکای شرکت‌های ساختمانی نیز در این نشست گفت: اکثر همکاران ما امروز بیکار هستند و با ظرفیت بسیار پایینی کار می‌کنند.

سالار‌علیاری ادامه‌داد: در زمانی که تعداد مهندسان کشور به ۱۰۰ نفر نمی‌رسید بزرگان عرصه مهندسی کشور این سندیکا را تشکیل دادند و امروز ارج نهادن به زحمات آنها بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: تا ۱۰ سال قبل همه پروژه‌های زیرساختی که از قبل طراحی و نقشه اجرایی برای آنها تهیه شده، توسط شرکت‌های عضو سندیکا اجرا شده و در ۱۰ سال اخیر شرکت‌های خصولتی ایجاد شده‌اند.

لازم به ذکر است، مراسم نکوداشت هفتادمین سالگرد تأسیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران ۹ بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود.