دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب در حوزه زنان

معاون روحانی بررسی کرد دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب در حوزه زنان گروه اجتماعی- زنان؛ قشری که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کرده‌اند. قشری که با آغاز جنگ تحمیلی نیز دوشادوش مردانشان جنگیدند، شهید و جانباز تقدیم انقلاب خود کردند، خانه و کاشانه خود را به قصد […]

معاون روحانی بررسی کرد

دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب در حوزه زنان

گروه اجتماعی- زنان؛ قشری که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کرده‌اند. قشری که با آغاز جنگ تحمیلی نیز دوشادوش مردانشان جنگیدند، شهید و جانباز تقدیم انقلاب خود کردند، خانه و کاشانه خود را به قصد غربت ترک کردند و بعد از پایان جنگ، بازسازی ویرانه‌های شهر و دیارشان را آغاز کردند. حال در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب‌اسلامی، سؤال مهم این است که آیا طی ۴دهه انقلاب اسلامی زنان به حق‌وحقوق خود رسیده‌اند یا خیر؟ در همین ارتباط، معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشستی خبری به بررسی نقش زنان بعد از پیروزی انقلاب پرداخت که در پی می‌آید:

منکر مشکلات و کمبودهای حوزه زنان نمی‌شویم

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در این نشست‌خبری گفت: هرچند زنان پیشرفت‌های فراوانی را طی سال‌های اخیر داشته‌اند اما منکر مشکلات و کمبودهای حوزه زنان و خانواده نمی‌شویم. معصومه‌ابتکار گفت: دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب در حوزه زنان و دیگر حوزه حاصل فداکاری‌های شهدا و خانواده‌های آنان و مسؤولان بوده است. وی با اشاره به گزارش تحولات حوزه زنان و خانواده که در انتهای جلسه بررسی شد، عنوان کرد: در کنار این گزارش، گزارش تحلیلی دیگری از عملکرد تحولات زنان برای مدیران تدوین خواهیم کرد و گزارش فعلی نشان‌دهنده پیشرفت‌های زنان در حوزه‌های مختلف است. اما این آمار‌‌ها به معنی عدم وجود مشکل نیست. همچنان مواردی از جمله نقض قانون داریم. در زمینه آموزش پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما همچنان موضوع مدیریت زنان در آموزش‌وپرورش، دختران بازمانده از تحصیل و مدیریت زنان در آموزش‌عالی از مواردی است که در آن ضعف داریم. در حوزه بهداشت زنان، فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم اما همچنان مشکلاتی در حوزه آموزش‌های بهداشتی و بهداشت‌های باروری داریم که نیاز به‌کار بیش‌تری است. در موضوع تأمین اجتماعی زنان نیز تحولات خوبی داشته‌ایم اما کمبود‌هایی در این زمینه به ویژه بیمه زنان خانوار هنوز وجود دارد.

زنان در حوزه ورزش

معصومه ابتکار در حوزه ورزش زنان نیز عنوان کرد: در این حوزه نیز تحولات بسیار مطلوبی داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود در مسابقات جهانی آینده بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان را زنان تشکیل دهند. در مشارکت سیاسی نیز زنان از انقلاب ۵۸ تا به امروز بسیار رشد کرده است اما میزان مشارکت زنان در مجلس هنوز جای پیشرفت دارد. در عرصه فرهنگ و هنر نیز زنان فعال در سینما، تلویزیون و موسیقی شاهد رشد زنان بوده‌ایم هرچند که هنوز کافی نیست. هرچند زنان پیشرفت‌های فراوانی را طی سال‌های اخیر داشته‌اند اما منکر مشکلات و کمبودهای حوزه زنان و خانواده نمی‌شویم. وی درخصوص رایزنی مقامات دولت برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز عنوان کرد: برای ورود زنان به ورزشگاه نیز بسیاری از مسؤولان موافق این موضوع بوده و برخی زمینه‌های آن ایجاد شده و امیدواریم به زودی شاهد امکان حضور بانوان در ورزشگاه باشیم.

امید به اصلاح

معصومه‌ابتکار درخصوص لایحه تأمین امنیت گفت: طی یک سال گذشته با قضات و کارشناسان بررسی‌های زیادی روی این لایحه انجام شده است اما انتظار داشتیم که این لایحه در قوه‌قضاییه به تصویب برسد و از چرخه بررسی خارج نشود. این لایحه قابل اصلاح است و ایراد اصلی که به این وارد شده تشدید مجازات حبس است که به شرطی که مجازات‌های بازدارنده دیگری بتوان جایگزین حبس کرد، جای اصلاح آن وجود دارد. تعداد زنان سرپرست خانوار حدود ۳٫۵ میلیون نفر هستند و برای کمک به آنها ستادی برای تقسیم کار و کمک به آن ایجاد شده و سازوکار آن با مشارکت بهزیستی، کمیته امداد و وزارت کار فعالیت خود را در جهت مشارکت ملی برای حمایت از این زنان انجام می‌دهند. به علاوه برای یارانه و حمایت از این زنان در بودجه ۹۸ نیز دولت بودجه لازم را پیش‌بینی کرده است.

طرح افزایش سن ازدواج

معصومه‌ابتکار درخصوص طرح افزایش سن ازدواج نیز توضیح داد: این موضوع یک بعد حقوقی دارد که امیدواریم نمایندگان آن را دنبال کنند به علاوه میزان طلاق هم در این ازدواج‌‌ها زیاد است و به نتیجه رساندن این طرح برای جامعه زنان لازم است، ما نیز در حال آماده‌سازی طرحی دیگر و تقدیم به مجلس هستیم و فراکسیون زنان نیز در این‌باره در حال پیگیری است. بعد دیگر نیز بعد فرهنگی است. در این زمینه نشست‌هایی را با علمای اهل سنت داشته‌ایم و بر فعالیت بر روی بعد فرهنگی نیز تأکید شده است. یکی از این موارد شامل مسایل آموزشی و دختران بازمانده از تحصیل است که تمرکز خود را بر روی این دختران و کمک به آنها با طرح افزایش سن ازدواج داشته‌ایم.