بهره‌برداری بازارسرمایه از دو ابزار مهم در آینده‌ای نزدیک

بهره‌برداری بازارسرمایه از دو ابزار مهم در آینده‌ای نزدیک گروه بانک، بیمه، بورس- بازار سرمایه، بازاری بزرگ برای حضور سرمایه‌گذاران. بازاری که اگر به درستی در اقتصاد کشور هدایت شود، می‌تواند باعث توسعه تولیدکنندگان شود، زیرا بخش زیادی از بورس در اختیار کارخانه‌ها و تولیدکنندگان بزرگ کشور قرار دارد. حال بازار سرمایه قرار است از […]

بهره‌برداری بازارسرمایه از دو ابزار مهم در آینده‌ای نزدیک

گروه بانک، بیمه، بورس- بازار سرمایه، بازاری بزرگ برای حضور سرمایه‌گذاران. بازاری که اگر به درستی در اقتصاد کشور هدایت شود، می‌تواند باعث توسعه تولیدکنندگان شود، زیرا بخش زیادی از بورس در اختیار کارخانه‌ها و تولیدکنندگان بزرگ کشور قرار دارد. حال بازار سرمایه قرار است از دو ابزار بزرگ برای بهره‌وری بهتر بورس استفاده کند؛ این دو ابزار بزرگ «صندوق در صندوق» و «صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی» نام دارند.

معرفی دو ابزار مهم بورسی

در همین ارتباط، سعید‌فلاح‌پور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بهره‌برداری از دو ابزار مهم در بازار سرمایه با عنوان «صندوق در صندوق» و «صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی» در دستور کار قرار دارد. «صندوق در صندوق» و «صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی» دو ابزار مهمی بود که اکنون به بازار سرمایه ما وارد شده‌اند و به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند؛ این در حالی است که همواره جای دو صندوق مهم که کاربردهای زیادی هم دارند، در بازار سرمایه خالی بود و این صندوق‌ها اکنون به بازار معرفی شده‌اند و قابل بهره‌برداری هستند.

نحوه مدیریت شرکت‌ها تغییر می‌کنند

وی با بیان این‌که برای راه‌اندازی این دو صندوق از طرف سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه تقاضای زیادی وجود داشت، افزود: صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی، مزایای بسیاری برای اقتصاد ملی به همراه دارد. صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی که بخشی از منابع آن از طریق سرمایه عمومی سرمایه‌گذاران و بخشی دیگر از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود، سهام شرکت‌هایی که ممکن است در مدیریتشان مشکلاتی داشته باشند یا شرکت‌های سهامی عامی که سودآوری مناسبی ندارند را تملک می‌کنند. این صندوق‌ها می‌توانند تغییرات اساسی و بنیادی ایجاد کنند و ممکن است حتی نحوه مدیریت شرکت را تغییر دهند و زمانی که شرکت‌ها به سوددهی رسیدند و به مدار تولید بازگشتند، با استراتژی خروج از بنگاه هدف خارج می‌شوند. وضعیت بنگاه‌های تولیدی نابسامان، توسط این صندوق‌ها اصلاح می‌شود؛ برای مثال ممکن است که یک شرکت حقوق معوقه داشته باشد یا نیاز باشد برای آن کسب و کار جدید تعریف شود، در اینجا صندوق‌های خصوصی می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند. به گفته فلاح‌پور، این صندوق‌ها در دنیا به صورت گسترده مطرح هستند و بازدهی‌های خوبی دارند و می‌توانند در ادامه جسورانه فعالیت کنند.

ابزار صندوق در صندوق چیست؟

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به اهمیت راه‌اندازی ابزار صندوق در صندوق نیز اشاره کرد و گفت: این ابزار صندوق بزرگی است که با هدف متنوع‌سازی سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طراحی شده و اساساً کار آن مدیریت ریسک و سرمایه منابع بزرگ است.

راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات در آینده‌ای نزدیک

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس همچنین از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: یکی دیگر از صندوق‌هایی که راه‌اندازی آن در دستور کار سازمان قرار دارد و جای آن در بازار سرمایه کشور ما خالی است، صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات است. افرادی که در کسب و کار املاک و مستغلات هستند، می‌توانند از طریق این صندوق و با سرمایه‌گذاری عمومی، تأمین مالی انجام دهند. عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که مؤسسین نیز می‌توانند املاک خود را به عنوان آورده به صندوق وارد کنند، افزود: سود اصلی دارندگان واحدهای این نوع از صندوق‌ها با اجاره بهای املاک و همچنین سودهای ناشی از خرید و فروش تأمین می‌شود.

شرایط فعلی صندوق‌های جسورانه

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به شرایط فعلی صندوق‌های جسورانه نیز اشاره کرد و گفت: برای توسعه صندوق‌های جسورانه اختیارات مناسبی به فرابورس داده شده است و فرابورس همواره تلاش کرده تا این صندوق‌‌ها را به خوبی معرفی کند. سعید‌فلاح‌پور ادامه‌داد: توسعه ابزار‌های نوین در بازار سرمایه کشور و تنوع صندوق‌ها با هدف مدیریت ریسک و تأمین مالی بخش مولد اقتصاد از اهداف سازمان بورس است و صندوق‌های جسورانه نیز براساس همین رسالت راه‌اندازی شد. البته راه زیادی تا بلوغ کامل صندوق‌های جسورانه باقی مانده اما قطعاً آینده روشنی پیشِ روی صندوق‌ها و ابزار‌های نوین بازار سرمایه کشور است.

صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی چیست؟

حداقل سرمایه تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی ۵۰ میلیارد تومان است و هدف اصلی این صندوق‌ها، اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها، شفاف‌سازی عملکرد‌ها و راهبری آنها است. حداقل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، به میزان ۱۰۰ میلیون تومان است و به دلیل ریسک بالا سرمایه‌گذاران خرد هدف اصلی این ابزار مالی جدید نیست و در عین حال صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی بیش‌تر از ۳۵ درصد مجاز به سرمایه‌گذاری در هر شرکت نیستند.