نمایشگاه‌های بهاره، فرصت یا چالشی برای اصناف

نمایشگاه‌های بهاره، فرصت یا چالشی برای اصناف گروه تجارت هر ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و خریدهای نوروزی شاهد برگزاری نمایشگاه‌های بهاره با هدف تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کنندگان در بسیاری از مناطق کشور هستیم، اما ظاهراً اهداف این امر در این سال‌ها به نحو شایسته‌ای محقق نشده و حداقل این‌که […]

نمایشگاه‌های بهاره، فرصت یا چالشی برای اصناف

گروه تجارت

هر ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و خریدهای نوروزی شاهد برگزاری نمایشگاه‌های بهاره با هدف تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کنندگان در بسیاری از مناطق کشور هستیم، اما ظاهراً اهداف این امر در این سال‌ها به نحو شایسته‌ای محقق نشده و حداقل این‌که مردم و غرفه‌داران در برخی موارد نسبت به کیفیت برگزاری آن انتقادات جدی را مطرح می‌کنند. این نمایشگاه‌ها هر ساله مخالفان و موافقان زیادی دارد، گروهی از اصناف به شدت با این امر مخالف هستند و برگزاری این نمایشگاه‌ها را به زیان خود می‌دانند و ادعا دارند، سازمان‌هایی که به دنبال برگزاری این نمایشگاه‌ها هستند، فقط به دنبال اجاره غرفه به قیمت گزاف می‌باشند و هیچ تعهدی نه به مصرف‌کننده نه تولید‌کننده دارند و فقط و فقط به دنبال کسب درآمد برای خود هستند. امسال نیز با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شاهد زمزمه نمایشگاه‌های بهاره هستیم.

فروش‌های فوق‌العاده جایگزین نمایشگاه‌های بهاره

سعید‌ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران با تأکید بر ضرورت بهره‌‌گیری از ظرفیت اصناف در توزیع کالاهای با نرخ یارانه‌ای و تنظیم بازاری می‌گوید بهتر است به جای برگزاری نمایشگاه‌های بهاره فروش‌های فوق‌العاده، جشنواره و تخفیف‌های ویژه در ایام پایانی سال انجام شود. وی با اظهار بی‌میلی از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره گفت: بازار اکنون در رکود به سر می‌برد و در این وضع بهتر آن است که به جای برگزاری نمایشگاه بهاره، فروش‌های فوق‌العاده در واحدهای صنفی برگزار شود. ممبینی با بیان این‌که بسیاری از نمایشگاه‌ها کیفیت لازم را ندارند، گفت: ممنوعیتی برای برگزاری نمایشگاه بهاره یا سایر نمایشگاه‌ها وجود ندارد، اما ما واحدهای توزیعی را به فروش فوق‌العاده، جشنواره و ارایه تخفیف‌های ویژه تشویق می‌کنیم. قاسم‌نوده‌فراهانی، رییس اتاق اصناف تهران نیز در مورد تنظیم بازار شب عید گفت: هنوز تصمیمی برای برگزاری نمایشگاه بهاره گرفته نشده است.

برگزاری نمایشگاه بهاره باعث می‌شود که فروش آخر سال نیز خوب نباشد

محمدی یک فعال صنفی پوشاک گفت: در شرایطی که با اجرای طرح فروش فوق‌العاده امکان ارایه و عرضه کالا‌ها و محصولات مورد نیاز مردم با قیمت و نرخ مناسب وجود دارد، چه ضرورت و اصراری برای برپایی چنین نمایشگاه‌هایی وجود دارد. وی برگزاری نمایشگاه‌های بهاره را کسب درآمد برای برخی سازمان‌ها دانست و گفت: با توجه به شرایط بد اقتصادی تمام چشم امید کسبه به خصوص الان صنف پوشاک به فروش آخر سال است، قطعاً برگزاری نمایشگاه بهاره باعث می‌شود که فروش آخر سال نیز خوب نباشد و این امر در پی خود باعث بسته شدن اصناف زیادی می‌شود که درآمدی نداشته‌اند و هزینه‌های آنها مثل اجاره بهای مغازه، مالیات، عوارض و… کمرشکن بوده است. محمدی یادآور شد: اصناف می‌توانند با طرح فروش فوق‌العاده بدون این‌که هزینه‌های جانبی دیگری مثل اجاره غرفه‌ به آنها تحمیل شود، خدمت‌رسانی بهتر و مناسب‌تری برای شهروندان داشته باشند. این فعال صنفی ادامه‌داد: واحد صنفی ملزم به رعایت حقوق مصرف‌کننده هستند، اما غرفه‌داران نمایشگاه‌های بهاره فقط آمده‌اند بفروشند و تعهدی در برابر مصرف‌کننده ندارند و بعد از نمایشگاه یافتن آنها محال است.

برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها هیچ وقت به فکر حل کردن مشکلات نیستند

علی‌قربانی یکی از فعالان پوشاک کودکان گفت: ‌اگرچه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره با هدف تنظیم و کنترل بازار و حمایت از قشر مصرف‌کننده و به نوعی تولید‌کننده عملیاتی شده، اما در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یافته، نمی‌توان از چنین مراکز و نمایشگاه‌هایی انتظار حصول معجزه و دستاوردی برجسته و اثرگذار داشت. وی ‌عنوان‌کرد: در کنار مشکلات کلان اقتصادی، برخی نارسایی‌‌ها و سوء‌مدیریت‌ها در نحوه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اثرگذار بوده که با یک بررسی میدانی با موارد متعددی از آن مواجه می‌شویم. جانمایی نامطلوب، محدودیت در فضای پارک خودروها، ایجاد گره‌های ترافیکی، محیط‌های نامناسب و به دور از شأن مردم، طرح وعده‌های بی‌اساس، تبلیغات نامناسب و ناکافی و‌… تنها نمونه‌هایی از کاستی‌‌ها و چالش‌های مرتبط به این امر به شمار می‌رود که بعضاً با شدت و ضعف‌هایی در برخی از نقاط کشور شاهد آن بوده‌ایم. قربانی ادامه‌داد: در صورت برگزاری نمایشگاه امسال نیز شاهد این مشکلات هستیم چرا که برگزارکنندگان این نمایشگاه‌ها هیچ وقت به فکر حل کردن این مشکلات نیستند.

عرضه مواد‌غذایی نیاز به رعایت موارد بهداشتی زیادی دارد

خورشیدی از فعالان صنف قنادی نیز با بیان این‌که در سایه نظارت ضعیف، شاهد عرضه کالاها، محصولات و اقلام بی‌کیفیت به مردم در این نمایشگاه‌ها هستیم، گفت: برخی افراد تحت عنوان تولیدکنندگان محصولاتی را در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌کنند که کیفیت لازم را ندارد. وی افزود: کالاهایی مثل شیرینی قطعاً نیاز به نظارت بیش‌تر دارد چرا که باید موارد بهداشتی رعایت شود، اما متأسفانه شاهد هستیم در نمایشگاه‌های بهاره با حداقل امکانات اقدام به فروش این محصول می‌کنند و در پی عدم رعایت موارد بهداشتی باید گفت، کالای عرضه شده به مردم نه تنها کیفیت لازم را ندارد، بلکه ناسالم است و می‌تواند باعث بیماری شود. خورشیدی یادآورشد: نهادهای نظارتی در خصوص سلامت مردم باید در این خصوص به‌طور جدی ورود کنند و نگذارند عده‌ای سودجو سلامت جامعه را به خطر بیندازند. قطعاً عرضه مواد‌غذایی نیاز به رعایت موارد بهداشتی زیادی دارد که در‌ نمایشگاه‌های بهاره با توجه به محدودیت امکانات نمی‌توان مسایل بهداشتی را رعایت کرد.

نبود تضمین در کیفیت و قیمت کالاها

پناهی یکی از شهروندان تهرانی در خصوص برپایی نمایشگاه‌های بهاره گفت: از ایرادات اساسی این نمایشگاه نبود تضمین در کیفیت و قیمت کالاهاست زیرا اصناف مختلفی در این نمایشگاه حضور می‌یابند و مشخص نیست چه نوع کالا و با چه کیفیتی را می‌فروشند.

وی افزود: مردم در نمایشگاه‌های بهاره به یک باره با انبوهی از واحدهای صنفی مواجه می‌شوند که چندین نوع کالا را با کیفیت‌های مختلف عرضه می‌کنند، پس ترجیح می‌دهند همچون روزهای دیگر سال به مغازه‌هایی بروند که به کیفیت کالاهای آنها اطمینان دارند.

این شهروند ادامه‌داد: من معمولاً کالای خود را از مغازه‌هایی خرید می‌کنم که نسبت به آنها شناخت کافی دارم. به این معنا که می‌دانم در چه زمانی کالای خود را ارزان می‌دهند یا با چه کیفیت و قیمتی عرضه می‌کند.

نتیجه

نکته اینجاست که چند سالی است مسؤولان اصناف و اتحادیه‌ها با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره مخالف هستند و برگزاری این نمایشگاه‌ها را پایمال کردن حقوق اصناف می‌دانند اما گویا دستشان به جایی بند نیست و دستگاه‌های برگزارکننده این نمایشگاه‌ها توجهی به نظارت آنها ندارند. امیدواریم در این روزهای پایانی سال اگر قرار است نمایشگاه بهارهای برگزار شود، به نظرات این عزیزان نیز توجه کنند و نمایشگاه‌هایی برگزار کنند که در آن حقوق همه از مصرف‌کننده تا تولیدکننده و اصناف رعایت شود، نه این‌که فقط با اجاره دادن غرفه به دنبال کسب درآمد برای سازمان خود باشند.