ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان

طبق گزارش انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۱۸ ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان گروه زمین و معدن طی سال ۲۰۱۸میلادی، ایران با تولید ۲۵میلیون تن فولادخام به رتبه دهم جهان ارتقا یافت. این برای نخستین بار است که ایران چنین جایگاهی را تصاحب می‌کند.  براساس گزارش انجمن جهانی فولاد (World Steel Association) طی سال گذشته […]

طبق گزارش انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۱۸

ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان

گروه زمین و معدن

طی سال ۲۰۱۸میلادی، ایران با تولید ۲۵میلیون تن فولادخام به رتبه دهم جهان ارتقا یافت. این برای نخستین بار است که ایران چنین جایگاهی را تصاحب می‌کند.

 براساس گزارش انجمن جهانی فولاد (World Steel Association) طی سال گذشته میلادی، ایران ۲۵میلیون تن فولادخام تولید کرد که در مقایسه با تولید سال پیش از آن (۲۱میلیونو۲۰۰هزارتن) ۱۷٫۷درصد رشد نشان می‌دهد.

صنعت فولاد ایران با وجود تحریم‌های آمریکا عملکرد بسیار خوبی در سال ۲۰۱۸ داشت. به‌طوری که توانست ایتالیا را به رتبه ۱۱ هدایت کند و پس از آن تایوان و اوکراین در رتبه‌های دوازدهم و سیزدهم قرار گرفتند و جایگاه دهم را از آن خود کند.

این در حالی است که ایران در سال ۲۰۱۷ سیزدهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان شناخته شده بود و ایتالیا، تایوان و اوکراین به ترتیب در رتبه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم قرار گرفته بودند

تولید فولادسازان جهان نیز طی سال ۲۰۱۸ میلادی یکمیلیاردو۸۰۸ میلیون و ۶۰۰ هزارتن ثبت شد که حاکی از رشد ۴٫۶درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷میلادی است.

طی سال ۲۰۱۸میلادی به ترتیب چین با تولید ۹۲۸میلیونو۳۰۰ هزارتن، هند با (رشد ۴٫۹درصدی) ۱۰۶میلیون و۵۰۰ هزار تن، ژاپن با ۱۰۴میلیونو۳۰۰ هزار تن، آمریکا با ۸۶میلیونو۷۰هزار تن و کره‌جنوبی با ۷۲میلیونو۵۰۰ هزارتن ۵ کشور برتر فولادساز جهان بودند.

در مدت یادشده؛ روسیه با تولید ۷۱میلیونو۷۰۰هزارتن، آلمان با تولید ۴۲میلیونو۴۰۰هزار تن، ترکیه با تولید ۳۷میلیون و ۳۰۰ هزار تن، برزیل با تولید ۳۴میلیونو۷۰۰هزار تن و ایران با تولید ۲۵ میلیون تن در رتبه‌های ششم تا دهم جهان قرار گرفتند.

رشد ۱۱٫۷ درصدی تولید در خاورمیانه

تولید فولادخام در خاورمیانه ۳۸میلیونو۵۰۰ هزار تن اعلام شد که حاکی از رشد ۱۱٫۷درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی است. بیش‌ترین میزان رشد تولید فولادخام در خاورمیانه گزارش شده است.

طی سال ۲۰۱۸ میلادی تولید فولادخام در آسیا(۵٫۶ درصد)، آفریقا(۷٫۲ درصد)، آمریکای‌جنوبی(۱٫۳درصد)، استرالیا(۵٫۹)درصد رشد داشته است. در حالی که در همین مدت، تولید این محصول در اتحادیه اروپا و ژاپن با کاهش ۰٫۳درصدی همراه بود.

بیش‌ترین میزان رشد تولید در سال ۲۰۱۸ متعلق به ویتنام بود که توانست تولید فولادخام خود را از ۱۱میلیونو۵۰۰ هزار تن به ۱۴ میلیون و ۱۰۰هزار تن افزایش دهد و رشد ۲۳٫۲درصدی را تجربه کند.

در همین حال، تولید فولادخام اتریش بیش‌ترین میزان کاهش را نشان داد و از ۸ میلیونو۱۰۰هزار تن در سال ۲۰۱۷ به ۶میلیونو۹۰۰هزار تن در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت که حاکی از افت ۱۵٫۴ درصدی است.

بالا‌ترین مصرف‌کنندگان فولاد

براساس این گزارش ۱۰کشوری که بالا‌ترین میزان مصرف فولاد در سال ۲۰۱۸ داشتند را به ترتیب، چین ۷۸۱میلیون تن، آمریکا ۹۹٫۹ میلیون تن، هند ۹۵٫۴ میلیون تن، ژاپن ۶۴٫۵ میلیون تن، کره‌جنوبی ۵۴٫۱ میلیون تن، آلمان ۴۱٫۲ میلیون تن، روسیه ۴۱٫۱ میلیون تن، ترکیه ۳۵٫۲ میلیون تن، مکزیک ۲۵٫۹ میلیون تن و ایتالیا ۲۵٫۶ میلیون تن نام برد.

پیش‌بینی رشد ۱٫۴درصدی تولید فولاد در سال ۲۰۱۹

برپایه مطالعات انجمن یاد شده، انتظار نمی‌رود چشم‌انداز تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۱۹ مثبت باشد اما پیش‌بینی شده تا در این سال با افزایش ۱٫۴درصدی تولید همراه باشد.

انجمن جهانی فولاد میزان رشد پیش‌بینی شده را حاصل بهبود فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصادهای توسعه یافته و عملکرد مطلوب اقتصادهای نوظهور بیان کرده است.

۲۰۵ میلیون تن میزان تولید زنجیره فولاد کشور

در این باره اسحاق‌جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری گفت: در حالی در سال ۲۰۱۸ در تولید فولادخام دهمین کشور دنیا شدیم که زمانی بین تولیدکنندگان فولاد جهان مطرح نبودیم.

همچنین چندی پیش رضارحمانی، وزیر صنعت، معدن‌وتجارت در اینباره گفت: خوشبختانه با همت جوانان این مرزوبوم توانسته‌ایم در ۶ سال گذشته کشورهای مطرح فولادی جهان را پشت سر بگذاریم به‌طوری که هم‌اکنون به رتبه دهم تولید فولادخام دنیا رسیدیم این درحالی است که در ابتدای دولت تدبیر و امید رتبه جمهوری‌اسلامی در تولید فولادخام در دنیا، پانزدهم بوده است.

رحمانی بیان کرد: در حال‌حاضر ۱۱۰ میلیون تن پروژه تعریف شده در زنجیره فولاد در وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در حال اجراست و همچنین ۲۰میلیون تن پروژه بزرگ فولادی در سواحل‌جنوبی کشور تعریف شده که به این زنجیره اضافه خواهند شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۵۷ میزان تولید زنجیره فولاد کشور؛ ۲٫۴ میلیون تن بوده که امروز این رقم به حدود ۲۰۵ میلیون تن رسیده است و در ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم میزان تولید ما در زنجیره فولاد ۱۲۳ میلیون تن بوده که در دهه فجر با افتتاح چند طرح فولادی دیگر، به ۲۲۰ میلیون تن خواهد رسید.