معاملات الگوریتمی؛ تحولی جدید در بازارسرمایه

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده اعلام کرد معاملات الگوریتمی؛ تحولی جدید در بازارسرمایه مسعود طاهری- معاملات الگوریتمی بازارسرمایه، معاملاتی که به جعبه سیاه نیز معروف هستند و به معنای استفاده از برنامه‌های کامپیوتری برای ورود سفارش‌های معاملاتی است. بازار سرمایه نیز بیش از یکسال‌ونیم است که مجوز استفاده از آن […]

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده اعلام کرد

معاملات الگوریتمی؛ تحولی جدید در بازارسرمایه

مسعود طاهری- معاملات الگوریتمی بازارسرمایه، معاملاتی که به جعبه سیاه نیز معروف هستند و به معنای استفاده از برنامه‌های کامپیوتری برای ورود سفارش‌های معاملاتی است. بازار سرمایه نیز بیش از یکسالونیم است که مجوز استفاده از آن را در بورس داده است تا بازارسرمایه نیز بتواند از ظرفیت عظیم آن استفاده کند. در این معاملات حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش و از تکنیک‌های پیشرفته ریاضی جهت یافتن بهترین الگو استفاده می‌کند. پیش‌بینی‌‌ها و تصمیمات بر پایه مدل و تئوری احتمالات ایجاد می‌شود. حال برای درک و شناساندن این معاملات، شرکت بورس تصمیم گرفته تا مسابقاتی را برگزار کند. به همین مناسبت گفت‌وگویی با یاسرفلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس انجام دادیم که در پی می‌آید:

نخستین دوره مسابقات معاملات الگوریتمی بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس گفت: نخستین دوره مسابقات معاملات الگوریتمی بازار سرمایه ایران از تاریخ ۱۵دی ماه آغاز شده و تا ۱۷بهمن ماه ادامه دارد. این معاملات در بستر معاملات بر خط کارگزاری بانک پاسارگاد و همکاری دو شرکت داتکس و آیندهنگاران(آیکو) در حال برگزاری است. فلاح درباره روند این دوره مسابقات گفت: نخستین دوره مسابقات معاملات الگوریتمی بازار سرمایه ایران با حضور ۲۰تیم در حال برگزاری است.

عبور از الگوهای سنتی

عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین معاملات الگوریتمی افزود: در حال‌حاضر بازار سرمایه با بهرهگیری معاملات الگوریتمی از الگوهای سنتی عبور و به سمت رفتارهای نوین و دانش بنیان معاملهگری حرکت کرده است. وی ادامه داد: تاکنون سیستم معاملاتی تیم‌ها مشکلی نداشته و مجموعههای کارگزاری بانک پاسارگاد، داتکس و آیکو نهایت همکاری را در زمینه فرآهم‌سازی بستر معاملاتی آنها داشتهاند و اطلاعات زمانی معاملات در بهترین زمان ممکن به شرکتکنندگان رسیده و معاملهگران به خوبی معاملات خود را انجام میدهند.

افزایش سطح معاملات الگوریتمیک

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با اشاره به این‌که در حال‌حاضر در برخی کشور‌ها میزان معاملات در سطح معاملات الگوریتمیک تا حدود ۸۵درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: در کشور ما نیز از سال۱۳۹۵ سازمان بورس و اوراق بهادار، بلامانع بودن معاملات الگوریتمی را اعلام کرده است. وی یادآور شد: بازار ما نیازمند یک فرهنگسازی بود تا فعالان بازار سرمایه و IT بتوانند از آن بهره ببرند و طی این سال‌ها در مورد این معاملات نشانهگذاری خاصی انجام نشده بود. همچنین معاملات الگوریتمی رصد نمیشد و اطلاع و میزان دقیقی از تعداد آن وجود نداشت. فلاح تصریح کرد: حالا با توسعه و مهیا شدن زمینه معاملات الگوریتمی، میتوان شاهد کاهش میزان جرایم و تخلفات در بازار باشیم. چراکه در پی آن احساسی عمل کردن معاملهگران و میزان اشتباهات آنها کاهش مییابد و در نتیجه خطاهای انسانی به حداقل میرسد که در نهایت باعث میشود بازار عمق بیش‌تری پیدا کند. وی با بیش‌تر شدن عمق بازار پیشبینی کرد: ثبت سفارشهای این معاملات افزایش می‌یابد و شاهد حضور سهامداران با قدرت تصمیمگیری بالاتری در بازار خواهیم بود.

علت استقبال از مسابقات الگوریتمی

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس درباره چگونگی استقبال از این معاملات گفت: پس از گذشت ۲۱روز از این مسابقه، شاهد جلب توجه معاملهگران و فعالان بازار هستیم و مراجعه‌کنندگان برای انجام این معاملات روبه افزایش است. در این راستا برخی از کارگزاری‌ها نیز اقدام به انجام معاملات الگوریتمی کردند. وی افزود: از آنجایی که پیش از این معاملات الگوریتمی نشانهگذاری نشده بود، معاملات آن قابل شناسایی نبودند. یکی از اقدامهایی که در کنار این مسابقه‏ انجام شد نشانهگذاری این نوع معاملات است تا مشکلات آن شناسایی و حل شود و حتی اگر نیازمند قوانین و مقررات خاصی دارد سازمان بورس آن را تهیه کند.

معاملات الگوریتمی موهبتی برای حوزه IT و بازار مالی

فلاح معاملات الگوریتمی را موهبتی برای حوزه IT و بازار مالی کشور دانست و ادامه داد: با فراگیر شدن معاملات الگوریتمی، فعالان حوزه IT هم باید به کمک بخش مالی بیایند تا استراتژی‌‌ها یکی شود و در این معاملات در کنار یکدیگر قرار گیرند. از سوی دیگر شرکت‌های دانشبنیان و استارت‌آپهای کشور میتوانند در حول محور الگوریتم شکل بگیرند. چراکه در پی این نوع معاملات می‌توان شاهد برچیده شدن پدیده صف‌نشینی، تک‌سهمی برخی سهامداران، سیگنال فروشی و… باشیم.