ماجرای تأمین آب شرب برخی مناطق در قالب برگزاری مناقصات

شمارش معکوس برای انتقال آب دریای عمان آغاز شد ماجرای تأمین آب شرب برخی مناطق در قالب برگزاری مناقصات گروه انرژی- طرح انتقال آب عمان به محور شرق کشور از جمله پروژه‌های پرسروصدایی است که نیاز به ۳٫۹ میلیارد دلار سرمایه دارد. وضعیت بحرانی ۳استان مدیران را وادار ساخت تا به سراغ گزینه این طرح […]

شمارش معکوس برای انتقال آب دریای عمان آغاز شد

ماجرای تأمین آب شرب برخی مناطق در قالب برگزاری مناقصات

گروه انرژی- طرح انتقال آب عمان به محور شرق کشور از جمله پروژه‌های پرسروصدایی است که نیاز به ۳٫۹ میلیارد دلار سرمایه دارد. وضعیت بحرانی ۳استان مدیران را وادار ساخت تا به سراغ گزینه این طرح کلیدی بروند. این درحالی است که ۲۴درصد روستاهای ۳استان خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و سیستان‌وبلوچستان تخلیه شده و در دوهزار روستا آبرسانی سیار انجام می‌شود.

در سال ۹۵ نیاز آبی ۳ استان مذکور ۹۴۰ میلیون مترمکعب بوده است براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته نیاز آبی در سال ۱۴۲۰ به هزارو۸۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد. بنابراین با توجه به شرایط موجود آب سفره‌های زیرزمینی که روزبه‌روز درحال کاهش است یک گزینه را پیشروی دست‌اندرکاران ترسیم کرد؛ انتقال آب از دریای عمان.

دراین راستا وزارت نیرو مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان را خردادماه سال ۹۵ به آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و سیستان‌وبلوچستان ابلاغ کرد.

حال با گذشت دو سال از این جریان زمزمه‌های کلید خوردن انتقال آب از عمان طی روزهای آتی به گوش می‌رسد. باید اذعان کرد که دوره ساخت ۵ساله و مدت بهره‌برداری ۲۰ سال تعیین شده است. تاکنون ۹ شرکت برای مشارکت مالی در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند این در شرایطی است که مدت زمان بازگشت سرمایه ۱۱ ساله خواهد بود.

انتشار فراخوان اواخر سال ۹۶

در دی‌ماه سال۹۷ رحیم میدانی؛ معاون‌وقت وزیرنیرو از ابلاغ دستورالعمل برداشت آب از دریا توسط مناقصه‌گران و سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی خبر داده بود.

وی بیان داشت: پس از ابلاغ این دستورالعمل به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها، قرار بر این شد نسبت به شناسایی و ساماندهی شرکت‌های بخش‌خصوصی برای شیرین‌سازی آب دریا اقدام شود. در این برنامه سعی شده است که بخش‌خصوصی حمایت شود تا متقاضیان بتوانند برای برداشت آب دریا اقدام کنند و آن را با نرخ تضمینی به فروش برسانند.

میدانی با بیان این‌که قرار است مناقصه انتقال آب از طریق دریای عمان و شیرین‌سازی آن اوایل سال ۹۶ فراخوان شود، تأکید کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز به تازگی اعلام آمادگی کرده که می‌تواند سالانه یک میلیارد مترمکعب آب، شیرین‌سازی کرده و به وزارت نیرو تحویل دهد.

قرار وزارت نیرو براین بوده است که اگر صنایع شامل فولاد سنگان خواف و… که دنبال آب بودند، می‌توانند بیایند و از این پروژه آب مورد نیاز خود را تأمین کنند، وارد عمل شده و در سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه مشارکت کنند. وزارت نیرو هم می‌تواند در قالب برگزاری مناقصه، آب شرب مورد نیاز مردم منطقه را از سرمایه‌گذارانی که این آب را به کم‌ترین قیمت می‌فروشند، در قالب قانون خرید تضمینی آب خریداری کنند. این درحالی است که پروژه مذکور با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی اجرا می‌شود.

اتمام پروژه ۵ ساله است

به گفته استاندار خراسان‌جنوبی مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به مراحل نهایی رسیده است و پس از طی مراحل بعدی عملیاتی خواهد شد.

محمدصادق‌معتمدیان گفت: طرح جامع انتقال آب شرب و صنعت از دریای عمان برای استان‌های شرق کشور از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که توسط دولت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و مطالعات این طرح به مراحل نهایی رسیده است.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: مسافت لوله‌گذاری این طرح از دریای عمان و چابهار برای استان‌های شرق کشور یک هزار و ۵۹۰ کیلومتر است که در برنامه زمانی پیش‌بینی شده ۵ساله به اتمام می‌رسد.

وی گفت: امیدواریم براساس برنامه پیش‌بینی شده طرح انتقال آب از دریای عمان و با شروع عملیات اجرایی، آب در سال سوم به خراسان‌جنوبی و مرکز استان برسد.

 

بازدید از پروژه انتقال آب

به‌تازگی نایبرییس کمیسیون عمران مجلس گفته است: پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و روند اجرایی آن تا هفته‌های آینده آغاز می‌شود.

سیدابوالفضلموسوی‌بیوکی، نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به منطقه چابهار استان سیستان‌وبلوچستان به خانه‌ملت، بیان می‌کند: این سفر طی روزهای اخیر صورت گرفت و اعضای کمیسیون با دستور کار بررسی روند اجرای پروژه‌های عمرانی این منطقه به چابهار سفر کردند.

پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور به ویژه استان سیستان‌وبلوچستان یکی از دستور کارهای مهم کمیسیون عمران محسوب شده و این مسأله بار‌ها در نشست‌های این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است

وی گفت: پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور به ویژه استان سیستان‌وبلوچستان یکی از دستور کارهای مهم کمیسیون عمران محسوب شده و این مسأله بار‌ها در نشست‌های این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است.

سهم ۳۰ درصدی آب شیرین‌کن‌ها در تأمین آب

موسوی‌بیوکی ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه کل کشور ۳۰درصد از آب مورد نیاز شهر‌ها باید توسط آب‌شیرین‌کن‌ها تأمین شود، از اینرو پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی نیز در این راستا تعریف شده و اولویت نخست این پروژه تأمین آب مورد نیاز استان سیستان‌وبلوچستان است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: خوشبختانه در اجرای این پروژه دغدغه‌های زیست‌محیطی کاملاً برطرف و نقطه ساحلی برای انتقال آب از دریای عمران جایابی شده و طبق گفته مسؤولان مربوطه، عملیات اجرایی آن تا هفته‌های آینده آغاز خواهد شد.