طنزی به نام ازدواج!

افزایش قیمت‌ها و آرزوهای جوانان طنزی به نام ازدواج! مسعود طاهری- مجالس عروسی در سطح کشور هر روز در حال کاهش است و از طرف دیگر سطح مجالس دوستانه(پارتی) بیش‌تر! خوب که گوش کنید دیگر کم‌‌تر صدای بوق ماشین عروس را می‌شنوید، دیگر مثل قدیم از مجالس عروسی خبری نیست. این در شرایطی است که […]

افزایش قیمت‌ها و آرزوهای جوانان

طنزی به نام ازدواج!

مسعود طاهری- مجالس عروسی در سطح کشور هر روز در حال کاهش است و از طرف دیگر سطح مجالس دوستانه(پارتی) بیش‌تر! خوب که گوش کنید دیگر کم‌‌تر صدای بوق ماشین عروس را می‌شنوید، دیگر مثل قدیم از مجالس عروسی خبری نیست. این در شرایطی است که ازدواج یکی از مهم‌ترین علل کاهش فساد در جامعه است و دختران و پسران جوان با ازدواج می‌توانند بسیاری از دغدغه‌های خود را از لحاظ عاطفی برطرف کنند. همچنین شبکه‌های اجتماعی پر شده از سخنانی که معنایی همچون تنهایی، بی‌کسی، خیانت و… دارند! سؤال این است که با توجه به اهمیت ازدواج، دولت چه کارهایی باید انجام دهد؟

برای ازدواج چقدر پول لازم است؟

با بالارفتن نرخ ارز و به تبع آن کالا‌ها و خدمات، جوانان با سردرگمی بیش‌تری مواجه هستند. طبق گزارش تورم مرکز آمار در آذرماه سال‌جاری، هزینه تهیه اقلام جهیزیه ۸۳درصد (بین ۳۰ تا ۶۰) میلیون تومان و خرید (یا اجاره) مسکن۹۱٫۸ درصد رشد داشته است. لذا با توجه به این‌که هزینه تشکیل خانواده حداقل دو برابر شده است! این تنها دو ابزار واجب برای ازدواج است و در کنار آن، عروس و داماد باید تن به مخارج دیگری نیز بدهند که ذکر جزییات آنها – همچون هزینه خواستگاری، هزینه بله‌برون، هزینه مراسم عقد، هزینه مراسم عروسی، هزینه خرید جهیزیه، هزینه خرید خانه، سفره عقد، دادن رونما به عروس، پذیرایی و شام، آتلیه (یا عکاس)، کرایه میز و صندلی (یا اجاره تالار)- در این مقال تنها سیاه کردن کاغذ است!

گرانی قیمت، علت اصلی کاهش مراسم ازدواج

همچنین در شرایط فعلی به جرأت می‌توان گفت که ازدواج کردن(به شکل آبرومندانه) تنها مختص قشر مرفه جامعه است و این در حالی است که یک دهه پیش قشر متوسط با وام ازدواج می‌توانستند مراسمی در خور شأن خانواده‌ها برگزار کنند. البته در این بین نباید نقش وابستگی بسیاری از خانواده‌ها به ارگان‌های دولتی همچون آموزش‌وپرورش و نهادهای نظامی و… را فراموش کرد. اماکنی که با سوبسیدهای خود به جوانان برای ازدواج کمک می‌کردند. اما با توجه به گرانی کالا و خدمات اکنون بسیاری از خانواده‌ها توانایی برگزاری مراسم عروسی را ندارند و قشر متوسط جامعه مجبور است که مجالس عروسی را به میهمانی‌های خصوصی تغییر دهد.

کاهش ازدواج در سال‌های اخیر

به دلایلی که گفته شد طی سال‌های اخیر ازدواج کاهشی خیرهکننده در کشور را داشته است. در همین ارتباط، سیدحسن‌موسوی‌چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با تأکید بر این‌که تحلیل وضعیت ازدواج و طلاق سال ۹۰ تا ۹۶ نشان می‌دهد که فاصله بین ۹۶ تا ۹۰، ازدواج ۳۰ درصد تغییرات منفی داشته است، می‌گوید: منظور از تغییرات منفی این است که تعداد ازدواج ثبت شده در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۰، ۳۰درصد کم‌‌تر شده است. فراوانی ازدواج‌‌ها نیز نشان می‌دهد که در سال ۹۵، ۸۷۴ هزار و ۷۹۲ فقره ازدواج در کشور ثبت شده که در سال ۹۶ این تعداد به ۶۰۸ هزار و ۹۷۷ فقره ازدواج کاهش یافته است.

افزایش وام ازدواج

دولت و مجلس در ادوار مختلف وام‌هایی را برای ازدواج جوانان اختصاص داده‌اند؛ برای سال آینده نیز مجلس طرحی در دست دارد تا وام ازدواج جوانان را افزایش دهد. در حال‌حاضر سقف وام ازدواج برای هر نفر ۱۵ میلیون تومان است، یعنی یک زوج برای ازدواج خود ۳۰ میلیون تومان به دست می‌آورند. حال نمایندگان مجلس طرحی در دست دارند که وام ازدواج به ۶۰ میلیون تومان برای زوج(دختر و پسر) افزایش یابد. در همین ارتباط، احمدامیرآبادی، نماینده مردم قم و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده است که طبق مصوبه کمیسیون تلفیق وام ازدواج جوانان در سال ۹۸ از ۱۵ میلیون تومان برای هر یک از زوجین به ۳۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین (در مجموع ۶۰ میلیون تومان) افزایش یافت و این که بازپرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی ازدواج در اقساط ۶۰ ماهه (۵ ساله) تعیین شده است.

حال با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که برای ازدواج (جهیزیه و تهیه مسکن) در شهر مانند تهران که یکپنجم جمعیت کشور را در خود جای داده است، به‌طور میانگین مبلغی بیش از ۲۵۰ میلیون تومان مورد نیاز است! با چنین وضعیتی آیا ازدواج جوانان بیش‌تر شبیه شوخی نیست؟!