حراج بازی برد- برد

حراج بازی برد- برد گروه تجارت بار‌ها در سطح شهر با تغییر فصل یا روزهای پایانی سال مغازه‌هایی را مشاهده کرده‌اید که اجناس خود را حراج کرد‌ه‌اند و یا با ادعای تغییر شغل یا اتمام اجاره مغازه اجناس خود را به حراج گذاشته‌اند. به راستی این حراج‌‌ها واقعی است؟ یا این‌که ترفندی برای فروش بیش‌تر […]

حراج بازی برد- برد

گروه تجارت

بار‌ها در سطح شهر با تغییر فصل یا روزهای پایانی سال مغازه‌هایی را مشاهده کرده‌اید که اجناس خود را حراج کرد‌ه‌اند و یا با ادعای تغییر شغل یا اتمام اجاره مغازه اجناس خود را به حراج گذاشته‌اند. به راستی این حراج‌‌ها واقعی است؟ یا این‌که ترفندی برای فروش بیش‌تر است؟ چه کسانی بر این حراج‌‌ها نظارت می‌کنند؟

انواع حراج

در کشور ما دو نوع حراجی برگزار می‌شود. نخست، حراج‌های نمایشگاهی و دوم حراج‌های فروشگاهی.

حراج‌های نمایشگاهی هر چند وقت یک‌بار به مناسبت‌های مختلف مانند فصل مدارس، فرارسیدن عید نوروز و… برگزار می‌شود. البته رؤسای اتحادیه‌ها به‌ دلیل این‌که در بازار رکود حاکم است، ترجیح می‌دهند حراج‌های نمایشگاهی به شکل غیرتخصصی اجرا نشود. چراکه ممکن است نتوانند آن‌گونه که باید و شاید بر این حراج‌‌ها کنترل داشته باشند و این حراجی‌‌ها تنظیم بازار را بر هم بزند.

حراج فروشگاهی؛ اما حکایت فروش حراجی‌های فروشگاهی فرق می‌کند، چراکه فروشگاه‌ها خود تصمیم می‌گیرند با تغییر فصل از اتحادیه‌های مربوط مجوز دریافت کنند و اجناس خود را حراج کنند و به تعبیری فروشگاه خود را از جنس‌های فصلی که گذشته است، خالی کنند.

دریافت مجوز برای حراج

هر فروشگاهی که می‌خواهد اجناس خود را به حراج بگذارد باید از اتاق اصناف مجوز دریافت کند. اتاق اصناف نیز از اتحادیه مربوط استعلام می‌گیرد که آیا این واحد می‌تواند این حراجی را برگزار کند یا نمی‌تواند؟ هر فروشگاهی که می‌خواهد حراجی برگزار کند، باید از اتحادیه مربوط مجوز دریافت کند. اگر چنین مجوزی را دریافت نکند اتاق اصناف می‌تواند از اختیار قانونی خود استفاده کند و مانع ادامه حراجی شود. خوشبختانه کم‌تر شاهد این موضوع بوده‌ایم که فروشگاهی بدون مجوز اقدام به حراج اجناس خود کند. هیچ واحد تولیدی بدون مجوز اتحادیه و شورای اصناف حق نصب تابلو «حراج» را نخواهد داشت، به نحوی که باید شماره و مجوز لازم را برای این اقدام دریافت و در تابلوهای خود قید کنند.

مجوز حراجی‌های نمایشگاهی

در کنار حراجی‌های نمایشگاهی اتحادیه‌های مربوط شماره خود و شماره تعزیرات حکومتی را در یک بنر می‌نویسند و به مردم اعلام می‌کنند که در صورت تخلف یک واحد به آنجا شکایت کنند. به عبارت دیگر نصب بنر به ‌مثابه دریافت مجوز است.

نظارت بر حراج‌ها

بیش‌ترین حراج رایج در کشور، حراج فصلی است که ۳ ماه یکبار و در پایان هر فصل صورت می‌گیرد و فروشندگان طبق قواعد تعزیرات حکومتی لازم است که قبل از به حراج گذاشتن اجناس خود، درخواست صدور مجوز حراج را به سازمان تعزیرات حکومتی داده و براساس مصوبه این سازمان اجناس خود را با ۳۰ درصد تخفیف ارایه کنند. طبق قوانین، بازرسان تعزیرات حکومتی در طول مدت حراج، به فروشنده‌ای که درخواست ارایه کرده و موفق به اخذ مجوز لازم برای حراج شده است، سر می‌زنند و در صورت تخلف، جرایمی طبق قوانین برای واحد متخلف در نظر می‌گیرند.

پلمب حراجی‌های بدون مجوز

اما در این میان کم نیستند افرادی که یا به واسطه جهل به قانون و یا به واسطه کسب سود بیش‌تر و با نیت سوء‌استفاده، به نصب تابلوهای حراج بر سر در مغازه اقدام می‌کنند و حراجی غیرقانونی را رقم می‌زنند و بدون اخذ مجوز حراج، به نصب تابلوهای حراج می‌پردازند و با این روش مشتری را به مغازه‌ می‌کشانند و اغلب، اجناس خود را با قیمت بالا و بدون تنزل قیمت به مشتری ارایه می‌کنند. این واحد‌های متخلف در صورت رویت و بازدید نماینده سازمان تعزیرات حکومتی، با بررسی جرایم مرتکب شده به جریمه نقدی و یا پلمب واحد صنفی خود محکوم می‌شوند.

واقعی بودن حراج‌ها

درباره واقعی بودن حراج‌های فصلی باید گفت شک نداشته باشید که این حراجی‌‌ها واقعی هستند. اگر حراجی‌‌ها غیرواقعی باشند خود فروشندگان متضرر می‌شوند، زیرا امروزه تمامی فروشندگان می‌دانند که مردم توانایی تشخیص کالای تخفیف خورده را دارند. ترجیح کسانی که اجناس خود را به حراج می‌گذارند این است که جنس‌های خود را به ‌فروش برسانند و از آن فصل عبور کنند. چرا که با تغییر فصل قطعاً دیگر آن کالا مشتری ندارد. چنین کالاهایی اگر بیش‌تر در مغازه بماند، نه‌ تنها سودی ندارد، بلکه ممکن است هزینه‌ها را افزایش دهد.

فلسفه حراج

در واقع فلسفه برگزاری حراجی‌های آخر سال این است که فروشگاه‌ها اجناسی که در انبار خود دارند با قیمت مناسب و سود کم‌تر به مردم عرضه کنند. با برگزاری حراجی هم جنس از فروشگاه خارج می‌شود و هم سرمایه البته با سود کم‌تر بازمی‌گردد. ترجیح کسانی که اجناس خود را به حراج می‌گذارند این است که جنس‌های خود را به‌فروش برسانند و از آن فصل عبور کنند. کسانی که حراج برگزار می‌کنند کم‌تر در قید و بند سودهای بالا هستند و به سود کم قناعت می‌کنند، چراکه می‌خواهند از سرمایه‌ای که حراجی برای آنها به همراه می‌آورد استفاده کنند.

حراج برای تابعین مد نیست

هر سال مد‌ها و اجناس جدیدتری به بازار عرضه می‌شود و مردم دیگر مایل به خرید اجناس قدیمی نیستند. به همین دلیل بیش‌تر فروشگاه‌ها اجناسی که مرتبط با فصل است را با قیمت مناسب به حراج می‌گذارند که سال آینده اجناس جدیدی در فروشگاه خود عرضه کنند. بنابراین کسانی که در فصل حراجی خرید می‌کنند نباید انتظار داشته باشند که کالا‌ها و اجناس جدید خرید کنند، چراکه بیش‌تر کالاهای فصل گذشته در فصل جدید شامل حراج می‌شود. به قولی کسانی که تابع مد هستند نباید در حراج خرید کنند.

حراج بازی برد برد

تردید نداشته باشید که حراجی‌های آخر سال و حراجی‌های فصلی به نفع مصرف‌کنندگان است. چرا که حراج فرصت خوبی برای خرید است، در حراجی هم مصرف‌کنندگان و هم فروشندگان سود لازم را به ‌دست می‌آورند. فروشندگان می‌دانند با کاهش سود دریافتی، می‌توانند تعداد مشتری‌های بیش‌تری جذب کنند و دو طرف در این معامله رضایت داشته باشند. به همین دلیل فروشندگان ترجیح می‌دهند در مواقع خاصی از سال سود کم‌تری دریافت کنند و در عوض فروش بیش‌تری داشته باشند.