برگزاری مزایده گواهی اکتشافات معدنی

برگزاری مزایده گواهی اکتشافات معدنی محمد قره داغلی-دومین نمایشگاه بین‌المللی اکتشافات مواد معدنی در هتل المپیک تهران گشایش یافت؛ این نمایشگاه با نگرش ویژه بر توسعه پایدار با محوریت ضرورت بازنگری و به‌روزآوری استراتژی اکتشاف، تسهیل قوانین و دستورالعمل‌های اکتشاف، استفاده از تکنولوژی و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه و توانمندسازی […]

برگزاری مزایده گواهی اکتشافات معدنی

محمد قره داغلی-دومین نمایشگاه بین‌المللی اکتشافات مواد معدنی در هتل المپیک تهران گشایش یافت؛ این نمایشگاه با نگرش ویژه بر توسعه پایدار با محوریت ضرورت بازنگری و به‌روزآوری استراتژی اکتشاف، تسهیل قوانین و دستورالعمل‌های اکتشاف، استفاده از تکنولوژی و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه و توانمندسازی منابع انسانی برپا شده که همزمان با آن دومین همایش بین‌المللی اکتشافات مواد معدنی نیز با حضور نمایندگانی از کشورهای استرالیا، آلمان، چین، کانادا و آمریکا برگزار می‌شود.

محمود بندرچی، رییس ستاد برگزاری دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه اکتشاف مواد‌معدنی با بیان این‌که در طول این رویداد تعدادی از گواهی اکتشافات سازمان زمین‌شناسی برای واگذاری به بخش‌خصوصی به مزایده گذاشته و پیشنهادات بازگشایی می‌شوند، گفت: انتخاب اکتشافگران برتر، پیشکسوتان برتر اکتشاف، حمایت از منتخبان ایده‌های ارایه شده در استارت‌آپ‌های علوم زمین و معدن و همچنین ایجاد فضاهای B2B از دیگر برنامه‌های دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه اکتشاف مواد‌معدنی است.

 بندرچی با بیان این‌که اکتشاف اصلی‌‌‌ترین مرحله در توسعه معادن کشور و همچنین نخستین حلقه در چرخه فعالیت‌های معدنی محسوب می‌شود، بیان داشت: شناخت مراحل کشف موادمعدنی و زیرساخت‌های لازم نیاز به توسعه اطلاع‌رسانی و تأمین لایه‌های اطلاعاتی و شفاف‌سازی برای دسترسی به اطلاعات مرتبط است.

اکتشافات معدنی موضوعی که سال‌ها در کشور مغفول مانده

همچنین راضیهلک، رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی گفت: موضوع اکتشافات معدنی سال‌ها در کشور مغفول مانده بود و به همین دلیل بخش معدن آن‌طور که باید توسعه نیافت.

لک بیان داشت: در ۵۰ سال گذشته تولید اطلاعات پایه از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در دستور کار قرار گرفته و بهمن ماه امسال دسترسی آزاد به این اطلاعات و داده‌های زمین‌شناسی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت تا بستر مناسب برای اکتشاف فراهم شود.

رییس سابق سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: بخش‌خصوصی باید در امر اکتشاف تمرکز بیش‌تری داشته باشد و خوشبختانه در گام‌به‌گام نقشه راه توسعه معدن از نظر نمایندگان بخش‌خصوصی استفاده شده است.

معاون پیشین وزارت صنعت، معدن‌وتجارت بر لزوم ارتباط متقابل صنعت و دانشگاه تأکید کرد و گفت: تعامل این دو حوزه می‌تواند بالندگی اکتشافات معدنی را به دنبال داشته باشد.

انجام ۶ میلیون متر حفاری برای ذخایر معدنی کشور

در ادامه عباس‌گل‌محمدی، معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی (GDP) را کم‌تر از یکدرصد بیان کرد و گفت: در روزهای آینده اخبار خوشی درباره طلا، سنگ آهن و آلومینیم و توسعه آنها اعلام خواهد شد.

گلمحمدی افزود: تاکنون نزدیک به ۶ میلیون متر حفاری برای ذخایر معدنی کشور انجام شده که در مقایسه با کشوری پیشرو در عرصه معدنی همچون استرالیا که سالیانه ۵ تا ۶ میلیون متر حفاری دارد، ناچیز است.

وی همچنین درخصوص دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی گفت: ضرورت بازنگری و به‌روزآوری استراتژی اکتشاف و تسهیل قوانین و دستورالعمل‌های اکتشاف، استفاده از فناوری و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه و سرمایه‌گذاری و روش‌های جذب و تأمین سرمایه، تجهیزات و ماشین‌آلات و توانمندسازی منابع انسانی محورهای این همایش است.

سرمایه‌گذاری سالیانه ۱۰۰ میلیارد تومان  در بخش کشف و شناسایی

در ادامه اردشیرسعدمحمدی، معاون طرح‌های معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: در ۵سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار متر حفاری معدنی به همت ایمیدرو و شرکت‌های تابعه آن انجام شده است.

سعدمحمدی افزود: در سال‌های گذشته به‌طور متوسط سالیانه ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش کشف و شناسایی انجام شده است.

وی ادامه داد: امروز اتحادیه اروپا ۲۰ عنصر راهبردی معدنی را برای ۵سال آینده تعریف کرده است و در این راستا ایران نیز باید بداند سمت‌وسوی عناصر استراتژیک چیست و دلایل آن را تحلیل کند تا مباحث اکتشاف را به صورت جهت‌دار پیش ببرد.

وی افزود: ایمیدرو در ساله‌های گذشته اکتشاف در سطحی به وسعت ۳۰۵ هزار کیلومتر مربع در کشور را آغاز کرد که تاکنون ۲۲۵ هزار کیلومترمربع آن به پایان رسیده و تکلیف ۴۰۰ محدوده در ۶۵ پهنه مشخص شده است.

به گفته این مقام مسؤول، تاکنون ۹۶ هزار کیلومتر مربع پهنه برای انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی عملیاتی شده و نتیجه همه این اقدامات، کشف و شناسایی پهنه‌های جدید زغال‌سنگ، مس، روی و… در کشور بوده است.

وی همچنین خواستار توجه بیش‌تر به مباحث آموزشی شد و یادآوری کرد: امروز مهندسان اکتشاف معدنی در حالی از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند که واحدی تحت عنوان طراحی و اکتشاف نمی‌گذرانند.

سعدمحمدی همچنین خواستار توجه به موضوع اقتصاد در انجام فعالیت‌های معدنی شد و گفت: در طرح‌های اکتشافی اگر قرار است اقتصادی عمل کنیم، باید تعداد حفاری‌ها و معادن، مکان‌های آنها و… مشخص باشد و در این زمینه باید خود را با دانش و تحولات روز جهان تطبیق دهیم.

بدون تکمیل مسأله اکتشاف نمی‌توان به توسعه در بخش معدن دست یافت

در این آیین همچنین محمدرضابهرامن، رییس خانه معدن ایران گفت: باید با نگاه آیندهپژوهی، بخش معدن کشور را تعریف کنیم.

وی یادآور شد: بدون تکمیل مسأله اکتشاف نمی‌توان به توسعه در بخش معدن دست یافت، در این راستا لازم است تا سازمان زمین‌شناسی به ۴۵ سال قبل برگردد و با نگاهی که در آن زمان وجود داشت به سرمایه‌گذاری بپردازد.

بهرامن خاطر نشان کرد: نقشه راه توسعه بخش معدن و صنایع‌معدنی حدود ۴ماه است که تدوین شده، اما مبحث مهم آیندهپژوهی در آن به خوبی دیده نشده است.

وی تأکید کرد: باید سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن را به سرعت به سمت اعماق ببریم، هر چند در این زمینه اقداماتی آغاز شده اما باید جسارت آن را داشته باشیم که با نگاه سرمایه‌ای آن را به پیش ببریم.

گفتنی است که دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد‌معدنی ۸ تا ۱۰ بهمن ماه در تهران در حال برگزاری می‌باشد.