بانک مرکزی؛ مقررات‌گذار بلاک‌چین

هشتمین همایش بانکداری الکترونیکی آغاز شد بانک مرکزی؛ مقررات‌گذار بلاک‌چین گروه بانک، بیمه، بورس- حرکت به سمت بانکداری مدرن بی‌شک خواسته تمام مدیران ارشد بانکی است؛ سیاست بانک مرکزی کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دورانی که کشور در معرض شدید‌ترین تحریم‌های بانکی قرار دارد، استفاده از تکنولوژی‌های جایگزین می‌تواند بسیار مفید واقع […]

هشتمین همایش بانکداری الکترونیکی آغاز شد

بانک مرکزی؛ مقررات‌گذار بلاک‌چین

گروه بانک، بیمه، بورس- حرکت به سمت بانکداری مدرن بی‌شک خواسته تمام مدیران ارشد بانکی است؛ سیاست بانک مرکزی کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دورانی که کشور در معرض شدید‌ترین تحریم‌های بانکی قرار دارد، استفاده از تکنولوژی‌های جایگزین می‌تواند بسیار مفید واقع شود. بر همین اساس هم بوده که رییس کل بانک مرکزی به صراحت صحبت از ورود بانک مرکزی به بلاک‌چین و دور زدن تحریم‌ها کرده است. در واقع بانک مرکزی پژوهش درباره ورود به عرصه‌های نوین بانکداری همچون بلاک‌چین و استفاده از کارت‌های هوشمند به جای کارت‌های مغناطیسی قدیمی را مدت‌ها است که در برنامه‌های خود قرارداده است و هر از چند گاهی در مراسمی به این موضوعات می‌پردازد. بر همین اساس دیروز هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت آغاز شد تا آخرین دستاورد‌ها و راهکارهای نظام بانکی برای غلبه بر مشکلات داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گیرد. همایشی که شاید مهم‌ترین مطلبش این بود که بانک مرکزی مقررات‌گذار بلاک‌چین است و دیگر دستگاه‌ها اجرا‌کننده آن. چکیده این همایش اکنون پیشِ روی شماست:

کوچ استفاده از کارت‌های بانکی مغناطیسی به‌کارت‌های هوشمند

عبدالناصر‌همتی، رییس کل بانک مرکزی با ارسال پیام تصویری به هشتمین همایش بانکداری الکترونیکی گفت: سامانه‌های پرداخت و تسویه، از ابزارهای مهم سیستم بانکی و پولی کشور است که این سامانه‌ها می‌توانند در دو بعد به بانک مرکزی کمک کنند؛ به نحوی که یکی از این بعدها، نظارتی است؛ کما این‌که  در طول بحران ارزی که در اواسط سال پیش آمد و کشور ما تحت تأثیر تحریم‌های ناعادلانه و غیرانسانی دولت آمریکا قرار گرفت، حملات سفته‌بازانه در بازار ارز شدت گرفت و ما با کنترل بر تراکنش‌های بانکی، آن را به کمک ابزارهای دیگر در بازار ارز تخفیف داده و آرامش بر بازار حاکم شد.

انتشار سیاست‌نامه ارزرمز‌ها

همتی همچنین در مورد ارزرمز‌ها نیز به انتشار سیاست‌نامه مربوطه از سوی بانک مرکزی خبر داد و گفت: منتظر دریافت نظرات فعالان این حوزه هستیم تا بتوانیم به جمع‌بندی کامل رسیده و کار را نهایی کنیم. همتی گفت: سومین اتفاق مهم در صحنه بانکداری الکترونیک، مهاجرت از کارتهای بانکی به صورت مغناطیسی به‌ کارت بانک‌های هوشمند هستند که این تحول مهمی است و به نظر می‌رسد انتقال از این نوع کارت‌ها به‌کارت‌های هوشمند، به زودی رخ دهد؛ همچنین ایجاد پلت‌فرم برای بلاک‌چین‌ها نیز در دستور کار است که بر این اساس، پلت‌فرم لازم طراحی شده که این امکان را به ما می‌دهد که از این بستر، برای توسعه و ثبت فعالیت‌های خود استفاده کنیم.

دگردیسی در نظام بانکی با فین‌تک‌‌ها و بلاک‌چین

در ادامه اکبر‌کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی گفت: فین‌تک‌ها و بلاک‌چین، دگردیسی فضای خدمات مالی کشور را به وجود آورده است. کمیجانی گفت: فین‌تک و بلاک‌چین، در حال دگردیسی فضای خدمات مالی کشور هستند، به این معنا که فین‌تک‌ها ارایه خدمات به مشتری نهایی را از انحصار به مؤسسات مالی خارج کرده و بسته‌هایی را با تنوع کاربردی بسیار و به صورت سفارش شده در اختیار مردم قرار می‌دهند، همچنین بلاک‌چین نیز با ارایه نوآوری عملی، در ایجاد دفاتر توزیع یافته به جای دفاتر متمرکز، نیاز به نهاد واسط مورد اعتماد را از بین برده و فناوری را به عنوان زیرساخت اعتماد جایگزین آن کرده است. قائم مقام بانک مرکزی افزود: عملیات سفته‌بازانه، در کنار قوانین تصویب شده و در حال بررسی و تصویب مبارزه با پولشویی، نیاز به رصد و پایش مبادلات پولی را اجتناب‌ناپذیر کرده است، به گونه‌ای که در نهایت، ردیابی وجوه از ابتدا تا انتها مشخص و شفاف باشد، پس تدوین و تصویب مقررات جدید در حوزه تراکنش‌های بانکی و چک‌های تضمینی که در ماه‌های اخیر صورت گرفت، به عنوان بخشی از راه‌حل در کاهش التهابات ارزی و توقف نسبی فعالیت‌های سفته‌بازانه مؤثر بوده است.

اهمیت استفاده از پول ملی در حوزه رمزارزها

در ادامه این همایش معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تأکید کرد که مبارزه با پولشویی و استفاده از پول ملی در حوزه رمزارز‌ها برای بانک مرکزی مهم است. ناصرحکیمی با بیان این‌که  در مقررات‌گذاری با فعالان اقتصادی معامله می‌کنید، گفت: اگر مقررات بدی بگذارید که محدودکننده کسب و کار باشد کسی وارد نمی‌شود، اگر در اجرای آن زور هم نداشته باشید، هیچ‌کس آن را اجرا نمی‌کند. وی با بیان این‌که  در مقررات‌گذاری تعامل بین رگولاتور و مصرف‌کننده ایجاد می‌شود، اظهار‌کرد: در نهایت با جمع‌بندی این دو به نتیجه می‌رسیم، در کشور ما قوانین زیادی وجود دارد که هیچ‌وقت اجرا نمی‌شود و علت این است که زور اجرای آن وجود ندارد. حکیمی افزود: مقررات‌گذاری خوب این است که شما با ذی‌نفعان وارد مذاکره شوید، چنانکه مسایل نظارتی از جمله پولشویی و جایگزین نشدن ارز دیگری به جای ریال در حوزه رمزارز‌ها برای بانک مرکزی مهم است، اما راجع به موارد دیگر می‌توان صحبت کرد.

تصمیم‌گیری نهایی برای بلاک‌چین به زودی اعلام می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این همایش با بیان این‌که  تاکنون برداشت مستقیم در ۱۸ بانک عملیاتی شده است، گفت: در جلسه آینده کمیسیون اقتصادی دولت تضمین جمع‌بندی‌های نهایی برای استفاده از بلاک‌چین در نظام بانکداری را اعلام می‌کند. محمدجواد‌آذری‌جهرمی افزود: بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت یک حوزه تعاملی میان بانک مرکزی و وزارت ارتباطات است و در همین راستا به پیشنهاد وزارت ارتباطات، آیین‌نامه رفع انحصار از شرکت‌های پرداخت الکترونیک در دولت به تصویب رسید که می‌تواند باعث رشد فین‌تک‌ها و شرکت‌های حوزه مالی باشد. براساس آخرین آمار، بانک مرکزی در حال تدوین دستورالعمل‌های ابلاغی دولت در خصوص رفع انحصار از شرکت‌های psp‌ها است. آذری‌جهرمی با بیان این‌که  هزینه تمام شده پول در بانکداری الکترونیک نسبت به بانکداری سنتی پایین‌تر است، اظهارداشت: با توجه به قیمت پایین تمام شده ارایه خدمات و پول در بانکداری الکترونیک نسبت به بانکداری سنتی و شعبه‌های گرانقیمت می‌توان تسهیلاتی را با قیمت کم ارایه کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره چالش گسترش بانکداری الکترونیک تصریح‌کرد: احراز هویت و شناسایی مشتریان سیستم بانکی از چالش‌های گسترش بانکداری الکترونیک و دیجیتال است.