آیا طلا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

بررسی وضعیت طلایی‌‌ترین کالای ایران در سال‌های اخیر آیا طلا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ گروه بانک، بیمه، بورس- طلا؛ کالای با ارزشی که بسیاری کم‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری را برای آن قائل هستند، آنها معتقدند منابع تهیه طلا محدود است و همین بهترین دلیل برای افزایش قیمت طلا در آینده است. از سویی برخی معتقدند که طلا […]

بررسی وضعیت طلایی‌‌ترین کالای ایران در سال‌های اخیر

آیا طلا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

گروه بانک، بیمه، بورس- طلا؛ کالای با ارزشی که بسیاری کم‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری را برای آن قائل هستند، آنها معتقدند منابع تهیه طلا محدود است و همین بهترین دلیل برای افزایش قیمت طلا در آینده است. از سویی برخی معتقدند که طلا یک دام طلایی محسوب می‌شود. آنها می‌گویند طلا به خودی خود هیچ ارزش افزوده‌ای ایجاد نخواهد کرد. نوسانات آن‌ هم ناشی از تحولات اقتصادی و کاهش یا افزایش ارزش پول ملی است. حال سؤال این است که آیا طلا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

طلا و سکه؛ کالاهای سرمایه‌ای

به جرأت می‌توان گفت که طلا و سکه برخلاف دلار همواره جزو کالاهای سرمایه‌ای بوده‌اند. هر چند که طلا برای خانم‌ها خاصیت تزیینی دارد و از این زاویه می‌توان آن را کالای مصرفی دانست اما حتی کسانی که طلا را به عنوان ابزاری زینتی خریداری می‌کنند، نیز به آن نگاه سرمایه‌ای دارند. به همین دلیل است که خانم‌ها همواره تغییرات قیمت طلا را دنبال می‌کنند تا ببینند سرمایه بالقوه‌شان به چه میزان رسیده است. آنها می‌خواهند ارزش دارایی خود را بدانند تا در مواقع نیاز با فروش آن خواسته دیگرشان را برآورده کنند. همچنین از طلا و سکه به عنوان کالاهایی با قدرت نقدشوندگی بالا یاد می‌شود که سرمایه‌گذاران حاضر در آن معمولاً کارکرد میان سرمایه‌ای از آن انتظار دارند، به این مفهوم که پول نقد خود را به سکه و طلا تبدیل می‌کنند تا هنگام انجام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر یا خرید یکی از مایحتاج زندگی خود، آن را بار دیگر به پول نقد تبدیل کنند.

قدرت نقدشوندگی بالا

بازار طلا و سکه هر چند از نظر نقدشوندگی به بازار ارز شبیه است، اما نزد سرمایه‌گذاران از امنیت بیش‌تری برخوردار است و کارشناسان اقتصادی هم ورود به بازار طلا و سکه را برای سرمایه‌گذاری مذموم نمی‌دانند. فلز گرانبها به نسبت پول کاغذی آمریکا ارزش بالاتری میان سرمایه‌گذاران خرد دارد، چرا که آنها به ارزش ذاتی کالایی که خریداری می‌کنند اطمینان دارند و می‌دانند که این ارزش ذاتی به سادگی با تغییر سیاست‌های دولت، از بین نمی‌رود. همچنین با وجود این‌که بازار طلا و سکه به شکل سنتی بازار مطمئنی بوده است اما در دو سال اخیر به واسطه التهابات بازار ارز و ورود سفته‌بازان به بازار سکه، این فضا هم با ناامنی‌هایی همراه شده است. بازار سکه در این ایام به مانند بازار ارز شرایط ویژه‌ای را از سر می‌گذراند. مهم‌ترین اتفاقی که برای این بازار استراتژیک افتاده این است که عوامل تأثیرگذار بر قیمت‌ها به شکلی غیرعادی تغییر کرده است. حالا عوامل غیراقتصادی نیز بر نوسانات این بازار تأثیر می‌گذارد. این موضوع از وابستگی قیمت طلا و سکه به دلار در ایران ناشی می‌شود. در شرایط عادی اگر قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی بود که نوسانات طلا و سکه در داخل را رقم می‌زد، حالا بالا و پایین رفتن نرخ دلار هم در آن مؤثر است.

متغیرهای تبدیل قیمت طلا

نکته اینجاست که در فرمول تبدیل قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به نرخ طلا در بازار ایران دو متغیر وجود دارد. متغیر اول، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی است و متغیر دوم قیمت دلار در بازار آزاد. از آنجا که تا پیش از سال ۹۰، قیمت دلار در بازار آزاد ایران با نوسان قابل توجه و التهاب مواجه نبود، تقریباً متغیر دوم در فرمول، به عددی ثابت تبدیل شده بود؛ اما در این دو سال اخیر که قیمت دلار تغییرات قابل توجهی را از سر گذرانده و تا ۳۰۰ درصد رشد کرده است، متغیر دوم فرمول بیش‌ترین تأثیر را در نتیجه معادله گذاشته است.

اصلی‌‌ترین علت افزایش قیمت طلا

یکی از تأثیرگذار‌ترین عوامل افزایش قیمت طلا؛ سیاست است. کسانی که دستی در این بازار دارند به خوبی می‌دانند که با وقوع جنگ در منطقه و حتی تهدیدات رؤسای جمهوری، تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای کاهش نرخ بهره و کار در آمریکا و اتفاقاتی از این دست، قیمت طلا در جهان تغییر می‌کند. در کشورمان اما مدل تغییر قیمت طلا همزمان با بحران ارزی عوض شد؛ یعنی اگر تاکنون همزمان با بالارفتن قیمت دلار، قیمت طلا کاهش پیدا می‌کرد و بالعکس؛ اکنون با بالارفتن قیمت ارز، قیمت طلا نیز بالا می‌رود و می‌توان گفت که در حال حاضر اصلی‌‌ترین علت افزایش قیمت طلا، افزایش قیمت ارز است.

سکه و حبابی که خالی نمی‌شود!

طی یکسال اخیر- مخصوصاً چند ماه گذشته‌ـ هر وقت که قیمت ارز بالا رفته، قیمت طلا نیز به شدت افزایش نشان داده است. همچنین در مقطعی که هیمنه صعود قیمت دلار ۱۹ هزار تومانی شکست، قیمت سکه نیز از سکوی ۵ میلیون تومانی به پایین پرتاب شد و به کانال ۳ میلیون تومانی برگشت. بازار طلا، براساس گفته‌های مسؤولان همچنان دارای حباب است. در همین ارتباط، محمد‌کشتی‌آرای، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر هفته گذشته در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه گفت که حباب سکه با توجه به افزایش تقاضا به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. به هر حال سکه طی سال‌های اخیر یکی از کالاهایی بوده که بیش‌ترین افزایش قیمت را تجربه کرده و می‌توان گفت که همچنان طلا کالایی مناسب برای سرمایه‌گذاری است، البته به شرطی که به دنبال نتیجه سریع نباشید.