تداوم قیمت‌های الاکلنگی بلیت ایرلاین‌ها!

تداوم قیمت‌های الاکلنگی بلیت ایرلاین‌ها! احتمال افزایش دوباره بهای بلیت هواپیما‌ها گروه راه و شهرسازی- پس از شوک ارزی در نیمه ابتدایی سال، ایرلاین‌های هوایی اعلام کردند با توجه به نرسیدن ارز لازم به ایرلاین‌‌ها از تعهد متقابلی که برای کنترل قیمت بلیت پروازهای داخلی به سازمان هواپیمایی کشوری داده بودند، به ناچار خارج می‌شوند. […]

تداوم قیمت‌های الاکلنگی بلیت ایرلاین‌ها!

احتمال افزایش دوباره بهای بلیت هواپیما‌ها

گروه راه و شهرسازی- پس از شوک ارزی در نیمه ابتدایی سال، ایرلاین‌های هوایی اعلام کردند با توجه به نرسیدن ارز لازم به ایرلاین‌‌ها از تعهد متقابلی که برای کنترل قیمت بلیت پروازهای داخلی به سازمان هواپیمایی کشوری داده بودند، به ناچار خارج می‌شوند. در نتیجه از تابستان گذشته قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافت. سپس با کاهش تعداد مسافران متقاضی و نیز اختصاص ارز نیمایی شاهد کاهش قیمت بلیت‌های پروازی بودیم. در واقع ایرلاین‌‌ها با کاهش قابل توجه تعداد مسافران در پروازهای داخلی مواجه شده‌ بودند که با تعهد دولت نسبت به ارایه‌ ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی از طریق سامانه نیما اجرایی شد تا حدودی مشکل هزینه‌های آنها برطرف شود. هر چند قیمت‌ها در آذرماه تغییری نکرد اما احتمال افزایش قیمت‌ها در ایام تعطیلات اواخر بهمن ماه و نیز عید سال ۱۳۹۸ وجود دارد، لذا قیمت‌های الاکلنگی بلیت ایرلاین‌ها و نوسانات بهای آنها همچنان ادامه خواهد داشت.

وعده ارزان‌سازی بلیت هواپیما از جیب بخش خصوصی قانونی و شرعی نیست!

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد که وعده ارزان‌سازی بلیت هواپیما از جیب بخش خصوصی که ۷۰ درصد سهم حمل و نقل هوایی کشور را برعهده دارد، قانونی و شرعی نیست.

مقصود‌اسعدی‌سامانی در ارتباط با مسایل مطرح شده مبنی بر این‌که دولت تلاش می‌کند هزینه بلیت هواپیما به وضع قبل بازگردد، اظهارکرد: نمی‌دانیم این ادعا چقدر صحت دارد؛ اما باید تأکید کرد که ۷۰ درصد سهم جابه‌جایی حمل و نقل کشور برعهده بخش خصوصی است و وعده ارزان‌سازی از جیب بخش خصوصی نه قانونی و نه شرعی است.

وی ادامه‌داد: قیمت بلیت هواپیما از آذرماه سال‌جاری تغییری نداشته است و کف و سقف قیمت‌ها در مسیرهای مختلف توسط همه شرکت‌های هواپیمایی در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ادامه با بیان این‌که نه تنها در ایام تعطیلات ۲۲ بهمن‌ماه بلکه در تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۸ نیز تغییری در نرخ‌های بلیت هواپیما نخواهیم داشت، اظهارکرد: ممکن است در پیک سفرها، مسیرهای رفت ترافیک بیش‌تری داشته باشند و قیمت‌ها افزایش یابند اما این افزایش قیمت‌ها بالاتر از نرخ تعیین شده نیست و این در حالی است که مسیر برگشت همان پرواز‌ها با نرخ پایین‌تری عرضه می‌شود، بنابراین به هیچ وجه سقف قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی بالاتر از سقف تعیین شده نیست.

اسعدی‌سامانی افزود: معمولاً در زمانی که ترافیک سفر‌ها افزایش می‌یابد، بالا‌ترین کلاس نرخی ارایه می‌شود، اما مطمئن باشید که این ارقام بالاتر از مبالغ تعیین شده نیست و اگر سایت فروش دفاتر هواپیمایی نیز در این راستا تخلف کنند و بلیت‌هایی را با قیمت بالاتر به فروش برسانند، توسط دستگاه‌های ناظر با آن برخورد می‌شود.

مردم از سایت‌های رسمی، بلیت هواپیما بخرند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: با توجه به احتمال تلاش برخی از سودجویان برای دور زدن این قیمت‌ها سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که تنها دفاتر و سایت‌های مجاز برای فروش بلیت هواپیما می‌توانند در این بخش فعالیت کنند و جز آنها کلیه فعالیت‌ها غیرقانونی خواهد بود.

مقصود‌اسعدی‌سامانی با بیان این‌که سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن ایرلاین‌‌ها تمامی دفاتر و سایت‌های مجاز برای فروش بلیت را اعلام کرده‌اند، تصریح‌کرد‌: در چنین شرایطی از مردم می‌خواهیم که برای جلوگیری از فعالیت سودجویان و البته ضرر کردن خودشان به دلیل احتمال فروش بلیت تقلبی تنها از سایت‌های رسمی بلیت تهیه کنند.

کاهش قیمت بلیت هواپیما ظاهر قضیه است

در ادامه دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: کاهش قیمت بلیت هواپیما ظاهر قضیه است، چون شرکت‌های هواپیمایی با عناوین مختلف از جمله «مالیات اضافی»، نرخ‌‌ها را افزایش داده‌اند که تحت تأثیر آن، حجم سفر ایرانی‌‌ها در مسیرهای پرمسافر نیز به کم‌تر از نصف رسیده است.

مرتضی‌قربانی به تحولات قیمت‌گذاری بلیت هواپیما به‌ویژه پس از تبدیل ارز آن با واحد «نیما»، اشاره کرد و درباره تأثیر آن بر قیمت تور‌ها و حجم سفر ایرانی‌‌ها پرداخت و اظهارکرد: استانبول، تفلیس، کوالالامپور و دبی از پرتردد‌ترین مسیرهای سفر ایرانی‌‌ها است که درحال حاضر تعداد پروازهای آنها به نصف رسیده است. شاید بخشی از آن ناشی از رکود فصلی باشد اما مهم‌ترین عامل آن هزینه سنگین سفر است.

وی گفت: افزایش نرخ در بلیت هواپیما از زمانی که ارز با نوسانات همراه شد، به دو شکل اتفاق افتاد؛ یک بار در ROE یا نرخ تبدیل ارز که مبنای محاسبه قیمت بلیت و مالیات است، اما افزایش دیگر زمانی اتفاق افتاد که دولت یک مدل ارز (۴۲۰۰ تومان) را اعلام کرد و همان موقع پایه قیمت‌گذاری تغییر کرد. در واقع بهانه شرکت‌های هواپیمایی برای این افزایش قیمت، جبران مابه‌التفاوت ارز دولتی و آزاد بود. آنها می‌گفتند از دولت ارزی دریافت نمی‌کنند و باید از بازار آزاد آن را تأمین کنند. با این ترفند قیمت بلیت‌ها بیش‌تر شد. در حقیقت فقط نرخ ارز نبود که قیمت بلیت‌ها را گران کرد.

برخورد با گران‌فروشی بلیت هواپیما در تعطیلات ۲۲ بهمن

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از بازرسی و برخورد با شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و در ایام تعطیلات ۲۲ بهمن‌ماه بلیت خود را با نرخ‌های بالاتر از محدوده تعیین شده به فروش می‌رساند.

رضاجعفرزاده در ارتباط با افزایش قیمت بلیت هواپیما در تعطیلات ۲۲ بهمن‌ماه سال‌جاری توسط برخی شرکت‌های هواپیمایی، اظهارکرد: ملاک قیمت بلیت هواپیما نرخی است که شرکت‌های هواپیمایی روی پورتال خود ابلاغ و اعلام می‌کنند و ارقام بیش‌تر از نرخ تعیین شده تخلف به شمار می‌آید.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه‌داد: تعیین نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی براساس هزینه‌های تمام شده یک ساعت صندلی پرواز است و آنچه برای ما تخلف محسوب می‌شود، تفاوت نرخی است که شرکت‌های هواپیمایی روی پورتال خود اعلام کردند و نرخی است که توسط واسطه‌ها تغییر می‌یابد.

وی در مورد برخورد با گرانفروشی بلیت هواپیما تأکیدکرد: نرخ بلیت هواپیما براساس عرضه و تقاضا و نیز ملاک و معیارهای موجود تعیین می‌شود و بازرسی دفتر سازمان هواپیمایی قیمت‌ها را رصد می‌کند. علاوه بر این بازرسان به شکل حضوری در ایام ویژه‌ای نظیر تعطیلات ۲۲ بهمن‌ماه در دفاتر خدمات هواپیمایی حضور پیدا می‌کنند و در عین حال گزارش‌های مردمی به سازمان هواپیمایی کشوری و نیز شرکت‌های هواپیمایی می‌تواند بازرسان را نسبت به این مسأله آگاه کند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه از ابلاغ بخشنامه الزام شرکت‌های هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی از اول بهمن‌ماه خبر داد و اعلام‌کرد: شرکت‌های هواپیمایی، مجاز به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر نیستند و ارایه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد.