برگزاری مناقصات حوزه فضا برای مشارکت دانش‌بنیان‌ها

به زودی محقق می شود برگزاری مناقصات حوزه فضا برای مشارکت دانش‌بنیان‌ها محمدرضا عیوضی نیاز ایران در حوزه فضا، ساخت ماهواره‌های کاربردی، قراردادن در مدار و استفاده از این ماهواره‌ها در حوزه‌های صنعتی است تا از این طریق با مشارکت داخلی دانش‌بنیان‌ها و دانشگاه‌ها، نیازهای کشور با ماهواره‌های بومی رفع شود. رییس سازمان فضایی ایران […]

به زودی محقق می شود

برگزاری مناقصات حوزه فضا برای مشارکت دانش‌بنیان‌ها

محمدرضا عیوضی

نیاز ایران در حوزه فضا، ساخت ماهواره‌های کاربردی، قراردادن در مدار و استفاده از این ماهواره‌ها در حوزه‌های صنعتی است تا از این طریق با مشارکت داخلی دانش‌بنیان‌ها و دانشگاه‌ها، نیازهای کشور با ماهواره‌های بومی رفع شود.

رییس سازمان فضایی ایران با تأکید بر این‌که کشور به ۶ حوزه استراتژیک فناوری فضایی که چرخه کامل فضایی محسوب می‌شود؛ رسیده است، گفت: به منظور افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آینده مناقصات حوزه فضا برگزار خواهد شد.

چرخه کامل فناوری فضایی

مرتضی‌براری، رییس سازمان فضایی ایران در پنل تخصصی طراحی ماهواره که همزمان با اولین همایش «ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن» در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با بیان این‌که ایران در ۶ حوزه استراتژیک فضایی به نتایج قابل قبولی رسیده است، افزود: طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت جایگاه پرتاب، طراحی و ساخت ماهواره‌برها، طراحی و ساخت ایستگاه کنترل و هدایت ماهواره، طراحی و ساخت ایستگاه دریافت و ارسال پیام و قدرت تحلیل پردازش‌های ماهواره از جمله ۶ حوزه استراتژیک فضایی است که ما به چرخه کامل آن رسیده‌ایم.

رتبه یازدهم ایران در فضا

وی با بیان این‌که دانشگاه‌ها از دهه ۶۰ در فعالیت‌های فضایی مشارکت داشته‌اند، در این باره توضیح‌داد: امروزه ظرفیت‌های ارزشمندی در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است، به‌گونه‌ای که موفق به کسب رتبه اول علمی در منطقه و رتبه ۱۱ در دنیا شده‌ایم.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به این‌که رتبه ایران در دنیا ۱۴ بوده و با رشد ۳ پله‌ای به رتبه یازدهم رسیده است، خاطرنشان‌کرد: بر این اساس لازم است تا ظرفیت علمی کشور برای حل مشکلات هدایت شود.

استارت مشارکت دانش‌بنیان‌ها با برگزاری مناقصه

براری با اشاره به برنامه‌های سازمان فضایی برای توسعه فناوری‌های این حوزه، اضافه‌کرد: ما علاوه بر این‌که اقدام به بومی‌سازی زیرساخت‌ها خواهیم کرد، درصدد راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه هستیم که در این راستا در آینده چندین مناقصه برگزار خواهیم کرد تا از این طریق زمینه مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فضا فراهم شود.

وی با تأکید بر این‌که در مدت ۴۰ سال است که داده‌های ماهواره‌ای را دریافت می‌کنیم، با تأکید بر ضرورت آزادسازی این داده‌ها، اظهارکرد: آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای یکی از استراتژی‌های ما است و تلاش داریم بستر آن را ایجاد کرده و این امر موجب کاهش تصدی‌گری در توسعه فناوری‌های فضایی خواهد شد.

انتقاد از بودجه دولتی!

رییس سازمان فضایی ایران با انتقاد از گره خوردن بودجه‌های حوزه فضایی با بودجه‌های دولت، اضافه‌کرد: این در حالی است که در دنیا دولت‌‌ها با توسعه بازار این حوزه زمینه مشارکت بخش خصوصی را ایجاد کرده‌اند و ما امیدواریم که بتوانیم با ایجاد زمینه‌های مناسب، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش‌های فضایی را توسعه دهیم.

وی با اشاره به حجم زیاد نقدینگی در جامعه ابراز امیدواری کرد که با بسترسازی‌های مناسب این نقدینگی‌‌ها به سمت توسعه فناوری‌های فضایی هدایت شوند.

چشم‌انداز آینده سازمان فضایی ایران

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به تدوین سند ۱۰ ساله هوافضا تا ۱۴۰۴، گفت: در حال حاضر با بازار رو به رشدی مواجه هستیم، به گونه‌ای که صنعت اطلاعات مکانی در سال ۲۰۱۷ به میزان ۲۹۹ میلیارد دلار به‌طور مستقیم و ۲۲۰۰ میلیارد دلار به‌طور غیرمستقیم بازار ایجاد کرده است.

براری ادامه‌داد: بر این اساس ماهواره‌های سنجشی، ماهواره‌های مخابراتی، ماهواره راداری و منظومه ماهواره‌ای از ۴ زیرساخت اولویت‌دار در سازمان فضایی هستند.

وی با تأکید بر این‌که صددرصد شبکه دریایی به شبکه ماهواره‌ای وابسته است، گفت: امروزه اقتصاد موبیلیتی رو به رشد است و اعتقاد داریم با ایجاد کنسرسیومی نسبت به رفع این نیاز‌ها اقدام شود.

درخواست برای پایان موازی‌کاری

عباسی‌آرند، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رییس گروه فضایی صا ایران در ادامه پنل تخصصی طراحی ماهواره با اشاره به این‌که سابقه فعالیت‌های فضایی مربوط به ۲۰ سال قبل است، در این باره افزود: ادامه مسیری که ۲۰ سال قبل آغاز شده بود، منجر به تولید سرمایه‌های دانشی از متخصصان، اساتید و محصولات دانش‌بنیان در این حوزه شده است.

وی با اشاره به نقش سازمان فضایی در این زمینه، اضافه‌کرد: سازمان فضایی می‌تواند با هماهنگ کردن شرکت‌ها، مجموعه‌های صنعتی و پژوهشگاه‌ها از موازی‌کاری در این عرصه جلوگیری به عمل آورد.

ورود دانشگاه‌ها بسته به شرایط!

عباسی‌آرند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای ۳ پروژه ساخت ماهواره در ۳ دانشگاه، اظهارکرد: در آن شرایط ایجاب می‌کرد که دانشگاه‌ها وارد ساخت ماهواره‌ها شوند، ولی امروزه لازم است تا جهت‌گیری‌ها در این زمینه مشخص شود؛ چرا که با توجه به بودجه‌های محدود بتوانیم بر اولویت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا گام‌های بهتری برداشته شود.