جایگاه پنجم ایران در تولید سیمان

جایگاه پنجم ایران در تولید سیمان گروه زمین و معدن صنعت سیمان ایران، در حالی هشتادوپنجمین سال از عمر خود را پشت سر می‌گذارد که به اعتقاد صاحب‌نظران صنعت سیمان، فعالیت این بخش به منزله یکی از شاخص‌های توسعه در کشور‌ها محسوب می‌شود و در ایران نیز این صنعت در شمار یکی از ۷ صنایع […]

جایگاه پنجم ایران در تولید سیمان

گروه زمین و معدن

صنعت سیمان ایران، در حالی هشتادوپنجمین سال از عمر خود را پشت سر می‌گذارد که به اعتقاد صاحب‌نظران صنعت سیمان، فعالیت این بخش به منزله یکی از شاخص‌های توسعه در کشور‌ها محسوب می‌شود و در ایران نیز این صنعت در شمار یکی از ۷ صنایع راهبردی معرفی شده است. به‌طوری که در ۴۰ ساله اخیر، صنعت سیمان کشور به عنوان یکی از صنایع پایه کشور نقش مهمی در توسعه اقتصادی و زیرساخت کشور را برعهده داشته است و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در این بخش صورت گرفته است، توانست علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل محصولات خود را به سایر کشور‌‌ها نیز صادر کند و جزو ۵ کشور برتر تولیدکننده سیمان در دنیا باشد. آمارهای منتشر شده توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نشان می‌دهد شمار کنونی کارخانه‌های سیمان کشور به ۷۴ واحد رسیده و تعدادی دیگر از کارخانه‌های دارای مجوز نیز در دولت دوازدهم وارد مدار خواهند شد. که ظرفیت تولید آن به ۸۶ میلیون تن می‌رسد. همچنین برپایه آمارهای موجود که حاکی از تولید ۶۰ میلیون تن سیمان در سال گذشته است، با توجه به توانمندی این بخش، اکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد ظرفیت فعال و بقیه در شرایط کنونی خالی است که از مهم‌ترین دلایل می‌توان کاهش مصرف داخلی، تقلیل بودجه‌ها و نبود برخی پروتکل‌ها با کشور‌های همسایه برای استفاده از سیمان تولیدی نام برد.

در همین باره عبدالرضاشیخان، دبیر انجمن سیمان، درباره دستاورد‌های صنعت سیمان طی ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی اظهارکرد: تولید سیمان در ابتدای انقلاب با اکنون قابل مقایسه نیست. در حالی که میزان تولید سیمان در اوایل انقلاب حدود ۸ میلیون تن بوده است. با اجرای طرح‌های توسعه‌ای که اجرا شد ظرفیت تولید سیمان در کشور روند روبه رشدی به خود گرفته است.

دبیر انجمن سیمان با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه‌ای افزود: در سال ۷۰ میزان تولید سیمان به ۱۷ میلیون تن رسید و با ادامه طرح‌ها در سال ۸۰ میزان تولید به ۲۹٫۵ تن رسید و در سال۹۰ به ۷۰٫۵ میلیون تن رسیده است و از سال ۹۰ تا ۹۷ به ۸۷ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان این‌که رشد تولید سیمان در کشور طی سال‌های گذشته نسبت به نُرم جهانی بیش‌تر بوده است، گفت: در حال‌حاضر پس از چین، هند آمریکا و برزیل پنجمین تولیدکننده سیمان در جهان هستیم.

دبیر انجمن سیمان درباره تعداد کارخانه‌های فعال تولید سیمان خاطرنشان کرد: تعداد کارخانه‌های فعال کشور حدود ۷۷ کارخانه است که ۳۳درصد این ظرفیت توسط بخش‌خصوصی ایجاد شده است.

وی گفت: استان اصفهان بیش‌ترین تولید سیمان و تعداد کارخانه سیمان در کشور را دارد و هم‌اکنون با داشتن ۶ کارخانه در مجموع ۸ میلیون تن تولید دارد.

شیخان درباره صادرات سیمان با بیان این‌که قبل از انقلاب صادراتی از کشور صورت نمی‌گرفت، گفت: طی ۹ ماهه امسال ۴٫۵ میلیون تن کلینکر و ۴٫۵ میلیون تن صادرات سیمان صورت گرفت و طی ۶ ماهه امسال حتی رشد داشتیم و در حال‌حاضر رتبه چهارم دنیا در صادرات را در اختیار داریم.

وی با بیان این‌که صادرات هر تن سیمان نزدیک به ۳۰ دلار ارزآوری برای کشور دارد، افزود: در حال‌حاضر نزدیک به ۱۲ میلیون تن سیمان ایران به ۱۷ کشور دنیا صادر می‌شود و بیش‌ترین صادرات سیمان کشور به افغانستان و بیش‌ترین کلینکر به بنگلادش صورت می‌گیرد.

دبیر انجمن سیمان با بیان این‌که با برنامه‌ریزی صورت گرفته در افق ۱۴۰۴ میزان تولید سیمان به ۱۰۰میلیون تن خواهد رسید، بیان داشت: با توجه به شرایطی که صنعت سیمان دارد، حتی بدون اضافه کردن یک کارخانه پاسخگوی نیاز داخل و صادرات را تا سال ۱۴۱۴ است.

شیخان درباره پیشرفت صنعت سیمان گفت: به دلیل دسترسی داشتن به مواد اولیه در کشور از جمله وجود آهک، که کوه‌های آهکی فراوانی زیادی در کشور داریم، نیروی انسانی ماهر و کاربلد که موجب بومی شدن طراحی، ساخت و تعمیر قطعات شده و وابستگی به واردات قطعات خارجی را کم کرده و انرژی ارزان از جمله دلایل پیشرفت و مزیت‌های تولید سیمان در کشور است.

این در حالی است که جعفرسرقینی، معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت هفته گذشته با بیان این‌که ظرفیت تولید سیمان هم در زمان انقلاب ۸ میلیون تن در سال بود که با افزایش ۱۱ برابری نزدیک به ۸۸ میلیون تن در سال رسیده است، گفت: ایران نه‌تنها واردکننده نیست بلکه جایگاه صادرات عمده سیمان را در دنیا کسب کرده و سالانه ۱۵ میلیون تن سیمان به اقصی نقاط دنیا صادر می‌کند.

 سرقینی همچنین به اجرای چند طرح‌ سیمانی اشاره کرد و بیان داشت: اکنون بیش از ۳۵ درصد پیشرفت دارند و انتظار می‌رود سال آینده دو میلیون تن به ظرفیت تولید سیمان کشور افزوده شود.

به گفته وی، ایران امروز بیش از دودرصد ظرفیت تولید سیمان جهانی را دارد و امسال مصرف داخلی این ماده به رقم ۴۸ میلیون تن می‌رسد و میزان صادرات نیز به حدود ۱۴ میلیون تن خواهد رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت گفت: با توجه به این‌که در حال‌حاضر بسیاری از محصولات مهم صنعتی و معدنی در بورس کالا عرضه می‌شود و در مقطعی به دنبال این بودیم که سیمان را نیز به بورس بیاوریم که حال با توجه به شرایط امروز حداقل قصد داریم سیمان صادراتی را در بورس عرضه کنیم.