پروژه ۳هزار میلیارد ریالی با مدل مالی Buy Back کلید خورد

مشارکت بخش‌خصوصی در طرح‌های آب‌وبرق خراسان‌رضوی پروژه ۳هزار میلیارد ریالی با مدل مالی Buy Back کلید خورد گروه انرژی- در آستانه ۴۰سالگی انقلاب اسلامی دومینوی راه‌اندازی و رونمایی از پروژه‌ها در صنایع مختلف به راه افتاده است. در این میان صنعت آب‌وبرق از قافله مذکور عقب نمانده تا با سفرهای استانی وزیر نیرو، پروژه‌ها یکی […]

مشارکت بخش‌خصوصی در طرح‌های آب‌وبرق خراسان‌رضوی

پروژه ۳هزار میلیارد ریالی با مدل مالی Buy Back کلید خورد

گروه انرژی- در آستانه ۴۰سالگی انقلاب اسلامی دومینوی راه‌اندازی و رونمایی از پروژه‌ها در صنایع مختلف به راه افتاده است. در این میان صنعت آب‌وبرق از قافله مذکور عقب نمانده تا با سفرهای استانی وزیر نیرو، پروژه‌ها یکی پس از دیگری به روی غلتک بهره‌برداری بیفتند. این درحالی است که پیشرفت‌های چشمگیری هم در صنعت برق و هم در بخش آب به وقوع پیوسته است. شاهد این امر افزایش ۱۱ برابری ظرفیت نیروگاهی و تلاش عوامل و مجریان در تشویق بخش‌خصوصی برای مشارکت در طرح ‌های آبی است.

برهمین اساس باید اذعان کرد طول شبکه‌های انتقال، فوق‌ توزیع و توزیع برق کشور در طول ۴۰ سال گذشته بیش از ۱۱ برابر افزایش یافته است. این در شرایطی است که پست‌های برق ۱۴ برابر شده و روستاهای برق‌دار شده از ۴هزار روستا در ابتدای انقلاب به ۵۷ هزار روستا رسیده است.

همچنین در بخش آب جمعیت روستایی تحت پوشش آبرسانی از دو میلیون نفر در ابتدای انقلاب، اکنون به ۱۷ میلیون نفر رسیده و موجب شده تا عملکردهای بخش آب شرب در کشور با شاخص‌های کشورهای توسعه‌یافته برابری کند.

دومینوی پروژه‌ها به حرکت درآمد

حال در بین تکه‌های دومینوی صنعتی استان‌ها، نوبت به تربت‌حیدریه رسیده است، در این راستا در شهرستان مذکور تکمیل نیروگاه سیکل ترکیبی راشد و تصفیه‌خانه فاضلاب آغاز شده و ۶۰ هزار نفر توسط این تصفیه‌خانه تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

براین اساس پروژه تکمیل شبکه فاضلاب تربت‌حیدریه با سرمایه‌ای افزون‌بر ۳هزار میلیارد ریال و با مدل مالی بیع متقابل (Buy Back) رسماً آغاز به‌کار کرد.

پروژه فاضلاب تربت‌حیدریه ظرف ۴سال تکمیل و مشترکان تحت پوشش از ۴۳درصد فعلی به صددرصد و ظرفیت تصفیه‌خانه هم از ۱۵۰ لیتر برثانیه به ۳۰۰ لیتر برثانیه افزایش می‌یابد و درمقابل پساب تولیدشده به مدت ۲۵ سال و هر سال ۶٫۹ میلیون مترمکعب در طول دوره بهره‌برداری تجاری در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت.

این قرارداد شامل احداث مدول تصفیه‌خانه به ظرفیت ۱۲هزارمترمکعب در شبانه روز، ۱۰۰ کیلومتر شبکه و نصب ۱۲هزار انشعاب فاضلاب است. بخش‌خصوصی همچنین ۹۰۰ میلیارد ریال در بازه زمانی ۶سال به آبفای تربت‌حیدریه پرداخت می‌کند که این مبلغ صرف آبرسانی، تعادل بخشی و اصلاح شبکه آب این شهر خواهد شد.

 علاوه بر پروژه مذکور عملیات اجرایی نیروگاه ۵۲۲ مگاواتی سیکل ترکیبی راشد تربت‌حیدریه نیز آغاز به کار کرد. این نیروگاه شامل دو واحد گاز هرکدام به ظرفیت ۱۷۶ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۱۷۰ مگاوات خواهد بود و پیشبینی می‌شود تا این نیروگاه تا سال ۱۴۰۰ با شبکه سراسری سنکرون شود.

شرکت مپنا پیمانکار این پروژه است و  بانک صنعت‌ومعدن به‌عنوان بانک عامل تعیین و تخصیص مبلغ ۲۱۵ میلیون دلار در سال ۹۶ توسط صندوق توسعه ملی مصوب شده است.

اجرای ۴۵۸ پروژه در خراسان‌رضوی

وزیر نیرو در این خصوص با اشاره به این‌که واحدهای گاز نیروگاه سیکل ترکیبی راشد تربت‌حیدریه تا سال ۱۴۰۰ وارد مدار خواهد شد، گفت: در حال‌حاضر ۴۵۸ پروژه صنعت آب‌وبرق در استان خراسان‌رضوی در حال اجراست که برای تکمیل آنها اعتباری بالغ بر ۴هزار میلیارد تومان تدارک دیده خواهد شد.

رضااردکانیان گفت: پنجشنبه گذشته عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی راشد تربت‌حیدریه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات آغاز شد که این واحد نقش مهمی در تأمین انرژی مورد نیاز منطقه و افزایش ظرفیت خواهد داشت.

وی تأکید کرد: طبیعتاً هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی این منطقه نیازمند چنین ظرفیتی است. همچنین در زمینه صادرات انرژی به کشور همسایه نیز این سرمایه‌گذاری‌ها بسیار حایز اهمیت است.

روی مدار آمدن واحد گازی نیروگاه تربت‌حیدریه؛ سال ۱۴۰۰

وزیر نیرو با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب شهر تربت‌حیدریه، گفت: این پروژه نیز جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد و با مشارکت بخش‌خصوصی انجام خواهد شد.

اردکانیان با تأکید بر این‌که برای دو طرح یاد شده جمعاً اعتباری بالغ بر ۴هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، ادامه داد: امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ و اوج بار مصرف این سال بتوانیم واحدهای گازی این نیروگاه سیکل ترکیبی را وارد مدار کنیم.

وی با بیان این‌که سایر طرح‌های وزارت نیرو در استان خراسان‌رضوی از وضعیت خوبی برخوردار هستند، عنوان کرد: در حال‌حاضر ۴۵۸ پروژه صنعت آب‌وبرق در این استان در حال اجراست که برای تکمیل آنها اعتباری بالغ بر ۴هزار میلیارد تومان تدارک دیده خواهد شد.

تخصیص ۱۵ میلیارد ریال به یک پروژه آبرسانی

در این بین پروژه آبرسانی شهدای فخرآباد نیز از توابع شهرستان بجستان در خراسان‌رضوی افتتاح شد.

مدیرعامل آبفار استان خراسان‌رضوی در آیین افتتاح این طرح گفت: با افتتاح پروژه آبرسانی شهدای فخرآباد بجستان بیش از ۲۷۰۰ نفر در قالب ۸۳۶ خانوار در روستای فخرآباد از توابع بخش یونسی این شهرستان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

محمددانشگر، انجام ۵٫۷ کیلومتر عملیات لوله‌گذاری خط انتقال، ۶٫۶ کیلومتر اصلاح شبکه توزیع، حفر و تجهیز یک حلقه چاه عمیق، احداث یک باب مخزن ذخیره ۵۰۰ مترمکعبی و ۱۴ باب حوضچه شیرآلات، اجرای ۱۳۰ متر حصارکشی و ۱۰۳ فقره نصب و اصلاح انشعابات را از دیگر مشخصات این پروژه برشمرد.

دانشگر، اعتبار هزینه شده این پروژه را ۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی عنوان کرد.