درآمدزایی یک میلیارد دلاری در میدان آزادگان جنوبی

مدیرعامل شرکت متن مطرح کرد درآمدزایی یک میلیارد دلاری در میدان آزادگان جنوبی مذاکره با اویک و صندوق‌های بازنشستگی برای توسعه میدان آذر گروه انرژی- طرح‌های توسعه میادین نفتی غرب کارون یکی از ابرپروژه‌های کشور محسوب می‌شود که با روی مدار آمدن هریک از آنها می‌توان امید به تثبیت جایگاه ایران در بازارهای بین‌المللی و […]

مدیرعامل شرکت متن مطرح کرد

درآمدزایی یک میلیارد دلاری در میدان آزادگان جنوبی

مذاکره با اویک و صندوق‌های بازنشستگی برای توسعه میدان آذر

گروه انرژی- طرح‌های توسعه میادین نفتی غرب کارون یکی از ابرپروژه‌های کشور محسوب می‌شود که با روی مدار آمدن هریک از آنها می‌توان امید به تثبیت جایگاه ایران در بازارهای بین‌المللی و همچنین افزایش توان چانه‌زنی در منطقه را در سر بپروراند. با این اوصاف می‌توان گفت که برای محقق شدن این امر باید حمایت‌هایی از سوی شرکت ملی نفت صورت بگیرد. در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است که مدیرعامل شرکت متن به عنوان مجری پروژه‌های میادین نفتی غرب کارون به بیان آن پرداخته است.

افزایش تولید روزانه نفت میدان آزادگان‌جنوبی به میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه با استفاده از دستگاه فرآورش سیار از جمله خبرهایی بود که رونمایی شد. حال به گفته تورج‌دهقانی، مدیرعامل شرکت متن، هم‌اکنون اجرای این پروژه در حال گذراندن مراحل نهایی است که انتظار می‌رود تا پیش از پایان بهمن ماه امسال به بهره‌برداری برسد.

خواب سرمایه‌ها به حداقل می‌رسد

دهقانی با بیان این‌که افزایش تولید مرحله‌ای از میدان‌های نفتی غرب کارون در دستور کار شرکت متن قرار دارد، گفت: میدان‌های این حوزه، میدان‌های بزرگی هستند و در پیک تولید می‌توانند چندصد هزار بشکه تولید کنند. برنامه متن در مورد توسعه این میدان‌ها این است که برای به حداقل رساندن خواب سرمایه و ایجاد حداکثر بازدهی با کم‌ترین میزان سرمایه‌گذاری، افزایش تولید به صورت مرحله‌ای انجام شود.

وی در مورد مزیت افزایش تولید با استفاده از سیستم فرآورشی سیار، گفت: مهم‌ترین ویژگی استفاده از این سیستم زمان است به این معنی که می‌توان در زمان کوتاه‌تری، افزایش تولید ایجاد کرد، در ضمن استفاده از این روش که یک روش بدیهی در کشور محسوب می‌شود و می‌تواند اقتصاد قوی‌تری را بر پروژه‌ها و روش اجرایی کار حاکم کند، به جد در دستور کار شرکت متن قرار دارد.

این مدیر در مورد نصب و راه‌اندازی پمپ‌های درون‌چاهی غرب کارون به عنوان یک روش ازدیاد برداشت، گفت: استفاده از این روش به‌طور قطع در دستور کار شرکت متن است منتهی استفاده از پمپ‌های درون‌چاهی و انجام این نوع عملیات، چون به درون چاه مربوط است، معمولاً با ریسک و آزمون و خطا همراه می‌شود ولی به عنوان یک سیاست کلی در دستور کار است.

درآمد ۳ میلیون دلاری در روز

دهقانی در توضیح اثرات درآمدی و ایجاد زمینه‌های اشتغال ناشی از افزایش تولید از میدان‌ها، گفت: به عنوان مثال افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت با احتساب قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه، درآمد روزانه ۳ میلیون دلاری و یک میلیارد دلاری در سال را به همراه دارد.

وی ادامه داد: البته ذکر این نکته هم ضروری است که افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت به حفاری متوسط ۳۵ تا ۴۰ حلقه چاه جدید، احداث تأسیسات سطح‌الارضی، صرف زمان برای نصب تجهیزات و حفاری چاه‌ها و به حدود یکمیلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمند است که این رقم در میدان‌های مختلف کمی متفاوت است.

 

رویکرد حمایتی شرکت متن از سازندگان و کالاهای ساخت داخل

مدیرعامل شرکت متن در مورد فعالیت‌های این شرکت در راستای حمایت از ساخت داخل، گفت: رویکرد متن طی سال‌های اخیر در حوزه تأمین منابع، کالا و خدمات از خارج به داخل تغییر پیدا کرده است به این معنا که هر جا زمینه استفاده از کالای داخلی وجود داشته باشد حتی موردی هم شده در دستور کار قرار می‌گیرد و در پروژه‌ها اعمال می‌شود.

دهقانی اعلام کرد: به دلیل پراکندگی مناطق و وسعت عملیات، ممکن است در برخی مواقع از پیمانکار‌ها و سازندگان داخلی درخواست کنیم که مشارکت در تأمین کالا‌ها و خدمات طرح‌های توسعه‌ای را از ما مطالبه کنند.

وی افزود: وزارت نفت همواره به استفاده از توان و ظرفیت داخل توجه ویژه‌ای داشته و با وجود انجام مذاکره با خارجی‌ها، به هیچ وجه به توانمندی داخلی بی‌توجه نبوده به‌طوری که طی سال‌های اخیر سهم پیمانکاران و ‌سازندگان ایرانی در اجرای پروژه‌ای توسعه صنعت نفت افزایش چشمگیری داشته است.

دهقانی با تأکید بر این‌که حوزه عملیاتی غرب کارون باید عرصه ارتقای توانمندی‌های داخلی باشد، گفت: ما هم از حضور و فعالیت‌های شرکت‌های خارجی استقبال می‌کنیم و هم به توانمندی داخلی باور داریم.

سرعت پیمانکاران EPC کم نشده است

وی از افزایش تولید روزانه نفت میدان آزادگان جنوبی با استفاده از دستگاه فرآورشی سیار به میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه خبر داد و گفت: هم‌اکنون اجرای این پروژه در حال طی مراحل نهایی است که انتظار می‌رود تا پیش از پایان بهمن ماه امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت متن توضیح داد: میدان آزادگان جنوبی در سال گذشته دو مقطع افزایش تولید را تجربه کرد. مرحله نخست افزایش تولید نفت به میزان ۳۵ هزار بشکه با وارد مدار شدن ۲۷ حلقه چاه در خردادماه محقق شد. دومین مرحله افزایش تولید نیز آبان ماه سال گذشته با وارد مدار شدن ۲۵ حلقه چاه و افزایش ۲۵ تا ۳۰ هزار بشکه‌ای نفت محقق شد. در مجموع میدان آزادگان جنوبی در سال گذشته افزایش تولید ۶۵ تا ۷۰ هزار بشکه‌ای در روز را تجربه کرد.

به گفته دهقانی، سرعت توسعه میدان آزادگان جنوبی که از سوی پیمانکاران EPC به صورت داخلی در حال انجام است به هیچ وجه کم نشده و با شتاب ادامه دارد.

وی در مورد طرح توسعه میدان یاران شمالی گفت: این طرح یکی از طرح‌های بیع متقابل است که از سوی شرکت ایرانی توسعه نفت و گاز پرشیا، تأمین مالی شده و مراحل توسعه آن براساس برنامه در حال انجام است.

آخرین وضعیت دو میدان

دهقانی در مورد آخرین وضعیت توسعه میدان آذر، گفت: برای توسعه فاز دوم این میدان نیز با مجموعه اویک و صندوق‌های بازنشستگی نفت مذاکراتی انجام شده و انتظار می‌رود به زودی قرارداد توسعه‌ای این میدان امضا شود.

مدیرعامل شرکت متن در مورد طرح توسعه میدان یادآوران گفت: در مورد این طرح توسعه‌ای چون منافع ملی در اولویت است، راهبردهای کلان و حاکمیتی را وزارت نفت تعیین می‌کند اما در صورتی که احساس کنیم خارجی‌ها به دنبال هدر دادن زمان هستند به هیچ وجه معطل نخواهیم ماند و با توجه به بضاعت داخلی که شامل منابع مالی، فنی و ظرفیت‌های آماده به‌کار است، سیاست‌گذاری لازم انجام خواهد شد؛ البته ملاحظات فراتر از نفت هم در این میان تأثیرگذار است. تعاملاتی بین دستگاه‌های دیپلماسی خارجی و نفت حتما وجود دارد و با هماهنگی مسایل پیش خواهد رفت.