حضور مناقصه در فیلم‌ها و سریال‌های کشور

گزارش ویژه مناقصه‌مزایده به بهانه اکران فیلم «ایده اصلی» حضور مناقصه در فیلم‌ها و سریال‌های کشور گروه اجتماعی- شاید باور این که سوژه‌ای همچون «مناقصه» یا «مزایده» در مقوله‌ای همچون هنر کاربرد داشته باشد، سخت باشد. اما واقعیت این است که به دلیل اهمیت بستری همچون مناقصه‌ومزایده برای شفاف‌سازی از این سوژه در فیلم‌ها و […]

گزارش ویژه مناقصه‌مزایده به بهانه اکران فیلم «ایده اصلی»

حضور مناقصه در فیلم‌ها و سریال‌های کشور

گروه اجتماعی- شاید باور این که سوژه‌ای همچون «مناقصه» یا «مزایده» در مقوله‌ای همچون هنر کاربرد داشته باشد، سخت باشد. اما واقعیت این است که به دلیل اهمیت بستری همچون مناقصه‌ومزایده برای شفاف‌سازی از این سوژه در فیلم‌ها و سریال‌هایشان استفاده می‌کنند. نمونه آخر این اتفاق را می‌توان در فیلم «ایدهاصلی» جستجو کرد. فیلمی که همچنان در حال اکران است؛ اما سوژه اصلی آن مناقصه است. به همین بهانه نگاهی انداختیم به برخی از معروف‌‌ترین سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی که در بخش‌هایی از آن سوژه مناقصه نیز مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است.

شب‌های برره

بی‌شک سریال شب‌های برره جزو بر‌ترین سریال‌های بعد از انقلاب است. سریالی به‌کارگردانی مهران‌مدیری و با حضور بازیگران توانمندی همچون سیامکانصاری، هادی‌کاظمی، سعیدپیردوست، ساعدهدایتی، محمدشیری، فلامک‌جنیدی، بهنوش‌بختیاری، شقایقدهقان و… . سریالی در زمان خود به دلیل جذابیت باعث خلوت شدن خیابان‌ها می‌شد و میلیون‌ها نفر به دیدنش می‌نشستند. در بخش‌هایی از این سریال برای احداث رودخانه برره قرار بر برگزاری مناقصه شد. همچنین در قسمتی دیگر که مربوط به خالی کردن «چاله‌اسکندرون» بود از سوژه مناقصه برای کم‌تر کردن هزینه‌ها استفاده شد.

قهوه تلخ

یکی دیگر از کارهای ماندگار مهران‌مدیری که به مدت بیش از دو سال مهمان‌خانه‌های مردم بود. هر دوشنبه این سریال دوست داشتنی از طریق شرکت‌های توزیع محصولات فرهنگی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گرفت. سریالی که برای اولین بار توانست اکثریت مردم را برای خرید یک اثر هنری ترغیب کند و این کار بزرگی بود که مهران مدیری توانست به انجام برساند. در بخشی از این سریال نیز سوژه مناقصه از دید نویسندگان توانای این مجموعه امیرمهدی‌ژوله و خشایارالوند پنهان نماند.

شهرزاد

بی‌شک یکی از فاخر‌ترین کارهای سریالی بعد از انقلاب سریال شهرزاد است. این فیلم به‌کارگردانی حسن‌فتحی و با حضور بازیگران توانمندی چون استاد علی‌نصیریان، شهاب‌حسینی، ترانه‌علیدوستی، پرینازایزدیار، مصطفی‌زمانی، مهدی‌سلطانی، محمودپاک‌نیت، ابوالفضل‌پورعرب، رضاکیانیان، آتنه‌فقیهنصیری، امیرجعفری و رویانونهالی توانست میلیون‌ها مخاطب در سراسر کشور به دست آورد. در بخشی از این سریال سوژه مناقصه زمین‌های دوران پهلوی مورد توجه قرار گرفته بود.

آیدا و سارا

فیلم سارا و آیدا به‌کارگردانی و تهیه‌کنندگی مازیار میری و نویسندگی امیرعربی فیلمی بود که مناقصه اصلی‌‌ترین سوژه‌‌اش بود. در این فیلم سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند که آبروی یکی از آنها به خطر افتاده چون پرونده‌های چند میلیاردی رو سارا به چند صدمیلیون فروخته و پلیس‌‌ها آیدا را دزد می‌دانند. در این فیلم غزل‌شاکری، پگاه‌آهنگرانی، مصطفی‌زمانی، سعیدچنگیزیان، میثاقزارع و شیرین یزدان‌بخش به ایفای نقش پرداختند.

ایده اصلی

حال در جشنواره فیلم فجر فیلمی در حال اکران است که باز هم مناقصه سوژه‌ای از آن را تشکیل می‌دهد. فیلم ایده اصلی به‌کارگردانی آزیتاموگویی و با حضور بازیگرانی همچون بهرام‌رادان، مریلازارعی، پژمان‌جمشیدی، هانیهتوسلی و مهردادصدیقیان سوژه مناقصه را برای خود انتخاب کرده است که به دلیل اکران این فیلم از بیان جزییات آن معذور هستیم.