افزایش سهم «سی‌ان‌جی» در سبد سوخت خودروها با استفاده از تکنولوژی‌های نوین

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد افزایش سهم «سی‌ان‌جی» در سبد سوخت خودروها با استفاده از تکنولوژی‌های نوین طبق مطالعات و پیش‌بینی‌های انجام شده شیب نمودار مصرف گاز طبیعی در تمام کشور‌ها در بخش حمل و نقل رو به بالا بوده که این امر نشان‌دهنده توجه سیاست‌گذاری‌های حاکم بر دولت‌ها […]

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد

افزایش سهم «سی‌ان‌جی» در سبد سوخت خودروها با استفاده از تکنولوژی‌های نوین

طبق مطالعات و پیش‌بینی‌های انجام شده شیب نمودار مصرف گاز طبیعی در تمام کشور‌ها در بخش حمل و نقل رو به بالا بوده که این امر نشان‌دهنده توجه سیاست‌گذاری‌های حاکم بر دولت‌ها به استفاده از گاز طبیعی در بخش حمل و نقل است؛ در کشور ما نیز افزایش روزافزون تعداد خودرو‌ها روز به روز مصرف این فرآورده در کشور را افزایش داده و اگر به سمت مدیریت حمل و نقل در کشور، مهار مصرف فرآورده‌های بنزین و گازوئیل و افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت کشور نرویم، در آینده دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد. در کشورهای ترکمنستان و ارمنستان هم‌اکنون سی‌ان‌جی بیش از ۵۵ درصد سبد سوخت خودرو‌ها را تشکیل می‌دهد، در چین و هند اعداد خیلی بزرگ‌تر است، در ایالات متحده آمریکا نیز به دلیل آزادبودن قیمت فرآورده، عموماً به سمت انرژی‌های برقی می‌روند، کشورهای بولیوی و آرژانتین نیز حدود ۲۰درصد از سبد سوخت خود را به سی‌ان‌جی اختصاص داده‌اند، سهم ما در سبد سوخت کم‌تر و در حدود ۱۳ درصد است و این سهم باید به ۲۰درصد افزایش یابد. در سهم سبد خودروهای سبک حدود ۲۰درصد رویکرد در صنعت سی‌ان‌جی به سمت آینده است و کم‌کم جهان به این سمت می‌رود که نفتگاز را تا سال ۲۰۲۵ از سبد سوخت اروپا حذف کند؛ صنعت سی‌ان‌جی در کشور ما نیز در سال ۱۳۷۹ پایه‌ریزی شد و هم‌اکنون بیش از دو هزار و ۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور فعال است؛ همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حمیدقاسمی‌ده‌چشمه، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت‌و‌گویی انجام داده و آخرین اقدامات و دستاوردهای انجام‌شده، راهکارهای توسعه و چالش‌های این صنعت را بررسی کرده‌ایم؛ قاسمی در این گفت‌و‌گو حرکت به سمت تکنولوژی‌های نوین را متضمن مدیریت صحیح مصرف و تنوع بخشی به سبد سوخت کشور عنوان کرده است. این گفت‌و‌گو از نظرتان می‌گذرد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ابتدا درباره روند توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشورمان می‌گوید: مطالعات اولیه صنعت سی‌ان‌جی در کشور ما در سال ۱۳۷۹ آغاز شد و از سال ۱۳۸۲ این صنعت به صورت اجرایی آغاز به‌ کار کرد و تجهیزات آن راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۹۰ با راه‌اندازی ۷۲ تجهیز به‌ کار خود ادامه داد و در سال ۱۳۹۶ تعداد دو هزار و ۴۱۳ جایگاه در کشور راه‌اندازی شد که از این تعداد حدود یک‌هزار و ۱۰۰ جایگاه به صورت مشترک بنزین و سی‌ان‌جی توزیع می‌کند.

افزایش تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی به دو هزار و ۴۴۹ باب

وی در تشریح برنامه‌های توسعه‌ای برای افزایش ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی تأکید می‌کند: هم‌اکنون ۱۲۸ جایگاه در حال ساخت در کشور وجود دارد که ۱۱ جایگاه آن در استان تهران قرار دارد و با راه‌اندازی ۴۰ جایگاه از این تعداد به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد جایگاه‌ها در کشور به دوهزار و ۴۴۹ باب رسید. با راه‌اندازی ۴۰ جایگاه یادشده، ظرفیت سوخت رسانی صنعت سی‌ان‌جی ۶۰۰ هزار مترمکعب در روز افزوده خواهد شد که این رقم ظرفیت کلی دو میلیون و ۸ هزار مترمکعبی این صنعت را به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب می‌رساند.

خدمات مدرن سوختگیری با راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک مقیاس

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره توسعه جایگاه‌های کوچک مقیاس سی‌ان‌جی در کشور می‌گوید: با توجه به این‌که بحث زمین در شهرهای بزرگ یکی از موانع مهم پیشِ روی سرمایهگذاری در این صنعت است، راه‌اندازی ۲۴ جایگاه کوچک مقیاس سی‌ان‌جی با مشارکت شهرداری تا اردیبهشت ۱۳۹۸ را در دست اقدام گرفته است که شامل ساده‌سازی در سیستم جایگاه‌ها و قراردادن آنها در محل‌های پرمصرف مانند زمین‌های تاکسیرانی، میادین میوه و تره‌بار و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی است.

چشم‌انداز آینده و برنامه‌های پیشِ‌روی توسعه صنعت سی‌ان‌جی

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره چشم‌انداز آینده و برنامه‌های پیشروی توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور می‌گوید: سی‌ان‌جی یک بازیگر در سبد سوخت کشور است و برای توسعه آن لازم است همه متولیان آن از جمله وزارت نفت، کمیسیون انرژی مجلس، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان انرژی اتمی، وزارت راه و ترابری، مسکن و شهرسازی، صنایع و معادن و سرمایهگذاران از جمله بانک‌ها را با هم هماهنگ عمل کنیم؛ خوشبختانه امروز تعریف یکسانی به وجود آمده است و مقاومت‌ها و ترس‌ها در این زمینه از بین رفته است؛ امروزه همگی می‌دانیم که باید برای دستیابی به سهم ۵۰ درصدی در سبد سوخت خودرو‌ها حرکت کنیم، سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت امروز ۱۳ درصد است که برنامه ما برای افزایش دو برابری آن (سهم ۲۲ درصدی) تا پایان سال ۱۳۹۹ است.

قاسمی در تشریح برنامه‌های این مدیریت برای توسعه این صنعت افزود: برای این منظور برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام شده است که مهم‌ترین آن حمایت از گازسوزکردن خودروهای بخش حمل و نقل عمومی است، طبق برنامه‌ریزی‌ها دولت برای گازسوز کردن ۱۴۰ هزار تاکسی برنامه‌ریزی کرده است؛ هم‌اکنون شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت متولی اجرای این طرح است، اما با توجه به این‌که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان متولی توزیع سوخت و آخرین زنجیره توزیع در کشور فعالیت می‌کند، به نظر می‌رسد قابلیت اجرایی بیش‌تریی در این زمینه در شرکت ملی پخش وجود دارد و می‌توان قراردادهای محکمی در نوع و تغییر حامل‌های انرژی منعقد کرده و سرمایه‌گذاران را نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کرد.

هوشمندسازی ۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی تا پایان سال ۱۳۹۷

وی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در بحث جایگزینی سوخت‌های مصرفی در بخش حمل و نقل را هوشمندسازی جایگاه‌ها عنوان کرده و تأکید می‌کند: اگر بتوانیم هر پلاکی را که وارد جایگاه می‌شود؛ شناسایی کنیم، می‌توانیم تشخیص دهیم که این جزو کدام یکی از خودروهاست و در چه بخش‌هایی یارانه مصرف می‌کند؟ برای توسعه صنعت توزیع فرآورده و نیز برنامه‌ریزی صحیح در بخش سبد سوخت خودروها، لازم است همه جایگاه‌ها هوشمند شوند و خوشبختانه جایگاه‌های سی‌ان‌جی به سرعت در حال هوشمندسازی هستند، جایگاه‌های بنزینی از قبل هوشمند بودند و با دریافت مصوبه بودجه از سازمان برنامه و بودجه، این حلقه در حال تکمیل شدن است. هم‌اکنون ۴۰ جایگاه در کشور به صورت پایلوت هوشمند شده است و تا پایان سال، ۴۰۰ جایگاه در سرتاسر کشور هوشمند خواهد شد.

منع ورود خودروهای غیراستاندارد به جایگاه‌های سی‌ان‌جی از دی‌ماه ۱۳۹۸

قاسمی درباره تفاوت‌های هوشمندسازی در جایگاه‌های بنزین با سی‌ان‌جی می‌گوید: تفاوت آن با سامانه هوشمندسازی جایگاه‌های بنزینی در آنلاین بودن آن است و هر خودرویی که وارد جایگاه می‌شود، همزمان اطلاعات نوع و میزان سوخت مصرفی آن به مرکز ارسال شده، مدیریت هزینه انجام شده و همان لحظه پرداخت هزینه، همزمان سهم دولت و جایگاهدار به حسابشان واریز می‌شود؛ یک مزیت دیگر این است که محدودیت ورود خودروهایی که غیراستاندارد هستند و معاینه فنی ندارند، از این طریق اعمال می‌شود و از تاریخ یکم دی‌ماه ۱۳۹۸، ما اجازه ورود خودروهای بدون معاینه فنی به جایگاه‌ها را نخواهیم داد و تمامی این خودرو‌ها باید معاینه فنی داشته باشند و یک سال برای این منظور فرصت دارند و هدف از اجرای این اقدام جلوگیری از ورود خودروهای ناایمن و حفظ ایمنی جایگاه‌هاست.

خودروهای گازسوز گواهی سلامت می‌گیرند

وی همچنین از اجرای طرحی برای دریافت گواهی سلامت خودرو‌ها خبر داده و می‌افزاید: این اقدام با همکاری وزارت کشور، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان استاندارد، پلیس ناجا و امور زیربنایی ریاست جمهوری اجرایی خواهد شد و با همکاری وزارت صمت و سازمان استاندارد برای صدرو گواهی سلامت سوخت که قبلاً معاینه فنی انجام نداده‌اند، انجام خواهد شد. برای این منظور یک سامانه ngvi طراحی شده است و تمام خوردو‌ها می‌توانند به راحتی به این مراکز بروند و از سلامت خودروی خود مطمئن شوند، این طرح به زودی ابلاغ خواهد شد و هدف از آن افزایش ایمنی خودرو‌ها با توجه با اتمام عمر ۶ ساله مخازن خودروهای گازسوز است که باید طبق قوانین سازمان استاندارد مجدداً تست و بازبینی شوند؛ هم‌اکنون یک‌هزار و ۱۰۰ شرکت برای این منظور آماده و تجهیز شده‌اند.

دستاوردهای صنعت سی‌ان‌جی در کشور

 احداث، تجهیز و راه‌اندازی ۲۴۴۹ جایگاه سی‌ان‌جی تا نیمه اول سال ۱۳۹۷ با ظرفیت بیش از دو میلیون و ۸۳۲ هزارمترمکعب گازطبیعی فشرده.

 جایگزین‌سازی بیش از ۲۰ میلیون لیتر سی‌ان‌جی به صورت روزانه به جای بنزین مصرفی کشور (که این میزان با توجه به ظرفیت ایجاد شده قابلیت مصرف تا سقف ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز را میسر می‌سازد.)

 حمایت از طرح‌های بومی‌سازی تجهیزات سی‌ان‌جی در کشور به گون‌های که از ابتدای طرح تاکنون با حمایت‌های صورت گرفته، تولیدکنندگان داخلی موفق شده‌اند در حوزه تجهیزاتی خودرویی صددرصد و در حوزه تجهیزات جایگاهی بیش از ۷۵درصد قطعات موردنیاز را بومی و داخلی‌سازی کنند.

 تدوین استانداردهای مرتبط با صنعت سی‌ان‌جی در هر دو حوزه خودرویی و جایگاهی.

 حمایت از طراحی و تولید موتورگازسوز براساس آخرین تکنولوژی‌های روز در شرکت ایران خودرو.

 آموزش افراد متخصص برای انجام خدمات پس از فروش، تعمیرات عیب‌یابی اپراتوری و… درباره خودروهای دوگانه‌سوز و تجهیزات جایگاهی.

 گستردگی جغرافیایی جایگاه‌های سی‌ان‌جی در سراسر کشور در کم‌تر از یک دهه

 تبدیل حدود ۴ میلیون خودرو پایه بنزین‌سوز به گازسوز به دو روش کارگاهی و کارخانه‌ای که بیش از ۹۰۰ هزار تا از این خودرو‌ها تبدیل کارگاهی و الباقی کارخانه‌ای هستند.

 ایجاد امنیت در سبدسوخت مصرفی کشور در بخش حمل‌ونقل با ورود سی‌ان‌جی به سبد سوخت و خارج کردن سبد سوخت از حالت تک‌سوختی به دوسوختی

 کاهش آلاینده‌های زیست محیطی با راه‌اندازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی و به‌طورکلی جایگزین‌سازی سی‌ان‌جی به جای بنزین در بخش حمل‌ونقل به ویژه در کلان‌شهرها

برنامه‌های در دست اقدام در حوزه سی‌ان‌جی

 مکان‌یابی طرح و احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی با مقیاس کوچک در کلان‌شهرهای کشور.

 هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی.

 برنامه‌ریزی برای استفاده از خودروهای پایه گازسوز در ناوگان بین جاده‌ای.

 باز طراحی جایگاه‌های سی‌ان‌جی برای استفاده از ناوگان سنگین گازسوز جاده‌ای.

 برنامه‌ریزی برای استفاده از ang در کنار سی‌ان‌جی به عنوان یک سوخت ایمن با پیمایش بالا.