ارتقای جایگاه آلومینیم ایران به رتبه ۱۲ جهان

با اتمام طرح‌های توسعه‌ای محقق می‌شود ارتقای جایگاه آلومینیم ایران به رتبه ۱۲ جهان محمد قره داغلی -در جهان صنعت، بعد از آهن، آلومینیم به‌عنوان پرکاربرد‌ترین فلز جهان شناخته می‌شود. با توجه به نیاز روزافزون به این فلز در صنایع مختلف کشور، در سال‌های اخیر مدنظر مسؤولان اقتصادی قرار گرفته و جایگاه ویژه‌ای را در […]

با اتمام طرح‌های توسعه‌ای محقق می‌شود

ارتقای جایگاه آلومینیم ایران به رتبه ۱۲ جهان

محمد قره داغلی -در جهان صنعت، بعد از آهن، آلومینیم به‌عنوان پرکاربرد‌ترین فلز جهان شناخته می‌شود. با توجه به نیاز روزافزون به این فلز در صنایع مختلف کشور، در سال‌های اخیر مدنظر مسؤولان اقتصادی قرار گرفته و جایگاه ویژه‌ای را در اقتصاد و صنعت به خود اختصاص داده است. کانی بوکسیت مهم‌ترین سنگ معدنی که حاوی این فلز است.

این در حالی است که چشم‌انداز این صنعت در افق ۱۴۰۴ تولید۱٫۵ میلیون تن آلومینیم در کشور می‌باشد و برای تحقق این امر گام‌های مؤثری برای ارتقای صنعت آلومینیم برداشته شده است. ایران در سال ۱۳۹۳ جایگاه نوزدهم تولید آلومینیم جهان را داشته است. همچنین ایران در جمع ۲۶ کشور تولیدکننده اکسید آلومینیم در جهان قرار دارد. عمده تولیدکنندگان اکسید آلومینیم، آمریکا، کانادا و کشورهای صنعتی اروپایی در کنار چین و ژاپن هستند.

در حال‌حاضر ایران از نظر ظرفیت تولید در رتبه۱۸ جهان قرار دارد که با اتمام طرح‌های توسعه آلومینیم جنوب و جاجرم در سال‌جاری به رتبه ۱۲ ارتقا می‌یابد.

گفتنی است که آلومینیم جنوب، به عنوان بزرگ‌‌ترین طرح تولید شمش آلومینیم در ایران، مراحل پایانی اجرا را سپری می‌کند.

همچنین آلومینای جاجرم نیز ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن آلومینیم را در سال دارا می‌باشد که با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای که در آن انجام شده و در مراحل پایانی قرار دارد، در نهایت به تولید ۱۲۰هزار تن در سال می‌رسد.

عملکرد تولید آلومینیم نشان می‌دهد که تولید این محصول از ۱۸هزار تن در سال۵۷ به ۳۳۷ هزار تن در سال۹۶ افزایش یافت که حاکی از رشد ۱۹برابری است. پیش‌بینی می‌شود که تولید آلومینیم ایران در سال ۹۷ به ۳۸۵ هزار تن افزایش یابد.

سال ۵۷ ظرفیت تولید آلومینیم ایران ۱۸ هزار تن بود که در سال۹۶ به ۴۲۲هزار تن افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۷ به ۴۷۵ هزار تن برسد.

از سوی دیگر طرح تولید پودر آلومینا با ظرفیت اولیه ۸۰۰ هزار تن برای تأمین حداقل نیاز استراتژیک صنعت آلومینیم کشور به این ماده معدنی تعریف شده است. برآورد سرمایه‌گذاری این طرح ۶۵۰ میلیون یورو اعلام شده و بوکسیت مورد نیاز طرح نیز از طریق واردات تأمین خواهد شد.

تأمین بوکسیت مورد نیاز صنایع آلومینیم کشور که از طریق فراخوان بین‌المللی در حال اجرای طرح معدن بوکسیت گینه است یکی از اقدامات ایمیدرو در این حوزه به شمار می‌رود.

از دیگر اقدامات در صنعت آلومینیم می‌توان به تعریف طرح تولید ۱۶۰هزار تن محصولات عریض آلومینیمی(فویل، پلیت، ورق قوطی) با سرمایه‌گذاری۶۰۰ میلیون یورو و با هدف ایجاد ارزش‌افزوده در زنجیره آلومینیم اشاره کرد.

تولید بیش از ۲۴۰هزار تن آلومینا

روند تولید آلومینا طی سال‌های ۸۱ (آغاز تولید آلومینا در ایران) تا ۹۶ حاکی از آن است که تولید آلومینا از ۱۰۲ هزار تن در سال ۸۱ به ۲۴۰هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافت که رشد ۲٫۵ برابری تولید این محصول را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود میزان تولید آلومینا در سال ۹۷ به ۲۴۵ هزار تن خواهد رسید.

در این باره چندی پیش خداداد قریبپور، ربیس هیأت عامل ایمیدرو گفت: امروز توسعه صنعت آلومینیم به ویژه تأمین مواد اولیه این صنعت، برای کشور اهمیت استراتژیک دارد.

وی ادامه داد: در نظر داریم تولید آلومینیم را از ۳۸۰ هزار تن به ۱٫۵ میلیون تن برسانیم در حالی که نیاز امروز ما بیش از ۶۰۰ هزار تن آلومیناست.

وی همچنین به برنامه تأمین ماده اولیه تولید آلومینیم از خارج کشور اشاره کرد و گفت: در گینه، معدن بوکسیت در اختیار داریم به‌طوری که می‌توان بخشی از نیاز داخلی به بوکسیت را از آن معدن تأمین کرد.

وی بابیان این‌که تولید آلومینا از نفلین سینیت در آمریکا، روسیه، کانادا، چین و هند توجیه اقتصادی دارد پس در ایران هم همین شرایط برقرار است. افزود با عملی شدن طرح تولید آلومینا از نفلینسینیت در سراب، ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب و بیش از ۷۰۰ شغل ایجاد می‌شود.